◄ پرواز هوانوردی منطقه از روی ایران!
تیننیوز| کمند روستا: انتخاب مدیران و مسئولان معاونتها و سازمانهای تابعه وزارت راه شاید یکی از چالشبرانگیزترین بخشهای فعالیت هر وزیر باشد و در این بین بخش هوانوردی در بین دیگر بخشهای وابسته به وزارت راه پر چالشترین بخش است و انتخاب مدیران این بخش همواره با حاشیههای فراوانی روبهرو بوده و به خصوص بعد از شکلگیری شبکههای اجتماعی مورد نقد فراوانی در این شبکهها نیز قرار گرفته است.
کارشناسان و فعالان این حوزه اغلب از حلقه بستهای یاد میکنند که مدیران بخش از بین آن انتخاب میشوند و جا برای عرضه و رشد افراد دیگر به وجود نمیآید و این خود موجب فروکش کردن بحث نوآوری و خط و مشیگذاری جدید در این حوزه میشود.
حال این پرسش مطرح است که چرا انتخاب مدیران بخش هوانوردی چنین شرایطی دارد؟ آیا کارشناسان و متخصصان لایق مدیریت در این حوزه اندکند یا این حوزه جزو حوزههایی است که امنیتی محسوب شده و اطمینان و اعتماد مضاعفی جدا از مباحث کارشناسی برای انتخاب مدیران مورد توجه است؟
تغییر دولتها و جابجایی مدیران ارشد و میانی در بخش هوانوردی
یک کارشناس هوانوردی در اینباره به تیننیوز میگوید: مدیریت در بخشهای مختلف كشور به شدت متاثر از تغییر دولت هاست و این تغییر تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق میافتد و با یک نگاه اجمالی می توان چنین برداشت کرد که طیف مدیران ارشد، میانی و پایه بعضی از دستگاهها کاملا هم سوی حزب سیاسی حاکم و در برخی سازمانهای تخصصیتر عموما مدیران ارشد و گاهی میانی جابجا می شوند.
روحالله فلاحتبار می افزاید: صنعت هوانوردی هم از این اتفاق کلی در كشور بی نصیب نیست در صورتی که به دلیل اهمیت صنعت به عنوان مولفه حکومت مدرن، الزامات بین المللی و قوانین هوانوردی و به تبع آن دانش خاص، گرایش سیاسی به عنوان فاکتور انتخاب مدیران ارشد هوانوردی به صنعت ضربه اساسی زده و فرصت سوزی تاریخی ایجاد خواهد کرد.
وی تاکید میکند: مدیران سیاسی در فرصت کوتاه و گذرا امکان مطالعه درست و چیدمان بخش های میانی و پایه را نخواهند داشت و ترجیح بر حفظ وضع موجود داشته و متقاعد می شوند که افراد حاضر در سمتها خوب بوده و کمتر سنت شکنی نموده و تنها به جابجایی حلقه بسته اقدام می کنند. از طرفی هم شاخص عملکرد مدیریت در سطح هوانوردی ایرلاینی و فرودگاهی تعریف نشده است و میزان پیشرفت یا پسرفت با مقیاسی اندازه گیری نمی شود و بر همین اساس ساخت و ساز و کارهای سخت افزاری ملموس شاخصی می شود برای مدیر خوب و کارا در صنعت هوانوردی.
اصلاح ساختارها و رویهها زیر سایه حفظ وضع موجود
اگر قبول کنیم یکی از وظایف مدیران اصلاح ساختار و رویهها و بهبود روشهاست این سوال مطرح میشود که وقتی در سطوح مدیریت هوانوردی آنچنان که کارشناسان میگویند مدیران فقط در سطوح مختلف جابجا میشوند، چگونه این تغییرات روند بهبود وضعیت و رشد و بالندگی شکل خواهد گرفت و در رقابت نفسگیری که بین کشورهای مختلف در این حوزه وجود دارد موفق خواهند شد؟
فلاحتبار میگوید: امروز صنعت هوانوردی و فرودگاهی از یک تصمیمگیری بزرگ در بخش کلان و نرمافزاری رنج میبرد و با مطالعه بسیار سطحی در کشورهای همسایه و مخصوصا کشورهای حوزه ASEAN (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) به عنوان بازیگر منطقه ی بزرگ در رشد صنعت هوانوردی با نام ASEAN single aviation market و با هدف توسعه شبکه پروازی و فرودگاهی با سرمایه گذاری مشترک (joint venture) به شدت به دنبال رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی منطقه بوده و برنامهریزی کلان برای برهم زدن موازنه صنعت به نفع کشورهای عضو می باشند در صورتی که این واژهها با صنعت هوانوردی ما غریبه است و در
تئوری هم وارد بحث نشده ایم.
وی تاکید میکند: فرصت سوزی تاریخی در حال اتفاق است و هوانوردی منطقه از ما عبور کرده و ما هنوز هم از شعار قطب و هاب بین المللی عبور نکردهایم و کلام آخر اینکه فرودگاه دوبی در سال 2016حدود ۸۵میلیون مسافر جا به جا نموده و برنامه ریزی برای سال 2020روی ۹۸میلیون مسافر می باشد.
این کارشناس خاطرنشان میکند: البته ناگفته نماند نگاه بازیگر منطقهای شدن بخش هوانوردی و مورد احترام ملی بودن یک استراتژی کلان می باشد هرچند تاریخ گذشته است ولی مصرفش برای بیماری ما بی تاثیر نیست.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.