معاون وزیر راه و شهرسازی در سومین جشنواره تعالی حملونقل ریلی:
◄ مدیرعامل راهآهن: از سرمایههای بخش خصوصی غافل ماندهایم
مدیرعامل شرکت راهآهن در مراسم سومین جشنواره تعالی حملونقل ریلی با اشاره به دستیابی به سهم 13.5 درصدی حملونقل ریلی طی چهار سال گذشته اظهار داشت: این رشد در حملونقل ریلی بدون هیچگونه بهرهبرداری از زیرساختهای حملونقل ریلی انجام شده است که این رشد در گروی تلاش برای بهتر شدن اتفاق افتاده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز| سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راهآهن در سومین جشنواره تعالی حملونقل ریلی با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل سابق راهآهن، محمد رجبی، مدیرعامل رجا و مدیران بخش دولتی و خصوصی راهآهن اظهار داشت: بر اساس لایحه دولت و حمایت نمایندگان مجلس و پیگیریهای پورسیدآقایی مدیرعامل سابق این شرکت، چند بند درخشان داشتهایم که عبارتاند از سرمایهگذاری در حملونقل ریلی به مانند سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعهیافته تلقی شود و از مجموع تمام مشوقها و معافیتها
بهرهمند شود و دوم، برای شرکتهای حملونقل ریلی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه میشود که همین دو نکته تأثیر به سزایی در حوزه سرمایهگذاری ریلی خواهد داشت.
محمدزاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه طبق گزارش سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، میزان صرفهجویی در حملونقل ریلی نسبت به حملونقل جادهای 35 سیسی به ازای یک تنکیلومتر است گفت: سهم ما از حملونقل بعد از ۴ سال تلاش کارکنان راهآهن و بخش خصوصی به 13.5 درصد از حمل بار کشور دست یافته است. با این تفاسیر آیا بنگاهداری صحیحی از سوی ما در حال اجرا است؟ و اگر دستاندرکاران صنعت ریلی به این وضع راضی هستند باید بدانند که مشکلات متعددی پیش روی ما قرار دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با تأکید بر اینکه برای توسعه حملونقل باید به حملونقل ریلی توجه کنیم و برای دستیابی به این مهم باید دست به دست هم دهیم و نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم، گفت: برای بنا کردن شرکتی در حد و اندازههای شرکت راهآهن نیاز به هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی است و آیا این حجم سرمایه بازدهای از خود نشان میدهد؟ و آیا توانستهایم به نقش و مأموریت خود به درستی عمل کنیم؟
محمدزاده ضمن انتقاد از قرار دادن مفهوم توسعه در برابر زیرساخت بیان داشت: چرا نباید به حوزه داراییهای غیرمشهود به اصلاح فرایند مدیریت و تعالی سازمانی در بخش دولتی و خصوصی توجه شود؟ البته شرکت راهآهن در همین شرایط موجود باید در جایگاهی فراتر از شرایط فعلی قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستیابی به سهم 13.5 درصدی حملونقل ریلی طی چهار سال گذشته اظهار داشت: این رشد در حملونقل ریلی بدون هیچگونه بهرهبرداری از زیرساختهای حملونقل ریلی انجام شده است که این رشد در گروی تلاش برای بهتر شدن اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه و تأکید رهبری بر توسعه حملونقل ریلی ذیل دو بند یادآور شد: بند ۲۴ شامل اولویت بخش ریلی در توسعه حملونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و بند ۲۵ مبنی بر توسعه حملونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانههای باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و اتصال شبکه به مبادی ورودی و خروجی کشور و شبکههای منطقهای و جهانی به ویژه کریدور شمال-جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت به حملونقل ریلی تأکید کردهاند تا دستیابی به اقتصاد حملونقل و مفهوم اقتصاد مقاومتی از طریق حملونقل ریلی انجام شود.
محمدزاده افزود: بر اساس لایحه دولت و حمایت نمایندگان مجلس و پیگیریهای پورسیدآقایی مدیرعامل سابق این شرکت، چند بند درخشان داشتهایم که عبارتاند از سرمایهگذاری در حملونقل ریلی به مانند سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعهیافته تلقی شود و از مجموع تمام مشوقها و معافیتها بهرهمند شود و دوم، برای شرکتهای حملونقل ریلی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه میشود که همین دو نکته تأثیر به سزایی در حوزه سرمایهگذاری ریلی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: راهآهن با سرمایه بخش خصوصی رشد خواهد کرد و بنده و همکاران باید بدانیم که روز به روز چاه درآمدهای دولتی در حال کاهش است و ما از سرمایههای بخش خصوصی غافل ماندهایم، بنابراین وظیفه ما تسهیل حضور سرمایهگذار و تلاش برای ایجاد مزیتهای رقابتی است.
مدیرعامل راهآهن در پایان با اشاره به هدفگذاری برنامه ششم توسعه برای دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حملونقل ریلی از حمل بار در کشور تأکید کرد: با روشی که تاکنون در پیش گرفته شده این هدف دست نیافتنی است بنابراین برای تغییر آن باید از خود شروع کنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.