| کد خبر: 75485 |

◄ بلند مرتبه‌سازی و مشکلاتی که برای هوانوردی ایجاد می کند!

تین نیوز |  در بیستمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران  هرگونه ایجاد تعهد جدید برای احداث بناهای بلند ممنوع شد.
این شورا د رمصوبه ای مقرر كرد: هرگونه ایجاد تعهد جدید اعم از توافق، تشكیل پرونده، طرح موضوع در كمیسیون ماده ۵ و كمتیه های كاری این كمیسیون، پیش پروانه برای احداث ساختمان های بلندمرتبه تا تعیین تكلیف قطعی ضوابط مكانیابی و احداث این ساختمان ها ممنوع شود.
اگر چه این مصوبه برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوای تهران ابلاغ شد اما در عین حال برخی کارشناسان هوانوردی معتقدند بلند مرتبه سازی بر هوانوردی هم تاثیرگذار است هر چند برخی دیگر چنین دیدگاهی را قبول ندارند.

مرتضی نوری از معلم خلبانان کشور ضمن استقبال از این اقدام، می گوید: بلند مرتبه سازی برای هوانوردی مشكل درست كرده است، برج سازی و موانع در تهران و كیش در ils و انتخاب كت آن مشکل ایجاد کرده است و حال كه وزیر به این موضوع ورود نموده است بیشترین بهره را سازمان هواپیمای كشوری از آن می تواند ببرد و اطراف فرودگاه ها را مراقبت كند. وی همچنین این سوال را مطرح می کند که آیا در مهرآباد و كیش می توان از ils كت 2 و 3  استفاده كرد یانه اگرنه چرا؟

علی واعظی کارشناس مراقبت پرواز اما معتقد است: بلند مرتبه سازی مورد نظر وزیر با اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های موضوع ضوابط و مقررات مربوط به سطوح بی خطری پرواز مورد نظر در استاندارد 114 سازمان هواپیمایی کشوری به طور ماهوی با هم تفاوت دارد. بر اساس مقررات سطوح بی خطری پرواز و هماهنگی های به عمل آمده در تهران صدور مجوز ساخت و پایان کار در نواحی اطراف فرودگاه (مناطق 5 ، 21، 9 ...) منوط  به تعیین ارتفاع مجاز ساخت و ساز، توسط سازمان هواپیمایی کشوری است که این مهم در حال حاضر توسط اداره کل مراقبت پرواز شرکت فرودگاه ها انجام می شود و حریم فرودگاه مهرآباد به جز در مواردی اندک - فقط یک مورد نقض سطوح بی خطری در خارج از فرودگاه آن هم در ساختمان در حال ساخت پارکینگ طبقاتی خیابان کمیل وجود دارد که پرونده آن در دستگاه قضایی در حال بررسی است و فعلا پروژه به همین علت متوقف است - مورد تهدید جدی قرار ندارد.

وی در پاسخ به سوال طرح شده نیز می گوید:  افزایش دقت سیستم کمک ناوبری هدایت فرود هواپیما (ILS ) در فرودگاه مهرآباد ارتباط چندانی با نقض سطوح بی خطری در این فرودگاه نداشته و پس از بهسازی کلی باند 29 چپ این فرودگاه و نصب سیستم روشنایی خط مرکزی باند قابل استفاده خواهد بود.

همچنین علی ضیایی کارشناسان مراقبت پرواز در پاسخ به سوال مطرح شده، خاطر نشان می کند: بهره برداری از ILS CAT II در مهرآباد نیازمند نصب چراغ های CENTRELINE و  TOUCH DOEN ZONE و همین طور تقرب کت 2 و سیستم RVR می باشد که همانطوری که عنوان شد امکان پذیر است اما واجب نمی باشد. به فرض فراهم کردن تمام الزامات آن، کشور ما دارای تعداد کمی خلبان دارای لایسنس کت 2 است که مجاز به انجام این طرح ها هستند.

نوری در ادامه به طرح این پرسش می پردازد که آیا موانع تهران شیب 3 درجه برای فرود وایلس كت 2  پس از برطرف شدن مشکل روشنایی برطرف می شود؟ وی همچنین می گوید: مشکل خلبانان هم با آموزش حل می شود، ضمن این که ای لس مهرآباد ماهیت كت 2 را دارد ولی كت 1 استفاده می شود

واعظی در پاسخ به این سوال می گوید: گزارشی مبنی بر نقض شیب 3 درجه برای فرود در خارج از فرودگاه موجود نیست و بر اساس تفاهم موجود با شهرداری مناطق ساخت و سازها بطور دقیق نظارت می شود.

ضیایی نیز تاکید می کند: در نصب هر سیستمی یکی از عوامل تاثیر گذار مقرون به صرفه بودن آن است. همین امسال چند بار دید در فرودگاه مهرآباد کاهش پیدا کرد که منجر به کنسلی پرواز بشود؟ آیا برای برطرف کردن این نقیصه باید هزینه زیادی را متحمل شد؟

واعظی هم مجددا خاطرنشان می کند: استفاده از امکانات ILS موجود در فرودگاه مهرآباد از نظر فنی هیچ ارتباطی با بلند مرتبه سازی در شهر تهران و به خصوص خیابان میر داماد ندارد.

نوری می گوید: بحث بلند مرتبه سازی دو موضوع جداگانه از هم دارد یكی بحث بلند مرتبه سازی در طرح های تقرب است كه همه جای دنیا از جمله نیویورك اجازه نمی دهند ساخته شود در خارج از مسیر هواپیما كه اشكال ندارد اما در ایران مثل كیش در مسیر فاینال برج ساخته اند و مشكل ساز است و حتی در تهران به دلیل موانع در طرح تقرب كت 2 قابل اجرا نیست وحتی كت 1 ils شیبش از سه درصد تا جایی كه می دانم بیشتر است و بحث دوم كه مورد اشاره وزیر  بود بلند مرتبه سازی از منظر جلوگیری جریانات باد و انباشت آلودگی است كه معتقدم آلودگی هم دید خلبان را در اینورژن كم می كند و ما هوانوردان هم باید حساسیت نشان دهیم چون آلودگی گریبان مرا هم خواهد گرفت حتی در سال گذشته یكی از خلبانان vfr در اثر پرواز روی لایه اینورژن دچارمسمومیت شد و یك هفته در بیمارستان بستری شد.

علیرضا حسنوند یکی دیگر از خلبان نیز معتقد است: در تمام دنیا برج سازی وجود دارد و نشانه پیشرفت یک منطقه است البته با حساب کتاب و اصول شهر سازی نوین اینکه برج به عنوان فقط یک ساختمان بلند مد نظر باشد دیگر مطرح نیست بلکه جزئی از شهر مدرن با اجزاء آن است که این شهر شامل فرودگاه های مدرن نیز هست!

وی خاطرنشان می کند: در یکی از تبصره های شهرسازی تهران اگر قدما حضور ذهن داشته باشند این بود که مناطق شمال شهری حق بلند مرتبه سازی را نداشتند و علت آن گردش هوای تهران ذکر شده بود. حال در بلند مرتبه سازی هایی که در تهران وجود دارد آیا اصلا توجهی به نیاز های اولیه بشر شده است؟ خیر. بلکه این ساختمان ها با جا نمایی های نامناسب نه تنها زیستگاه تهران را به مخاطره انداخته بلکه در تشدید وضعیت وارونگی هوا نقش مؤثر داشته و کاهش دید پروازی را نیز به دنبال داشته است این وضعیت در پرواز های VFRکاملا قابل تامل است زیرا شرایط دید کم با کاهش سطح اکسیژن همراه می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.