◄ راهکارهایی برای افزایش بهرهوری بخش ریلی
تیننیوز| انتشار خلاصهای از عملکرد حملونقل ریلی برگرفته از گزارش رقابتپذیری حمل بار ریلی، معاونت بهرهبرداری و سیر و حرکت راه آهن در اسفند 95 در یکی از گروههای تلگرامی حملونقلی با واکنش تعدادی از کارشناسان حوزه حملونقل همراه بود.
در این گزارش شاخصهای حمل بار به شرح زیر اعلام شد؛
-رشد تناژ بار سال 95 نسبت به 94 برابر با 11 درصد است
- رشد تن کیلومتر سال 95 نسبت به 94 برابر با 8.5 درصد است
- تناژ بار سال 95 حدود 40 میلیون تن است
- تن کیلومتر سال 95 حدود 27 میلیارد است
- بار ترانزیت سال 95 برابر با 1.1 میلیون تن و در مقایسه با سال 94 21.5 درصد کاهش داشته است
- متوسط رشد سالیانه تن کیلومتر ریلی در سالهای 79 تا 95 برابر با 4.1 درصد و در بخش جادهای 6.6 درصد بوده است
- سهم بار ریلی از مجموع بار زمینی (ریل و جاده) از 16.1 درصد در سال 79 به 11.8 درصد در سال 95 کاهش یافته است
گزارش شاخص بهرهوری واگنها نیز به شرح زیر اعلام شد؛
- در سال 95 بهازای هر تن ظرفیت اسمی واگنهای باری معادل 18 هزار و 300 تن کیلومتر عملکرد محقق شده است. این شاخص در سال 94 برابر با 17 هزار و 300 تن و در سال 93 برابر با 17 هزار و در سال 92 برابر با 15 هزار و 700 تن کیلومتر بوده است که حاکی از روند مستمر ارتقا بهرهوری در این حوزه است.
- درصد روزهای سال که واگنهای باری منتظر بارگیری، تخلیه، مانور و منتظر سیر بودهاند در سال 95 برابر با 65 درصد است. این شاخص به ترتیب در سالهای 94 معادل 60 درصد، 93 معادل 65 درصد و 92 معادل 63 درصد بوده است.
همچنین متوسط سرعت واگنهای باری از مبادی به مقاصد کلیه مسیرها در طول سال برای تمامی واگنها در سال 95 برابر با 9.9 کیلومتر در ساعت بوده است. این شاخص در سال 94 معادل 8.4، سال 93 معادل 9.4 و سال 92 برابر با 8.5 بوده است. در مجموع این شاخص نشان از رشد نسبی سرعت بازرگانی به میزان 17 درصد از سال 92 تا 95 دارد.
در بخش دیگری از این گزارش سهم درآمد مالک واگن از حمل بار به شرح زیر اعلام شده است؛
سال | مالک واگن | مالک کامیون |
92 | 23 درصد | 96 درصد |
93 | 29 درصد | 96 درصد |
94 | 31 درصد | 96 درصد |
95 | 31.3 درصد | 96 درصد |
بر اساس این گزارش علیرغم افزایش 8.3 درصدی درآمد مالک واگن از سال 92 تا 95، لیکن درآمد مالک کامیون همچنان بیش از سه برابر مالک واگن است. ضمن اینکه حجم سرمایهگذاری و هزینههای نگهداری ناوگان ریلی به مراتب بیشتر از بخش جادهای است که نشان از حاشیه سود چند برابری بخش جادهای نسبت به ریلی دارد.
در پایان این گزارش، انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته اظهار امیدواری کرده با بهرهگیری کامل از ظرفیتهای قانونی کشور و از جمله قانون برنامه ششم توسعه، در سال 96 روند اصلاحات در بخش ریلی تسریع شود و مواردی از جمله تجدید ساختار بخش ریلی، ایجاد نهاد تنظیم مقررات ریلی، یکسان شدن حق دسترسی ریل و جاده، فراهم شدن بستر لازم جهت راه اندازی قطار کامل با حضور حداکثری بخش خصوصی و نهایتا تحقق بستههای حمایتی دولت از شرکتهای حملونقل ریلی در جهت سرمایهگذاری تامین ناوگان به نتیجه مطلوبی برسد.
پس از انتشار این گزارش تعدادی از کارشناسان حملونقل به ارایه دیدگاه خود در این مورد پرداختند که در ادامه میخوانید؛
عباس قربانعلیبیک کارشناس حملونقل در این زمینه گفت: این نتایج بسیار ارزشمند است ولی خوب است به فاصله ما با متوسط بهرهوری واگن باری در جهان نگاهی داشته باشیم.
وی افزود: متوسط این عدد حدود هشت سال پیش یک سوم و چهار سال پیش به یک چهارم کاهش یافت، اگر این فاصله با برترینها مقایسه شود اختلاف به حدود 20 میرسد.
به گفته وی حل این مسئله و در مرحله اول رسیدن به رشد چهار برابری میتواند انگیزه مالکان واگن را به حضور جدیتر افزایش دهد که با تلاش مدیریت راهآهن و پیگیری انجمن میتواند محقق شود.
ارتقا بهرهوری مهمتر از تامین ناوگان
مجید بابایی یکی دیگر از کارشناسان حوزه حملونقل نیز اظهار داشت: مهمترین مسئله بخش ریلی که البته قابل حل است همین پایین بودن بهرهوری است.
وی گفت: متوسط سیر روزانه واگن باردار در کل شبکه حدود 50 کیلومتر است. تدابیری از جنس سیستمی، ساختاری و اصلاح گلوگاهها نیاز است تا این گردش واگن به حدود 100 کیلومتر برسد و در آنصورت بستر برای تحقق سهم 30 درصدی ریل ایجاد خواهد شد.
وی تاکید کرد: به عبارتی درست است که سرمایهگذاری در تامین ناوگان ریلی باید تسهیل شود اما مهمتر از آن ارتقا بهرهوری مجموع عملکرد شبکه است.
سبحان نظری از دیگر کارشناسان این حوزه نیز بیان داشت: یک گلوگاه مهم و گلوگیر بر سر راه افزایش بهرهوری راهآهن، اتکای نظام سیر و حرکت بر تشخیصهای ذهنی و بعضاً آنی عوامل انسانی است. برای بهرهوری بیشتر، باید از اینجا به بعد، تصمیمات رایانهای شود.
اهمیت تجدید ساختار
بابایی نیز ضمن تایید این دیدگاه اظهار داشت: استفاده از فناوریهای نوین در مرحله گذار بسیار حائز اهمیت است. البته چنین تحولی ساده نیست چرا که هزینههایی دارد و اجرای آن نیز جسارت میخواهد.
نظری نیز در ادامه گفت: متناسب با همین فضای کنونی شرکت راهآهن، میشود شروع کرد و بخشی از فرآیندهای تصمیمگیری را سامان داد.
وی افزود: به هر حال، به نظرم مهمترین متغیر داخلی بخش ریلی که باید در افزایش بهرهوری این بخش و نتیجتاً رشد سهم باربری آن مد نظر باشد، همین سطح مکانیزاسیون سیر و حرکت است و مهمترین متغیر خارجی هم قیمت گازوئیل.
بابایی تاکید کرد: البته موافقم که از یک جایی باید شروع کرد اما اگر تغییرات متناسب و در همه اجزاء تاثیرگذار صورت نگیرد نتیجه میشود سانحه سمنان. یعنی فناوری به درستی عمل میکند، خطا را هم اعلام میکند اما عوامل اجرایی و فرایندهای سیستمی این فناوری چون متناسب با پیشرفت فناوری متحول نشدهاند به سادگی خطایی بزرگ انجام میدهند.
وی خاطرنشان کرد: برای همین است که موضوع تجدید ساختار اهمیت مییابد چون مجموعه عملکردهای بخش را با نگاهی جامع و به هم پیوسته مورد بررسی قرار میدهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.