چکیده قطعنامه ٢٢٣١
تین نیوز |
١. با يادآوري قطعنامههاي پيشين شوراي امنيت درباره برنامه هستهاي ايران
٢. با تأکید مجدد بر تعهد خود به معاهده عدم اشاعه سلاحهاي هستهاي، ضرورت اينکه تمام دولتهاي عضو آن معاهده بايستي به طور کامل به تعهدات خود پايبند باشند و با يادآوري حق دولتهاي عضو، نسبت به توسعه، تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هستهاي براي اهداف صلحآميز بدون تبعيض
٣. با تأکید بر اهميت تلاشهاي سياسي و ديپلماتيک براي يافتن يک راهحل مذاکرهشده که تضمين کند برنامه هستهاي ايران منحصرا براي اهداف صلحآميز است، با توجه به اينکه چنین راهحلي براي عدم اشاعهي هستهاي مفيد خواهد بود .
٤. با استقبال از تلاشهاي ديپلماتيک چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگلستان، ايالات متحده، کننده عالي اتحاديه اروپا و ايران براي رسيدن به يک راهحل جامع، درازمدت و مناسب براي موضوع هستهاي ايران، نهايي شده در برجام منعقد شده در تاريخ ١٤ جولاي ٢ ١٥ و تأسیس کميسيون مشترک
٥. با استقبال از تأکید مجدد ايران در برجام مبني بر اينکه هیچگاه و تحت هيچ شرايطي در پي سلاحهاي هستهاي، توليد يا بهدستآوردن آنها نخواهد بود.
٦. با استحضار از بيانيه مورخ ١٤ جولاي ٢ ١٥، از چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگلستان، ايالات متحده و اتحاديه اروپايي با هدف ارتقاء شفافيت و ايجاد يک فضاي منجر به اجراي کامل برجام
٧. با تأیید اينکه انعقاد برجام نشاندهنده يک تغيير بنيادين در بررسي موضوع توسط شوراي امنيت است و با ابراز تمايل خود نسبت به ايجاد يک رابطه نوين با ايران که توسط اجراي برجام مستحکم ميشود و نسبت به پايان رضايتبخش اين موضوع
٨. با تأیید اينکه اجراي کامل برجام به ايجاد اعتماد نسبت به ماهيت منحصرا صلحآميز برنامه هستهاي ايران کمک خواهد کرد.
٩. با حمايت قوي از نقش مستقل و اساسي آژانس بینالمللی انرژي اتمي در راستيآزمايي، ازجمله عدم انحراف مواد هستهاي اعلامشده به سوي اهداف اعلامنشده و نبود مواد هستهاي اعلامنشده و فعاليتهاي هستهاي اعلامنشده در اين چارچوب، در حصول اطمينان از ماهيت صرفا صلحآميز برنامه هستهاي ايران، ازجمله از طريق اجراي «چارچوب براي همکاري» که در ١١ نوامبر ٢ ١٣ بين ايران و آژانس مورد موافقت قرار گرفت و نقشه راه براي رفع ابهام از موضوعات با اهميت گذشته و حال
١ . با تأیید اينکه پادمانهاي آژانس يک جزء اساسي از عدم اشاعه هستهاي بوده، اطمينان بيشتر ميان دولتها را، ازجمله از طريق ايجاد اطمينان مبني بر اينکه دولتها در حال پايبندي به تعهدات خود وفق موافقتنامههای مربوطه پادمان هستند، ارتقا داده، به تقويت امنيت دستهجمعي آنها کمک کرده و به ايجاد يک محيط مساعد براي همکاري هستهاي ياري ميرساند، و نيز با شناسايي اينکه اجراي مؤثر و کارآمد پادمانها نيازمند يک تلاش همکارانه ميان آژانس و دولتهاست، و اينکه دبيرخانه آژانس کماکان به گفتوگوي آزاد با دولتها بر سر موضوعات پادمانها به منظور
افزايش شفافيت و ايجاد اعتماد و به منظور تعامل با آنان در خصوص اجراي پادمانها ادامه خواهد داد؛ و در اين مورد، از ايجاد مانع بر سر راه توسعه اقتصادي و تکنولوژيک ايران يا همکاري بینالمللی در زمينه فعاليتهاي صلحآميز هستهاي دوري خواهد کرد.
١١. با تشويق دولتهاي عضو به همکاري با ايران، ازجمله از طريق مشارکت آژانس، در چارچوب برجام در زمينه استفادههاي صلحآميز از انرژي هستهاي، و به مشارکت در پروژههاي مشترک مشخص براي همکاري صلحآميز هستهاي
١٢. با توجه به لغو مفاد قطعنامههاي سابق و ساير تدابير پيشبيني شده در اين قطعنامه
١٣. با تأکید بر اينکه برجام در ارتقا و تسهيل توسعه همکاري و ارتباطات عادي اقتصادي و تجاري با ايران مفيد بوده و با توجه به حقوق و تکاليف دولتها در ارتباط با تجارت بينالمللي
١٤. با تأکید بر اينکه دولتهاي عضو بر اساس ماده ٢٥ منشور ملل متحد مکلف هستند تصميمات شوراي امنيت را پذيرفته و اجرا کنند.
بندهاي اجرائي
با توجه به موارد پيشگفته، شوراي امنيت سازمان ملل
١. برجام را تأیید کرده و با ابرام خواستار اجراي کامل آن بر اساس برنامه زماني مندرج در برجام است.
٢. همه دولتهاي عضو، سازمانهاي منطقهاي و بينالمللي را فراميخواند که آنگونه اقداماتي که ميتواند براي حمايت از اجراي برجام مناسب باشد را اتخاذ کنند، ازجمله با انجام اقداماتي که همسو با برنامه اجرائی برجام هستند، و نيز از طريق خودداري از اقداماتي که اجراي تعهدات وفق برجام را با مشکل روبهرو ميکند.
٣. از مدير کل آژانس ميخواهد راستيآزمايي و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط با هستهاي ايران را براي تمام مدت اجراي اين تعهدات وفق برجام بر عهده بگيرد، و مجددا تأکید ميکند ايران بايد به طور کامل آنگونه که آژانس درخواست دارد، همکاري کند تا آژانس بتواند تمام موضوعات مهم را به نحو مشخص شده در گزارشهايش حل کند.
٤. از مدير کل آژانس ميخواهد در خصوص اجراي تعهدات ايران وفق برجام گزارشهاي منظم به شوراي حکام آژانس بینالمللی انرژي اتمي، و در صورت اقتضا به موازات آن به شوراي امنيت ارائه کند و همچنين هر زمان که مديرکل آژانس بر اساس دلايل معقول، اعتقاد داشته باشد موضوعي وجود دارد که موجب نگراني بوده و به طور مستقيم بر تحقق تعهدات وفق برجام تأثیر ميگذارد، به شوراي حکام و به موازات آن به شوراي امنيت گزارش دهد.
لغوها
شوراي امنيت سازمان ملل
٥. ميخواهد به محض آنکه آژانس راستي آزمايي کرده باشد که ايران اقدامات مشخصشده در برجام را اجرا کرد، مديرکل آژانس گزارشي در تأیید اين واقعيت به شوراي حکام و به طور موازي به شوراي امنيت ارائه کند.
٦. همچنين ميخواهد به محض اينکه آژانس به «نتيجهگيري گستردهتر» رسيد که تمام مواد هستهاي در ايران در فعاليتهاي صلحآميز ميماند، مديرکل آژانس گزارشي در تأیید اين نتيجهگيري به شوراي حکام آژانس و به موازات آن به شوراي امنيت تسليم کند .
٧. تصميم ميگيرد، تحت ماده ٤١ منشور ملل متحد، که، به محض دريافت گزارش مذکور در بند ٥ از آژانس:
الف) مفاد قطعنامههاي پيشين بايد لغو شوند
ب) تمام دولتها بايد از بندهای مورد توافق تبعيت کنند
٨. تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد، که ١ سال پس از روز توافق برجام، به نحو تعريفشده، تمام مفاد اين قطعنامه بايد لغو شده و هیچکدام از پيشين، نبايد اجرا شوند، شوراي امنيت رسيدگي به موضوع هستهاي ايران را پايان داده و موضوع «عدم اشاعه» از فهرست موضوعاتي که در دستور کار شوراي امنيت هستند، خارج ميشود .
٩. تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد، که لغوهاي توصيفشده در پيوست ب و بند ٨ اين قطعنامه، چنانچه مفاد قطعنامههاي قبلي در راستاي بند ١٢ اجرائی شده باشد، رخ نخواهد داد.
اعمال مفاد قطعنامههاي گذشته
شوراي امنيت سازمان ملل
١ . چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگلستان، ايالات متحده، اتحاديه اروپا و ايران (طرفهاي برجام) را تشويق ميکند هرگونه موضوع برآمده در ارتباط با اجراي تعهدات برجام را از طريق رويههاي مشخصشده در برجام حلوفصل کنند و عزم خود را براي پرداختن به شکايتهاي احتمالي طرفهاي برجام در خصوص موارد عدم پايبندي اساسي از سوي يک طرف ديگر برجام، ابراز ميدارد .
١١. تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد، که در ٣ روز از دريافت اعلان يکي از دولتهاي عضو برجام درباره موضوعي که آن دولت عضو برجام اعتقاد دارد مصداق عدم پايبندي اساسي در مورد تعهدات وفق برجام است، شورا بايد در مورد پيشنويس يک قطعنامه براي ادامه اجراي لغوهاي مذکور در بند ٧ (الف) اين قطعنامه رأيگيري کند، بهعلاوه تصميم ميگيرد اگر، در مدت ١ روز از اعلان مورداشاره در بالا، هيچ عضوي از شوراي امنيت چنان پيشنويس قطعنامهاي را براي رأيگيري ارائه نکرد، رئيس شوراي امنيت بايستي چنين پيشنويس قطعنامهاي را
تسليم کرده و آن را در مدت ٣ روز از زمان اعلان اشارهشده در بالا به رأي بگذارد و شورا قصد خود را براي درنظرگرفتن ديدگاههاي دولتهاي درگير در موضوع و هر نظري از سوي هيأت مشورتي شکلگرفته در برجام، ابراز ميدارد.
١٢. تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد، که اگر شوراي امنيت يک قطعنامه تحت بند ١١ براي ادامه اجراي لغوهاي بند ٧ (الف) تصويب نکرد، پس از سيامين روز پس از دريافت اعلان مورداشاره در بند ١١ به شوراي امنيت، تمام مفاد قطعنامههاي پيشين که بر اساس بند ٧ (الف) لغو شده بودهاند، بايد به همان نحوي که پيش از تصويب اين قطعنامه اعمال ميشدند، اعمال شوند، مگر آنکه شوراي امنيت به گونه ديگري تصميم بگيرد .
١٣. تأکید ميکند که در صورت ارائه اعلان به شوراي امنيت به نحوي که در بند ١١ وصف شد، ايران و ساير اعضاي برجام بايستي براي حلوفصل موضوعي که موجب آن اعلان شده است، تلاش کنند و قصد خود را براي جلوگيري از اعمال مجدد مفاد در صورت حل مسئلهای که موجب اعلان شده ابراز ميدارد، تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد، که اگر دولت عضو برجام که اعلان را صادر کرده است، به شوراي امنيت اطلاع دهد که موضوع مزبور پيش از پايان دوره ٣ روز مشخص شده در بند ١٢ بالا، حلوفصل شده است، آنگاه مفاد اين قطعنامه، در جاي خود باقي مانده و به اين بيان ايران
توجه ميکند که اگر مفاد قطعنامههاي پيشين در راستاي بند ١٢ به طور کلي يا جزئي اعمال شوند، ايران آن را بهعنوان مبنايي براي توقف اجراي تعهدات خود وفق برجام تلقي خواهد کرد.
١٤. تأیید ميکند اعمال مفاد قطعنامههاي پيشين پيرو بند ١٢ اثر عطف به ماسبق نسبت به قراردادهايي که پيش از زمان اعمال بين هر طرف و ايران يا اشخاص و نهادهاي ايراني امضا شده باشد نخواهد داشت، مشروط بر اينکه آن فعاليتها و اجراي آن قراردادها با برجام، قطعنامه کنوني و قطعنامههاي پيشين مطابقت داشته باشد.
١٥. تأیید ميکند که هرگونه اعمال مفاد قطعنامههاي پيشين پيرو بند ١٢ با هدف آسيب واردکردن به افراد يا نهادهايي که پيش از اعمال آن مفاد، با ايران يا اشخاص و نهادهاي ايران وارد کسب و کاري که با برجام و با اين قطعنامه همخوان است شده باشند، نيست و دولتهاي عضو را به مشورت با يکديگر در خصوص اين آسيب و اقدام براي تخفيف چنين آسيب ناخواستهاي به آن اشخاص و نهادها تشويق ميکند و تصميم ميگيرد اگر مفاد قطعنامههاي پيشين پيرو بند ١٢ اعمال شد، تدابير را با اثر عطف به ماسبق نسبت به اشخاص و نهادها براي فعاليتهاي تجاري با ايران که با برجام، اين
قطعنامه و قطعنامههاي پيشين پيش از اعمال آن مفاد منطبق بوده، تحميل نکند.
اجراي برجام
شوراي امنيت سازمان ملل
١٦. تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد که توصيههاي کميسيون مشترک در خصوص طرحهای دولتها براي مشارکت در يا اجازهدادن به فعاليتهاي مرتبط با هستهاي بيان شده در بند ٢ پيوست ب را بررسي کند و اينکه چنان توصيههايي بايد تصويب شده قلمداد شوند، مگر اينکه شوراي امنيت قطعنامهاي براي رد يک توصيه کميسيون مشترک ظرف پنج روز کاري از زمان دريافت آن، تصويب کند.
١٧. از دولتهاي عضو به دنبال مشارکت، درخواست ميکند تا طرحهاي خود را به شوراي امنيت ارائه کنند و قصد خود را براي بهاشتراکگذاشتن چنين طرحهایی با کميسيون مشترک ايجادشده در برجام براي بررسي آنها، ابراز ميدارد و از هريک از دولتهاي عضو شوراي امنيت دعوت ميکند تا اطلاعات مرتبط و نظراتشان در مورد اين طرحها را ارائه کنند، کميسيون مشترک را تشويق ميکند که توجه مقتضي به هريک از اين اطلاعات و نظرات مبذول داشته و درخواست ميکند که کميسيون مشترک توصيههاي خود در مورد اين طرحها را ظرف ٢ روز کاري به شوراي امنيت ارائه دهد.
١٨. درخواست ميکند از دبيرکل، به منظور حمايت از اجراي برجام، که تدابير اجرائی لازم را براي تسهيل برقراري ارتباط ميان دولتهاي عضو و بين شوراي امنيت و کميسيون مشترک از طريق ترتيبات عملي مورد توافق اتخاذ کند.
١٩. درخواست ميکند از آژانس و کميسيون مشترک که به نحو مشخص شده در برجام، هرجا مقتضي بود، رايزني و تبادل اطلاعات کنند.
٢ . از کميسيون مشترک درخواست ميکند بررسي طرحها براي انتقال و فعاليتهاي مصرح در بند ٢ از پيوست را هرگاه با اين قطعنامه و مفاد و اهداف برجام همخوان باشد، با ديد توصيه به تأیید، بررسي کند، تا امکان انتقال اقلام، مواد، تجهيزات، کالاها و فناوریهای لازم براي فعاليتهاي هستهاي ايران ذيل برجام فراهم شود و تشويق ميکند کميسيون مشترک را تا رويههايي براي کسب اطمينان از بررسي با جزئيات و کامل چنين طرحهايي ايجاد کند.
معافیتها
شوراي امنيت سازمان ملل
٢١. تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد که مفاد اعمالشده در قطعنامههاي پيشين عليه ايران، در خصوص عرضه، فروش يا انتقال اقلام، مواد، تجهيزات، کالاها و فناوري، و ارائه هر مورد مربوط به مساعدت فني، آموزش، مساعدت مالي، سرمايهگذاري، واسطهگري يا ديگر خدمات توسط دولتهاي طرف برجام يا دولتهاي عضو هماهنگ با آنها که مستقيما به موارد زير مرتبط باشد اعمال نگردد: الف) اصلاح دو آبشار تأسیسات فردو براي توليد ايزوتوپهاي پايدار؛ ب) صادرات اورانيوم غنيشده ايران مازاد بر ٣ کيلوگرم در قبال اورانيوم طبيعي؛ و ج) روزآمدکردن رآکتور
اراک براساس طرح اوليه مورد توافق و سپس طراحي نهايي مورد توافق آن رآکتور.
٢٢. تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد که دولتهاي عضو دخيل در فعاليتهاي مجاز بند ٢١، بايست اطمينان کسب کنند از اينکه: الف) تمام فعاليتهاي صورتگرفته، کاملا در انطباق با برجام هستند؛ ب) ١ روز پيش از چنين فعاليتهايي، کميته تأسیسشده طبق قطعنامه ١٧٣٧ (٢ ٦) و در صورت تأسیس، کميسيون مشترک را مطلع کنند؛ ج) الزامات مقتضي دستورالعملها به نحوي که در بخشنامه آژانس بینالمللی انرژي اتمي (INFCIRC) مورد اشاره در قطعنامه ١٧٣٧ (٢ ٦) و نسخ بهروزشده آن، رعايت شده باشد؛ د) از حق راستيآزمايي استفاده نهايي و محل استفاده نهايي
هريک از موارد تأمين شده برخوردار و قادر به اعمال مؤثر اين حق هستند، هـ) در صورتی که اقلام، مواد، تجهيزات، کالاها و فناوریهای عرضهشده، جزء فهرست بخشنامههاي آژانس بینالمللی انرژي اتمي مورد اشاره در قطعنامه ١٧٣٧ (٢ ٦) و نسخ بهروزشده آن، قرار دارد، ظرف ١ روز از تأمين، فروش يا انتقال، آژانس در جريان قرار دهند.
٢٣. تصميم ميگيرد، با اقدام وفق ماده ٤١ منشور ملل متحد که همچنين مفاد اعمالشده در قطعنامههاي پيشين، به آن مقدار که براي اجرا و فعاليتهايي که از قبل به صورت مورد به مورد توسط کميته شکل گرفته ذيل قطعنامه ١٧٣٧ (٢ ٦) تأیید ميشود، اعمال نشود. اين موارد عبارتاند از:
الف) مستقيما مرتبط با اجراي اقدامات مرتبط با هستهاي مشخص شده در برجام باشد.
ب) براي آمادهسازي اجراي برجام لازم باشد.
ج) کميته آنها را با اهداف اين قطعنامه منطبق تشخيص داده باشد.
٢٤. متذکر ميشود که تمامي مقررات بندهاي ٢١، ٢٢، ٢٣ و ٢٧ در صورتي که مقررات قطعنامههاي پيشين پيرو بند ١٢ اجرائی شوند، کماکان اعمال خواهند شد.
ديگر موضوعات
شوراي امنيت سازمان ملل
٢٥. تصميم ميگيرد تا ترتيبات عملي لازم را صورت دهد براي اينکه مستقيما وظايف مربوط به اجراي اين قطعنامه، را برعهده بگيرد.
٢٦. از همه دولتها و نهادهاي مربوطه سازمان ملل متحد و ديگر طرفهاي ذینفع با ابرام ميخواهد تا براي اجراي امور مربوط به اين قطعنامه به طور کامل با اين شورا همکاري کنند، به خصوص از طريق ارائه اطلاعاتي که در مورد اجراي تمهيدات اين قطعنامه در اختيار دارند.
٢٧. تصميم ميگيرد که تمام مفاد برجام تنها براي اجراي آن بين گروه ١+٥ و ايران است و نبايد بهعنوان ايجاد سابقه براي هيچيک از دولتها يا براي اصول حقوق بینالملل يا حقوق و تعهدات وفق معاهده منع گسترش سلاحهاي هستهاي و ساير اسناد مربوطه و همچنين اصول شناختهشده بينالمللي قلمداد شود.
٢٨. يادآور ميشود که مفاد اعمالشده پيرو بند ١٢ قطعنامه ١٧٣٧ (٢ ٦) نبايد مانع شود تا يک فرد يا نهاد تحريمشده، پرداختهاي مربوط به قراردادهاي پيش از تحريم آن فرد يا نهاد را انجام دهد، مشروط بر اينکه شروط مشخصشده در بند ١٥ آن قطعنامه رعايت شوند و تصريح ميکند که اگر مفاد قطعنامههاي قبلي پيرو بند ١٢ اين قطعنامه بازاعمال شدند، آنگاه اين قاعده اعمال خواهد شد.
٢٩. تأکید ميکند بر اهميت اينکه همه دولتها تدابير ضروري براي حصول اطمينان از اينکه هيچ ادعايي از جانب دولت ايران يا هر شخص و نهادي در ايران يا افراد و نهادهاي مشخصشده براساس قطعنامه ١٧٣٧ (٢ ٦) و قطعنامههاي مربوطه يا افرادي که از طريق آنها يا به نفع آنها طرح دعوا ميکنند، در ارتباط با هر قرارداد يا مبادلهاي که اجراي آن به واسطه اعمال مفاد قطعنامههاي ١٧٣٧ (٢ ٦)، ١٧٤٧ (٢ ٧)، ١٨ ٣ (٢ ٨)، ١٩٢٩ (٢ ١ ) و اين قطعنامه جلوگيري شده است، مسموع نباشد.
٣ . تصميم ميگيرد تا زماني که مفاد اين قطعنامه براساس بند ٨ لغو شود، موضوع را در دستور کار خود داشته باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.