شانه خطر برای کاهش تصادفات
تیننیوز| آرزوی بسیاری از مسافرانی که با خودرو شخصی یا اتوبوس به سفر میروند این است که وضعیت جاده های کشور مناسب باشد. هر چند در دهه های اخیر این مساله بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و کیلومترها به بزرگراهها و آزادراههای کشور اضافه شده است، اما همچنان در این زمینه کاستیهای وجود دارد و جادههای نا ایمن و غیر استاندارد نقشی غیر قابل انکار در نرخ بالای تصادفات در کشور دارد.
هنوز شهروندان ایرانی در شوک حادثه دلخراشی هستند که منجر به درگذشت ۲۰ نفر در نیریز فارس شد. هر ساله در ایران تصادفات زیادی رخ میدهد که بر اثر آنها شماری از شهروندان کشته یا زخمی میشوند. ایران با اینکه کمتر از چند دهم درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارد، اما سهم جهانی آن از سوانح رانندگی دو درصد است. مساله سوانح رانندگی مساله ای است که باید به آن به عنوان یک دغدغه ملی توجه شود. در نوروز ۹۴، استانهای فارس، خراسان رضوی، تهران و خوزستان دارای بیشترین قربانیان حوادث رانندگی بودهاند، به طوری که طی اجرای طرح نوروزی در سال ۹۰ تا ۹۳ در استانهای مذکور به
ترتیب ۴۲۲، ۳۶۱، ۳۶۱ و ۳۵۳ تن به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند. تصادفات جاده ای علاوه بر خسارتهای جانی دارای خسارت های مالی و اقتصادی زیادی بوده است. بر اساس آمارهای اعلامشده توسط وزارت کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی، خسارت های مالی تصادفات جاده ای در ایران سالانه به هفت تا هشت هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم معادل چهار درصد تولید ناخالص داخلی به قیمت های جاری است. نمیتوان هزینه خسارت های مالی و جانی را از یکدیگر جدا کرد، چرا که هزینه تلفات جانی به مراتب بیشتر از هزینه های اقتصادی آنهاست.
به طور کلی چند عامل مانند ایمن نبودن جاده ها، خودروهای بی کیفیت و ناایمن بودن آنها و... در افزایش تصادفات جاده ای تاثیر گذار بوده اند. در هر حال، در بررسی علل تلفات و تصادفات عدهای بر این نظر هستند که باید برای جلوگیری از بروز سوانح، ایمنی جادهها و خودروها را مورد توجه قرار داد و پلیس هم بر کنترل رانندگان تاکید میکند. نکته اینجاست که برای کاهش تصادفات و آمار قربانیان رانندگی نیاز به برنامه ریزی است و وزارت راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور ناجا میتوانند با ارائه برنامه جامع، اقدامات علمی را انجام دهند. البته نمیتوان از این نکته
هم به سادگی گذشت که علل سوانح یا تصادفات در کشور در بسیاری از موارد نیز عدم رعایت سرعت مطمئنه و خستگی رانندگان است، اما با این حال نمیتوان نقص ایمنی جادهها و کیفیت خودروها را در این باره در نظر نگرفت. همه این عوامل در افزایش خسارات جاده ای تاثیرگذار بوده اند اما در این گزارش به وضعیت راه های کشور توجه میکنیم.
سهم ۳۰ درصدی جادهها در تصادفات
بر اساس برآورد ها هر تصادفی بر اثر چهار عامل راننده، جاده، وسیله نقلیه، و محیط صورت میگیرد. جادهها و راههای کشورمان در بسیاری از مناطق کشور به ویژه در مناطق کویری، جنگلی و کوهستانی با ایرادهای بسیار جدی ساختاری مواجهند که برخی از این مشکلات اصلاحپذیر نیست و نیازمند تغییر زیرساختهاست. این در حالی است که تاوان یک اشتباه رانندگی مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران به راننده دهد تا با کوچکترین اشتباه یک تصادف منجر به فوت نشود. بر اساس آمار و بررسی میزان عوامل تاثیرگذار در تصادفهای کشور، ۵۲ درصد عامل انسانی،۳۰ درصد مشكلات جادهای و ۱۳ درصد نقص
فنی خودروها در تصادفات رانندگی نقش دارند.
بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط کارشناسان اداره راهور پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۹۳ نزدیک به ۱۵۶ هزار تصادف در جادههای کشور ثبت شده که ۵۴ هزار مورد تصادف که نزدیک به یک سوم کل تصادفات را تشکیل میدهد مربوط به عوامل ناشی از مشکلات مربوط به جادهها بوده است. این آمار مربوط به سال ۹۳ است که باید توجه داشت در سال ۹۴ و ۹۵ بیشتر از این مقدار بوده است، چرا که در این زمان کار چندانی برای ایمن کردن جادهها انجام نگرفته است. کارشناسان معتقدند وضعیت هندسی جادهها یکی از اصلیترین عوامل تصادفات جادهای است و رسیدگی به این موضوع خارج از کنترل پلیس و در
حوزه اختیارات و فعالیتهای وزارت راه است. یکی دیگر از مشکلات جادهای در کشور ما مربوط به مشکلات جادههای روستایی است. راههای اصلی روستایی نیازمند عملیات بهسازی و آسفالت است.
متاسفانه بخش قابلتوجهی از راههای روستایی و حتی برخی از جادههای شهرهای کوچک کشور نامناسب است و دسترسی به آنها بر اثر تغییرات محیطی و آب و هوایی از جمله بارندگی، سرما، توفان و باد شدید یا مهگرفتگی امکانپذیر نیست. مشکل بزرگ دیگر روشنایی جادههاست. کمبود یا نبود علائم رانندگی، نبود یا وجود اشکال در گارد ریل و استفاده نکردن از گارد ریل فنری، نبود امکانات جدا کننده مسیرهای رفت و برگشت در تعدادی از جادههای کشور و مشکلات آسفالت و آب گرفتگی از جمله مشکلاتی است که موجب نا امن شدن جادههای کشور میشود.
تبدیل بزرگراه به آزادراه، راه حلی کلیدی
یکی از مهمترین راه ها برای کاهش تلفات جادهای تبدیل بزرگراهها به آزادراه است. به این دلیل که در آزادراه شانه خطر وجود دارد، اما در بزرگراه این قابلیت وجود ندارد. یکی دیگر از دلایل این است که در بزرگراهها دوربرگردان وجود دارد و در آزادراه دوربرگرادان نیست که این موضوع خود از اصلی ترین علل تصادفات رانندگی به حساب میآید. به همین دلایل میتوان برای کاهش تلفات جاده ای و کم کردن هزینههای جانی و مالی از راهکار تبدیل بزرگراه به آزادراه استفاده کرد. همچنین احداث آزادراه از شاخص های توسعه کشور ارزیابی میشود و با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیک
کشورمان در ترانزیت، ارتقای شبکه آزادراهی از اهمیت خاصی برخوردار است. هم اکنون طول آزادراههای کشور به بیش از دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر رسیده و دولت درصدد است با برنامه ریزی های مناسب طول آزادراههای کشور را به بیش از هفت هزار کیلومتر افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر مشارکت ها و جذب سرمایه وزارت راه و شهرسازی از تحول در آزادراههای کشور خبر داد و گفت: ۱۷ بزرگراه کشور به طول سه هزار و ۹۳ کیلومتر به آزادراه تبدیل میشود.
مهدی حیدری با بیان اینکه امکان تبدیل بزرگراه به آزادراه در مسیرهای دارای توجیه فنی و اقتصادی میسر میشود، اظهار داشت: فراخوان عمومی شناسایی سرمایه گذاران برای تبدیل چهار بزرگراه کشور به آزادراه به طول یک هزار و ۱۵۲ کیلومتر منتشر شده است که تا یازدهم تیرماه امسال به پایان میرسد. به گفته او، براین اساس بزرگراه نایین-اردستان-اردکان- یزد- انار به طول ۳۸۰ کیلومتر، بزرگراه اهواز- اندیمشک به طول ۱۳۵ کیلومتر، بزرگراه بندرعباس- سیرجان- انار به طول ۵۱۰ کیلومتر و بزرگراه باغچه - تربت حیدریه به طول ۱۲۷ کیلومتر که از بزرگراههای خطرناک و در معرض تصادف بودند به
آزادراه تبدیل میشوند. مدیرکل دفتر مشارکتها و جذب سرمایه وزارت راه و شهرسازی در ادامه اینطور عنوان کرد که برنامهریزیهایی برای ارتقای ۱۳ بزرگراه دیگر کشور به آزادراه انجام شده است. او با اشاره به اینکه احداث آزادراههای یاد شده براساس آورده بخش خصوصی تامین مالی میشود و بارمالی بردوش دولت نمی گذارد، گفت: فراخوان احداث آزادراههای میاندوآب -کرمانشاه، قوچان-بجنورد، باغچه- تربت حیدریه، کنارگذر- گرگان، کنارگذر-بندرانزلی، بویین زهرا- ساوه، سلفچگان- کنارگذر شمالی اراک، کنارگذر سنندج، کنارگذر درود، شیراز- فیروز آباد، شیراز- سیرجان، شیراز-
بوشهر و مسیر بندر شهید رجایی جهت جذب سرمایهگذار و انتخاب پیمانکار به تدریج منتشر میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.