تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۴۱
متن  گزارش
◄ «متولی واحد» حمل‌ونقل به دیکتاتوری منجر می‌شود
تین‌نیوز| وزیر راه و شهرسازی به بحث سنتی تکثر متولیان در بخش حمل‌ونقل،که این روزها باز هم به گفتگوها بازگشته، واکنش نشان داد.

به گزارش تین‌نیوز، آشفتگی در بخش حمل‌ونقل کشور و عدم اجرای واقعی مفهوم «لجستیک» از مهم‌ترین مباحثی است که در سال‌های اخیر مطرح شده است. این موضوع بیش از هر چیز بخش خصوصی را درگیر کرده است.

بسیاری اعتقاد دارند که وجود متولیان متعدد در بخش حمل‌ونقل کشور کار را برای همه دشوار کرده است. ساختارهای کنونی همراهی و همخوانی لازم را ندارند و در پاره‌ای از موارد به تناقض می‌رسند و در نتیجه فرایند حمل‌ونقل را با مشکل مواجه می‌کنند. این گروه بر این باورند که اگر وزرات راه و شهرسازی علاقه‌مند به تغییر است باید ساختار کنونی را از چنبره ساختار کند، فرسوده و دارای متولیان متعدد نجات بدهد.

وزیر راه و شهرسازی که در سه سال گذشته نشان داده بیش از هر چیز علاقه‌مند است تا تفکر حاکم بر بخش حمل‌ونقل را تغییر دهد و ساختارهای بورکراتیک را اصلاح کند، در دومین کارگروه لجستیک بحث «متولی واحد» را پیش کشید و گفت: اگر بخش خصوصی به چنین دیکتاتوری که امنیت، گمرک و حمل‌ونقل در اختیار اوست، دست یابد؛ آن دیکتاتور در قالب یک سازمان واحد مجال نفس کشیدن به بخش خصوصی را نخواهد داد.

عباس آخوندی تاکید کرد: با توجه به مشکل اصلی ما یعنی هماهنگی و یکپارچگی، باید عنصر و هدفی همه را دور هم جمع کند که این اتفاق نیازمند حضور یک مرجع با قابلیت پیوند دادن همه به یکدیگر است. اما در صورتی که دولت و بخش خصوصی از قانون فراتر نروند و به آن تمکین کنند چنین اتفاقی بازهم رخ خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی در عوض اما استفاده از ابزارهای شبکه‌ای و اینترنتی را مطرح کرد و گفت: معاونت حمل‌ونقل می‌تواند با استفاده از ابزارهای اینترنتی اقدام به ایجاد سامانه‌های مرتبط، فضایی برای تبادل افکار، طرح مساله و ارائه راهکار فراهم کند تا گفتمان ایجاد شده موثر باشد. البته سامانه مورد نظر باید از ذی‌نفعان بخش ترانزیت مانند مدیران دولتی، بخش خصوصی و اشخاص آکادمیک برای بحث و بررسی آیین‌نامه‌ها و قوانین تشکیل شود نه اینکه به یک سالن میتینگ انتخاباتی تبدیل شود.
کد خبر : 123043
ارسال نظر

s_naseryan@yahoo.com ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ پاسخ
يكي از مباحثي كه در حوزه ترانزيت و حمل و نقل بين المللي مطرح است اين است كه با وجود پتانسيلهاي بسيار فراوان اين حوزه براي درآمدزايي ترانزيتي با توجه به موقعيت استراتژيك كشورمان و با وجود امكانات و توانمنديهاي سخت افزاري در زيرساختهاي ترابري، ميزان فعاليت و درآمد كشورمان در حوزه ترانزيت و حمل و نقل بين المللي فاصله زيادي با جايگاه مورد انتظار دارد مثلا پتانسيل حمل ترانزيتي كشورمان 50 تا صد ميليون تن ادعا مي شود ولي عملا حدود يك پنجم آن را شاهد هستيم. براي تمركز روي اين منبع بالقوه درآمدزايي و فعال نمودن آن، گاهي راهكار ايجاد سازمان ترانزيت مطرح مي شود در خصوص راهكار ايجاد سازمان ترانزيت دو ديدگاه وجود دارد يكي آنكه اين سازمان در ذيل نهاد رياست جمهوري و حاكم بر تمام سازمانهاي مرتبط نظير گمرك ، نهادهاي نظارتي و ... باشد يا آنكه در زير مجموعه وزارت راه و شهرسازي و براي مديريت و هماهنگي و همكاري سازمانهاي تابعه وزارت و براي پيگيري در جهت رفع مشكلات فعالان حمل و نقلي باشد. به نظرم آنچه وزير محترم مطرح كرده اند مردود شمردن سازمان ترانزيت با تعريف اوليه و در مقياس سازمان ملي است كه احتمالا موجب ديكتاتوري و سلب دامنه فعاليت بخش خصوصي مي شود ولي به نظرم ديدگاه دوم منطقي است. علت اين موضوع اولا درآمد سرشار ارزي است كه به واسطه رشد حمل و نقل بين المللي و ترانزيتي مدنظر است و جزء سياستهاي اقتصاد مقاومتي و سياستهاي كلي بخش حمل و نقل است و ثانيا تنوع بسيار زياد مباحث تخصصي در اين حوزه است و ثالثا نياز به فعاليت و پيگيري مستمر براي حل مشكلات فراروي حمل و نقل بين المللي است كه متاسفانه گاهي اوقات در لابلاي مسئوليتهاي روزمره و جاري سازمانها و شركتهاي تابعه وزارت راه فراموش مي شود يا در اولويت پايين نسبت به حمل و نقل داخلي تلقي مي شود. بنابراين كماكان بر ضرورت ايجاد دفتر يا سازمان ترانزيت و حمل و نقل بين المللي در وزارت راه و شهرسازي تاكيد مي گردد. تاسيس چنين واحدي موجب تقويت نقش راهبردي ستاد وزارت نيز مي گردد.
۱۳۹۶/۰۱/۰۲ پاسخ
نظر جناب اقاي ناصريان عالي است . ولي ما در ايران جهت بهره مندي از مزيت هاي نسبي و رقابتي حمل و نقل و لجستيك هيچ افق ذهني و افق برنامه اي نداريم . هنوز حمل و نقل جاده اي كه بيش از 80% حمل و نقل را بر عهده دارد در گيرو دارادغام با واحد غير مرتبط افتاده و مديران اين بخش اكثر در حوزه راهداري جذب شده اند . حمل و نقل يك فعاليت اقتصادي است كه تابع برنامه هاي اقتصادي داخلي و منطقه اي و حتي بين المللي است ولي راهداري يك فعاليت زيربنايي است . فعاليت يك ذهنيت برنامه اي و اقتصادي ميطلبد در حاليكه راهداري وضعيت متفاوتي را دارد . بايد در اين دولت تكليف حمل و نقل مشخص شود و ايران بطريقي قسمتي از جايگاه از دست رفته خود را در عرصه حمل و نقل بين المللي برگرداند والا ما بايد در تاريخ جاده ابريشم و .... را بعنوان يكي از مزيت هاي تاريخي بررسي كنيم . البته معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي مرجعي خوبي است تا مسبب تجميع افكار و ايده ها شده و زمينه هاي را براي برنامه ريزي مطلوب و قابل اجرا مهيا نمايد . ايران بايد در ترتیبات منطقه اي حضور داشته باشد و مديران از عقايد سنتي خود در عرصه حمل و نقل دور شوند . انتصابات مديران ستادي و استاني و مرزي بر اساس شاخصهاي مشخصي باشد و الا ما هر روز به نفع همسايگان و حريف پاس كاري نموده و در نهايت بازنده مديران خواهيم بود . در شرايط حاضر ما متضرر هستيم ولي با نوع انتصابات تحميلي و غير تخصصي خدا نكند اين مزيت ايران را از دست بدهيم و آيندگان را با چالشهاي خيلي بزرگ مواجه سازيم . بايد مديران حمل و نقل از رشته اي اقتصادي و برنامه ريزي انتخاب شوند والا حضور رشته هاي فني قادر نخواهد بود مطالعات منطقه اي را برنامه ريزي و مديريت نمايد
نظرسنجی
براي كاهش سوانح رانندگي در سفرهاي نوروزي چه بايد كرد ؟
 
 
 
 
 
تین نیوز اولین فعالت خود را در حوزه خبری آغاز کرده و در طول هشت سال، بیش از دويست و هفتاد هزار خبر و مطلب را با رویکرد تحلیلی و نقادانه منتشر کرده است این شبکه خبری، از طریق تعامل سازنده با نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه حمل و نقل، رسانه ها و منابع خبری ، در حال حاضر جزو رتبه های برتر در بین رسانه های الکترونیک تخصصی در ایران است.
تلفن : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۹
نمابر : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۵
آدرس: تهران خیابان اشرفی اصفهانی، بالاتر از میدان پونک، کوچه بهارک، پلاک 9
عمومی زیربنایی جاده‌ای ريلی هوایی دريایی شهری خودرو حوادث رسانه‌‌ها سایر استان‌ها وبلاگ ها English