شرکتهایی مانند «تورو» با آگاهی از ظرفیتهای بالقوه و استفاده نشده بازار اجاره و کرایه خودرو شکل گرفتهاند
کسبوکاری جدید در بازار اجاره خودرو
تین نیوز| بتی در تلألو آبیرنگ سلطنتی خود در قامت یک اتومبیل سبک مینی کوپه پل اسمیت ۱۹۹۹ تازه از (پارکینگ) طبقه پایین به محوطه رسیده است.
کسی که کلید را تحویل میدهد و بلوزی پشمی و راهراه برتن دارد تونیگرانت نام دارد او مالک ۱۰ دستگاه از همین مینیهای مشابه است و برای آنها نامهایی مانند پاپی، میلدرد و لولو انتخاب کرده است. او که فردی خودساخته است و اکنون در رأس گروه «اتومبیلهای کوچک شهر بزرگ» قرار دارد پوشش جدیدی را برای کسبوکار خود با خودروها که اجاره دادن و به اشتراکگذاری اتومبیل است برگزیده و به عنوان بخشی از کار سرگرمکننده خود سعی کرده با انتخاب پوشش جدید برای اتومبیلهای خود شکل و شمایل ظاهری آنها را هرچه بیشتر شبیه ظاهر اتومبیلهایی کند که در فیلم
«شغل ایتالیایی» تبدیل به شاخص اصلی فیلم شده بودند؛ بهویژه با یک باربند و نوار طلاییرنگ که بیشازپیش تصویر خودروهای آن فیلم را در ذهن تداعی میکند.
من (نویسنده اصلی گزارش و خبرنگار شبکه خبری بیبیسی) توانستم بتی را از طریق یک اپلیکشین جدید مربوط به یک کسبوکار تازه راهاندازیشده با عنوان تجاری «Turo» رزرو کنم. شرکت تورو بهعنوان مجموعهای تجاری که با ایده ابداعی خود بهتازگی راهاندازی شده به نظر میرسد قصد دارد بهنوعی پاجایپای شرکت Airbnd گذاشته و نقشی مشابه نقش آن را در دنیای چرخهای دوار (خودرو) ایفا کند.
شرکت Airbnd درواقع یک وبسایت اینترنتی برای اجاره و کرایه یا به اشتراکگذاری مکانهای اقامتی است که در بدو امر و هنگام تاسیس در اوت سال ۲۰۰۸ در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، کرایه و به اشتراک گذاشتن منازل اجارهای و سایر اماکن اقامتی را در سطح شهر و در ابعاد بزرگتر در سطح ایالت محل تأسیس خود هدفگذاری کرده بود اما با جذابیتهای متنوعی که این کسبوکار جدید ایجاد و به مردم و مشتریان معرفی کرد درزمانی نهچندان طولانی تبدیل به فعالیت و تجارتی بینالمللی شد، بهگونهای که در آگهی منتشرشده در وبسایت یکی از شرکتهای زیرمجموعه
Airbnd در مارس ۲۰۱۶ (فروردین ۱۳۹۵) درباره ابعاد فعالیت این شرکت آمده است: این مجموعه دارای بیش از یکمیلیون و ۵۰۰ هزار مکان اقامتی فهرستشده در ۳۴ هزار شهر از ۱۹۰ کشور جهان است. گفتنی است با سرمایهگذاری که شرکت تیپیجیکپتال در آوریل ۲۰۱۴ (اردیبهشت ۱۳۹۴) انجام داد ارزش Airbnd به ۱۰ میلیارد دلار رسید و تنها یک سال بعد یعنی در ماه مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۱۳۹۵) ارزش این شرکت به ۲۰ میلیارد دلار رسید.
اما درباره شرکت تورو (Turo) که در ماههای اخیر راهاندازی شده باید به نکتهای اشاره کرد؛ بهاینترتیب که تا امروز و در شرایطی که برخی «شرکتهای به اشتراکگذاری خودرو» مانند «زیپکار (zipgar)» با ناوگان اتومبیلهایی که متعلق به خود شرکت است بیش از یک دهه میشود که در حال فعالیت هستند، مالکان اتومبیلهای شخصی که قصد اجاره دادن اتومبیل خود رادارند، درواقع هیچ محلی از اعراب نداشته و عرصهای برای اجرایی ساختن قصدشان پیشروی خود نمیبینند.
اما آندره حداد، مدیرعامل تورو دراینباره، زاویه نگاه دیگری دارد و آن را چنین بیان میکند: همه ما بهدفعات این جمله را گفتهایم یا شنیدهایم که «من فقط مدتزمان بسیار کوتاهی از اوقات روزانهام (برای مثال ۵ درصد از این زمان) را با اتومبیل سپری میکنم. » باعنایت به همین جمله و توجه دقیقتر به آن بهروشنی میتوان به ظرفیتهای تجاری بالقوه اما استفادهنشده در این زمینه پی برد.
دریافتن چنین موضوعی و آگاهی از وجود این توان بالقوه درواقع چرایی شکلگیری شرکتهایی انگشتشمار مانند تورو، ایزیکار، گتارآوند و رنتهکارلو و درعینحال نقطه امید این شرکتها برای بکارگیری ظرفیتهای استفادهنشدهای بود که میتوانست امکاناتی ایدهآل را برای مشتریان در سطح خیابانهای شهر فراهم کند.
آندره حداد دراینباره میگوید: ناوگان اتومبیل شرکتهایی مانند زیپکار در بیشترین ظرفیتشان تا امروز به ۱۵ هزار خودرو رسیده، بر همین اساس میتوان دریافت آنها قادر به دستیابی به مجموعهای بزرگ و پرشمار از خودروها نیستند.
بدیهی است آنها شرکتی بسیار موفق را پایهگذاری کرده و ساختهاند اما در ابعاد جهانی، باید پذیرفت کسبوکار به اشتراکگذاری ساعتی خودرو در بیشترین حالت خود تنها موفق به کسب سهمی کمتر از یک درصد از کل فضای موجود در بازارهای کرایه اتومبیل شد. برای شرکت ما (تورو) حداقل زمان اجاره خودرو یک روز و برای آنها (شرکتهای دیگر) بهطور متوسط ۴روز است؛ البته شرکتهایی مانند گت ارآوند در امریکا نیز بیشتر بر کرایه ساعتی متمرکزشدهاند.
شرکتهایی مانند تورو در حال حاضر با دو گروه از افراد سروکار دارند؛ نخست مالکان خودرو که قصد اجاره دادن و به اشتراک گذاشتن وسیله نقلیه خود رادارند و گروه دوم متقاضیان و مشتریان اجاره اتومبیل و بهطبع، وظیفه و کسبوکار تورو نیز برقراری ارتباط میان این دو گروه است، بهگونهای که دیگر نیازی به ملاقات و ارتباط رودرروی دو گروه یادشده با یکدیگر نباشد.
در این میان چالش اصلی و درعینحال کلید موفقیت، «کلید» است؛ البته کلید یا همان سوئیچ خودرو و چگونگی دسترسی مشتری به آن، اگر مالک همان اطراف و در نزدیکی اتومبیل نباشد.
ریچارد لفتون، مدیرعامل شرکت کارکلاب که شرکت خود را در سال ۲۰۱۴ میلادی راهاندازی کرده دراینباره میگوید: ما برای ایجاد امکان دسترسی به اتومبیل در وهله نخست دستگاهی به نام لاکباکس را برای مالک خودرو فراهم کردهایم که او میتواند بهوسیله آن در هر جا خارج از منزل خود به اتومبیلش دسترسی پیدا کند و مالک بهوسیله آن دستگاه یک پینکد را برای فرد اجارهکننده خودرو ارسال میکند که او میتواند از آن کد دیجیتالی برای باز و بسته کردن درها و روشن کردن اتومبیل استفاده کند. این دستگاه که روی در خودرو نصبشده، دارای صفحه کلیدی است که فرد
اجارهکننده از طریق آن پینکد را وارد میکند. به گفته مدیرعامل کارکلاب، شرکت او در حال کار روی اپلیکیشنی است که با تلفنهای همراه هوشمند کار میکند و از سال آینده قرار است برای استفاده در سیستم به اشتراکگذاری خودرو این شرکت به کار گرفته شود.
البته در این زمینه یک چالش دیگر نیز وجود دارد و آن موضوع اعتماد یا غلبه بر بیاعتمادی است؛ اینکه شما قرار است اتومبیل باارزشتان را به فردی که بهکلی غریبه است واگذار کنید و ترس از اینکه وسیله نقلیه شما تبدیل به یک سطل زباله شود، مورد سوءاستفاده قرار بگیرد یا زودتر خرابشده و وسایل داخلی آن دچار صدمه و آسیب شود.
آدام استاکر، یکی از پژوهشگران مرکز تحقیقات حملونقل و توسعه پایدار در دانشگاه برکلی واقع در کالیفرنیا در پاسخ به این چالش چنین میگوید: به عقیده من این چالش بهمرورزمان و با برقراری تماس و ارتباط مستمر مالکان و اجارهکنندگان خودرو با شرکتهای P۲P (مشابه تورو و کارکلاب) رفع خواهد شد و این شرکتها با بررسی بهتر و دریافت اطلاعات کاملتر از مشتری و اعضای جدید و همچنین رتبهبندی آنها براساس نحوه استفاده از خودرو و رضایت هر دو طرف درزمانی نهچندان طولانی موفق به برقراری رابطهای قابلاعتماد بین آنها و کسب منافع برای همه طرفها خواهند شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.