| کد خبر: 122920 |

پروژه چهاربانده کردن محور اسفراین - بجنورد در کما

تین‌نیوز|   بعد از گذر از میدان پهلوان کشوری و بولوار شهیدان فرجی اسفراین وارد مسیر اسفراین- بجنورد می شویم.دو باند تازه آسفالت شده، سنگریزه های روی آن و علائم ترافیکی و بشکه های مرز این دو باند زیر بار ترافیک و باند دیگر بهره برداری نشده، گویای یک پروژه نیمه تمام دیگر است.
 
به گزارش روزنامه خراسان شمالی، پروژه ای به نام راه که بی راهه متخلفان شده است تا از آن به عنوان میان بر برای زود رسیدن یا سبقت غیرمجاز و غیرقانونی بهره بگیرند.
راهی که شاید کماکان در انتظار توجه مسئولان و متولیان است و اکنون در آستانه سال 96، پنج ساله می شود ولی هم چنان حتی یک وجب از آن به بهره برداری نرسیده است.
 
مسیری که هر بار از کنار آن می گذریم انگار بهره برداری از آن را چون رویایی بازخوانی می کنیم؛ باید دید آیا 96 سال گشایش برای این پروژه خواهد بود تا با بهره برداری از مسیر 5.6 کیلومتری شاهد کاهش حوادث و سوانح ترافیکی باشیم که در محور اسفراین-بجنورد رخ می دهد؟یکی از شهروندان اسفراینی با اشاره به این که مدت‌هاست در انتظار بهره برداری از دو باند جدید در این مسیر هستیم، می گوید: برخلاف این که بخشی از این  پروژه آسفالت شده است اما شاهد تعلل در بهره برداری از آن هستیم.
 
«حسینی»  می افزاید: باید نیمی از این مسیر در اسفند ماه سال گذشته  زیر بار ترافیک می رفت اما با گذشت یک سال دیگر هم چنان بهره برداری از آن بلاتکلیف است.
وی خاطر نشان می کند: بدون شک بهره‌برداری از پروژه چهار بانده اسفراین- بجنورد در ورودی شهر اسفراین می تواند فرصت خوبی برای کاهش سوانح و حوادث ترافیکی باشد.
 
«حسن زاده» یکی دیگر از شهروندان با بیان این که عمر این پروژه بیش از 5 سال است و یک سالی می شود که بخش آسفالت شده آن نیز بلاتکلیف رها شده است، می افزاید: امید می رود شاهد بهره برداری از این پروژه در ابتدای سال آینده  باشیم اما گمان می کنیم این داستان سر دراز دارد.
 
وی خاطر نشان می کند: بدون شک مسیر 2 بانده محور اسفراین- بجنورد در بسیاری از نقاط و مقاطع حادثه ساز است که برای کاهش این حوادث و سوانح باید مسئولان استانی و شهرستانی به لحاظ موقعیت گردشگری و توریستی اسفراین تدبیری شایان اتخاذ کنند.
 
دیگر شهروند اسفراینی با اشاره به این که مردم اسفراین هم چنان چشم انتظار بهره برداری از پروژه بیش از 5 کیلومتری چهار بانده شدن محور اسفراین- بجنورد هستند، می گوید: مدت هاست مسیر در آستانه چهار بانده شدن فقط شاهد فعالیت ماشین آلات راه سازی است، اما تاکنون حتی یک قدم از این مسیر هم به عنوان گذرگاه چهار بانده به بهره برداری نرسیده است.«محمودی» با بیان این که باید بهره برداری از این مسیر با توجه به این که اکنون آسفالت بخشی از آن بیش از پیش موجب خلق حادثه شده است مورد توجه قرار گیرد، می گوید: همت استانی و همه جانبه مسئولان و متولیان می تواند موجب تسریع در بهره برداری از این پروژه باشد.
 
در همین ارتباط سرپرست فرمانداری اسفراین با بیان این که کماکان بخش آسفالت شده مسیر در مرحله چهار بانده شدن، نیازمند روکش آسفالت است، می گوید: البته این مسیر برای تسریع در بهره برداری نیازمند توجه همگانی با رویکرد استانی است.
 
«یحیی آبادی» با بیان این که بهره برداری از این پروژه باید جزو اولویت های راه و شهرسازی استان باشد و البته نباید تلاش شبانه روزی راه و شهرسازی در مسیر احداث این پروژه را نادیده گرفت، خاطر نشان می کند: امیدواریم به زودی بتوانیم شاهد بهره برداری از این مسیر باشیم.
 
سرپرست اداره راه و شهرسازی اسفراین هم با اشاره به این که بهره برداری و تکمیل پروژه چهار بانده شدن 5.6 کیلومتر از محور اسفراین به بجنورد، اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال می طلبد، می افزاید: قرارداد پیمان این پروژه در سال 89 به مدت 24 ماه به ارزش 27 میلیارد ریال بسته شد تا فرآیند عمرانی آغاز شود اما در گام عملی، این پروژه در سال 91 با اعتبار ناچیزی کلید خورد.
 
«مجید علی اکبریان» با بیان این که تا سال 93، فقط 23 میلیارد و 100 میلیون ریال برای پیشرفت فیزیکی این پروژه هزینه شده است، می افزاید: اکنون تکمیل زیرساخت های راه در این مسیر، اعتبار 14 میلیارد ریالی می طلبد که این جدا  از طلبکاری پیمانکار است.
 
وی با اشاره به مطالبه 6 میلیارد ریالی پیمانکار پروژه تصریح می کند: در سال جاری پرداخت فقط 2 میلیارد و 500 میلیون ریال از مطالبات پیمانکار در قالب اسناد خزانه اسلامی در دستور کار بوده است.وی با اشاره به این که مسیر 2.5 کیلومتری از این محور، آسفالت شده که آماده بهره برداری است، افزود: البته بهره برداری از این پروژه نیازمند تامین جدا کننده نیوجرسی و نشانه های ترافیکی است که اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال می طلبد.
 
وی اظهار می دارد: در 500 متر از مسیری که زیرسازی و آسفالت شده است، مشکلاتی در زمینه جابه جایی تیرهای برق و تجاوز به اراضی کشاورزی وجود دارد که مربوط به فرآیند جلب رضایت مالکان در مسیر اجرایی است.
 
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان هم با اشاره به مسیر 65 کیلومتری محور اسفراین- بجنورد، می گوید: اقدامات احداث باند دوم محور از سمت اسفراین و بجنورد به موازات هم شروع شده و به لحاظ تامین امنیت ترافیک ورودی هر دو شهر مبادی ورودی بجنورد و اسفراین به عنوان اولین ضرورت در دستور کار قرار گرفت.
 
«داوود یارمحمدی» با اشاره به این که از سمت بجنورد و مرکز استان 6 کیلومتر از باند دوم احداث شده و به بهره برداری رسیده و 6 کیلومتر دیگر تا روستای مهنان در حال انجام است، می افزاید: پروژه جدید 6 کیلومتری 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
وی با اشاره به این که مطالعات چهار بانده شده مسیر اسفراین- بجنورد از سوی اسفراین به طول 10 کیلومتر به اتمام رسیده است، اظهارمی دارد: 5 کیلومتر از مسیر در حال تعریض و بهسازی باند دوم است که در 2.5 کیلومتر آن فرآیند عملیات اجرایی آسفالت به پایان رسیده است و مابقی نیز در ابتدای سال 96 به پایان خواهد رسید.
 
وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی این مسیر از سوی اسفراین، اظهار می دارد: باقیمانده محور اسفراین-بجنورد هم توسط مشاوران در حال انجام فرایند مطالعاتی است که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سال های آتی وارد فاز اجرایی خواهد شد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.