| کد خبر: 97309 |

قالیباف:

هزینه تملک بیش از ساخت خود مترو است

تین‌نیوز| شهردار تهران پیشنهاد داد: باتوجه به مطالبات شهرداری از دولت صندق دخیره شهر تهران ایجاد شود.


محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران طی سخنانی در صحن شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طلب ها و دیون شهرداری تهران، ضمن تشکر بابت فرصت ایجاد شده به منظور ارائه گزارش دیون و سرمایه گذاری های شهرداری تهران در جلسه علنی شورای شهر، گفت: در کنار این گزارش، هم اکنون در سایت شهرداری تهران نه هر شش ماه یکبار، بلکه به صورت ماهانه درآمد و هزینه های شهرداری وجود دارد و عموم مردم می توانند آن را مشاهده کنند.

وی در ادامه ضمن استقبال از بررسی گزارش دیون و طلب های شهرداری تهران در کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شهر تهران و اطلاع رسانی نتیجه آن به عموم مردم ابراز داشت:  گزارشی که امروز در صحن شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد منتهی به خرداد ماه سال ۱۳۹۵ است اما طبیعتا وقتی می خواهیم گزارش مالی ارائه کنیم، پروژه های در دست اقدامی هم داریم که هنوز به اتمام نرسیده است.

شهردار تهران عنوان داشت: هم اکنون بعضی از دوستان عنوان می کنند که شورای اسلامی شهر تهران ۱۸۰ میلیارد تومان برای پروژه شهر آفتاب تصویب کرده است و باید گزارش عملکرد آن سریع به شورای شهر ارائه شود. ما نیز در حال انجام این کار هستیم اما این گزارش یک مسیر قانونی دارد و باید پس از تایید، تبدیل به سند و قابل پرداخت شود؛ در این حالت این گزارش قطعی خواهد بود.
قالیباف با بیان اینکه سند در راه را نمی شود به عنوان سند قطعی حساب کرد، عنوان داشت:  گزارش ارائه شده درباره دیون شهرداری تهران بر اساس آخرین اسنادی است که مورد تایید قرار گرفته است؛ همچنانکه این روال همه دستگاه های عمومی و بخش های دولتی و خصوصی است.

وی تصریح کرد: از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۴ شهرداری تهران ۱۰۹ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان عملکرد داشته است که این رقم شامل ۶۲ هزار و ۲۶ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۴۷ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان نیز به صورت غیر نقدی است؛ این رقم در اسناد تفریغ ارائه شده و به طور قطع هزینه شده است.

شهردار تهران تصریح کرد: بعضی دوستان می گویند که اگر به فروش املاک شهر نگاهی داشته باشیم، حتما این رقم بالای ۹ هزار و ۶ میلیارد تومان می شود این در حالی است که ۹ هزار و ۶ ملیارد تومان فروش املاک شهر بوده و ۲۱ هزار میلیارد تومان به سرمایه و دارایی های شهر اضافه کرده ایم که این رقم شامل سرمایه و دارایی های نقدی و غیر نقدی است و در عملکرد کلی شهرداری تهران نیز نشسته است.

قالیباف ابراز داشت: ممکن است ما روی پلاک بارگذاری هم کرده باشیم و آن را فروخته باشیم و یا به صورت غیر نقد تهاتر کرده باشیم، به همین خاطر است که بودجه شهرداری تهران از دو بخش نقد و غیر نقد تشکیل شده است و همه آن ها در اسناد نهایی نشسته است.

وی با بیان اینکه در مجموع املاک و دارایی های شهر به دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: بعضی از افراد عنوان می کنند که با وجود اجرای پروژه های مختلف در شهر، دارایی های شهرداری به فروش رفته است، اما ما افتخار می کنیم که دارایی های شهرداری را در این مدت اضافه کرده ایم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه دارایی های شهر، همه جزو دارایی های ثابت نیست، عنوان داشت: در جریان اجرای پروژه هایی مثل اتوبان امام علی (ع)، بالاخره یکسری املاک باید تملک شود؛ ما نیز در اتوبان امام علی(ع) آپارتمان را با قیمت متری ۴ میلیون تومان خریداری کرده ایم اما باید توجه داشته باشیم که در جریان تملک ها، تنها پول زمین را پرداخت نکرده ایم بلکه پول ساختمان را هم داده ایم. چرا که ممکن است در یک قطعه زمین ۱۲۰ متری، پنج طبقه ساختمان وجود داشته باشد و ما نیز در جریان تملک باید پول خرید تمامی ۵۰۰ و اندی متر ساختمان را پرداخت کنیم.

وی گفت: در جریان این تملک ها ما تمامی پول را به صورت صددرصد پرداخت کرده ایم تا صاحبان املاک راضی باشند، این در حالی است که ما می توانستیم این املاک را  ماده ۹ کرده و به دادگاه ببریم اما این کار را نکردیم؛ هم اکنون نیز این زمین زیر پای مردم است و مردم از آن استفاده می کنند.

قالیباف با اشاره به روند توسعه فضای سبز در شهر تهران، تاکید کرد: تنها در منطقه یک تهران نزدیک به هشت هکتار باغ و فضای سبز از املاک مردم را به قیمت روز خریدار کرده و به پارک و فضای سبز تبدیل کرده ایم؛ طبیعتا ما این پارک را بعدا به فروش نمی رسانیم، اما شهرداری تهران بسیاری از زمین های متفرقه به صورت یک و یا دو واحد را پراکنده داشته است که آن ها را به فروش رساندیم و این هم کار خوبی بود.

شهردار تهران عنوان داشت: هم اکنون در قلعه مرغی ۳۰۰ هکتار زمین وجود دارد که صد درصد آن متعلق به شهرداری تهران است و در این دوره خریداری شده است. همچنین بیش از ۲۰۰ هکتار زمین را برای شهر آفتاب تملک کرده ایم؛   در کنار آن زندان قصر را به قیمت روز تملک کرده و پول آن را پرداخت کرده ایم و ۱۸۰ هکتار زمین مردم را نیز در دریاچه شهدای خلیج فارس به قیمت روز خریداری کرده ایم؛ آیا قطعاتی از این بزرگ تر وجود دارد؟

وی ادامه داد: ما ۱۵۰۰ هکتار را در بوستان یاس تملک کرده ایم، اما بخشی از این فضا برای نهادها و سازمان هایی بوده است که در آنجا پول داده اند و هزینه کردند؛ بنابراین ما نیز به آن ها پول داده ایم و آن فضاها را تملک کردیم.

 قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر تهران، عنوان داشت: من قبلا نیز از رئیس شورای شهر درخواست کرده ام تا در روزهای سه شنبه ۳۰ دقیقه وقت به شهرداری بدهید تا شهرداری کارنامه شورای شهر را ارائه دهد چرا که ما مجموعا مدیریت شهری هستیم.
غلامرضا انصاری خطاب به شهردار گفت: اگر جلسات روز یکشنبه را علنی کنند دیگر نیازی به این نیم ساعت نیست.

هزینه تملک مکان احداث مترو بیش از ساخت مترو است
در ادامه شهردار تهران با بیان اینکه در جریان ساخت مترو در شهر تهران هزینه تملک، بیشتر از ساخت خود مترو برای ما هزینه بر می دارد، تاکید کرد: مترو ایستگاه می خواهد و همه ایستگاه های مترو نیز در نقاط حساس شهر همچون چهارراه ها، تقاطع ها، خیابان های اصلی و نقاط مهم قرار دارند. بنابر این در کنار ساخت مترو باید هزینه تملک زمین و ساخت ایستگاه ۱۰ الی ۱۲ هزار متری را نیز پرداخت کنیم. این از افتخارات شهر است و  هنر ما در اقتصاد مقاومتی نیز همین است که مدیریت بهینه داشته باشیم.

بدهی ۱۷۰۰ میلیاردتومانی شهرداری تهران بابت تملک املاک
وی با اشاره به بدهی هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران بابت تملک املاک تصریح کرد: این بدهی در جایی است که قطعی شده، این در حالی است که افرادی بیش از ۲۵ سال است که مدعی هستند پارک ساعی برای آن ها است! آیا من به ادعای آن ها مجاز هستم پول آن ها را پرداخت کنم؟
قالیباف ادامه داد: درباره اسنادی که در دادگاه وجود دارد، ممکن است شهرداری تهران محکوم شده باشد که در این شرایط باید آن را پرداخت کند؛ بر این اساس هم اکنون این اسناد در این لیست بدهی املاک شهرداری تهران وجود دارد، اما به صرف اینکه یک کسی ادعایی دارد، حق نداریم این ادعا را جزو دیون شهرداری بگذاریم.

شهردار تهران تصریح کرد: از مجموعه وام ۹ هزار و ۲۰۰ میلیاردی شهرداری تهران، رقمی برابر با ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به دوره قبلی شهرداری تهران است که به این دوره منتقل شده است. البته اینگونه نیست که بگوییم این دیون برای قبل از دوره من است و من مسئولیتی از این بابت ندارم بلکه بنده از سال ۸۴ مسئول شهرداری تهران شدم و همه دیون شهرداری تهران نیز بر عهده من است، بنابر این من مسئول هستم که جواب دهم. کما اینکه در دوره بعد هم هر کسی در شهرداری بیاید، مسئول است.

وی در ادامه سخنان خود به دیون شهرداری تهران در جریان توسعه خطوط مترو اشاره کرد و گفت: وام های برای توسعه خطوط مترو در کنسرسیومی بوده است که مسئولیت آن با بانک تجارت است؛ مقرر شد تا ۵۰ درصد از این وام را دولت و ۵۰ درصد آن را شهرداری بازپرداخت کند و حتی در بازپرداخت ها، شهرداری سهم خود را پرداخت کرد اما دولت ۵۰ درصد خود را پرداخت نکرد. در ادامه ما به دنبال بازگشایی ال سی رفتیم اما به دلیل اینکه وام ها به نام شرکت مترو گرفته شده بود، به ما گفتند که شما بدهکار هستید و به دلیل اینکه به جهت حقوقی مترو بدهکار است، ال سی جدیدی باز نمی کنیم. به همین جهت ما از ۸۴ به بعد حتی بخشی از دیون دولت در پرداخت بدهی های مترو را نیز پرداخت کردیم که این ظلم مضاعف به ما بود.

قالیباف با بیان اینکه مجموعه دیون شهرداری تهران زیر ۸ درصد است، عنوان داشت: هم اکنون عنوان شده است که مجموعه بدهی ها حتی در شهرهای کوچک  نباید بیشتر از ۱۰ درصد نسبت به بودجه و در شهرهای بزرگ و کلانشهرها باید تا سقف۳۰درصد نسبت به بودجه باشد. این موضوع در کمیسیون کلانشهرهای دولت تصویب شده است و باید مراحل تصویب را در لایحه درآمدهای پایدار شهری کند. با این وجود ما می گوییم که دیون شهرداری تهران نسبت به تمامی فعالیت ها و کارهای انجام شده تا امروز، زیر هشت درصد است.

وی تاکید کرد: اینکه در افکار عمومی اینگونه مطرح شود در شهر تهران راه ساختند و شهر را درست کردند، اما دیونی بالا آوردند که زیاد است، ظلم به شهرداری است. مردم شهر باید بدانند که شهرداری تهران دیون غیرمنطقی ندارد و دیون شهرداری حتی از استانداردها هم پائین تر است. اگر شهرداری مجاز است ۳۰ درصد دیون داشته باشد، دیون ما زیر ۸ درصد است و  سرمایه های شهر  را نه تنها نفروختیم، بلکه به دو و نیم برابر هم افزایش دادیم.

شهردار پایتخت در ادامه اظهار داشت: کارنامه افتخار شورای شهر دوم، سوم و چهارم این است که ما شهر را ساختیم و حدود ۴۵ درصد تمامی زیر ساخت های شهر تهران از ابتدای تاریخ بلدیه تا کنون، در این سه دوره شورا ساخته شده است که این شامل ساخت تونل، بزرگراه ها، شریان های اصلی و زیرساخت های بزرگ فرهنگی و اجتماعی بوده است. همچنانکه  تعداد پل هایی که در این دوره ساخته شده، بیش از تاریخ شهرداری تهران است.

وی در ادامه تاکید کرد: در افکار عمومی می خواستند منتقل کنند که شهرداری تهران با فروش اموال و به همراه داشتن دیون، این کارها را انجام داده است اما امروز با شفافیت می گویم که این کار نه با دیون و نه با فروش اموال بوده است.

شهرداری ۱۶۰۰ میلیاردتومان از مردم طلبکار است
شهردار پایتخت در ادامه با اشاره به طلب ۱۴ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از دولت تاکید کرد: در کنار این موضوع ما حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از مردم طلب کار هستیم و این طلب نیز به خاطر چک های برگشتی و ... است.

قالیباف تصریح کرد: البته طلب ما از مردم بیشتر است و اگر طلب های حوزه های تثبیت عوارض را نیز در نظر بگیریم، این رقم بالای ۴۵ هزار میلیارد تومان می شود که ما  آن را دنبال نکردیم، چرا که نمی خواستیم در این شرایط سخت اقتصادی به مردم فشار وارد کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر کسی در ملکی با کاربری مسکونی و یا اداری در بر خیابان فعالیت تجاری می کند، همین امروز باید پول آن را پرداخت کند و بر اساس قانون نیز ما می توانیم آن ملک را پلمب کنیم. بنابر این اگر این طلب های قطعی را دریافت کنیم، رقم مطالبات شهرداری به بالای ۴۵ هزار میلیارد تومان می رسد اما این افتخار ما است که نه تنها این کار را نمی کنیم، بلکه فیش ساختمانی برای ساخت و ساز در سه هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده شهر تهران صفر است و حتی عوارض متفرقه را هم حذف کردیم.

به گفته شهردار تهران رونق ساخت و ساز در محدوده بافت فرسوده منطقه ده به دلیل صفر بودن هزینه صدور فیش پروانه است و مردم بابت ساخت و ساز در بافت فرسوده هزینه ای را پرداخت نمی کنند.

قالیباف در ادامه به مطالبات شهرداری تهران از دولت اشاره کرد و گفت: منهای طلب ۱۴هزار میلیاردی تومانی شهرداری تهران از دولت، مجلس مصوبه ای دارد که بر اساس آن دولت را مکلف کرده است تا دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حوزه حمل و نقل به شهرداری ها کشور پرداخت کند. در متن قانون وجود دارد که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از این رقم متعلق به شهر تهران، ۳۰۰ میلیون دلار نیز  برای بقیه شهرهای کل کشور و الباقی متعلق به کلانشهر ها است.

وی گفت: در آن زمان دولت به این موضوع اعتراض کرد و مجلس نیز دوباره آن را به تصویب رساند. این موضوع در ادامه به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و پس از تصویب، مجلس شورای اسلامی مجددا عین این قانون را در متن بودجه سال ۹۱ آورد. بنابر این پرداخت این رقم هم قانون دائمی شد و هم به قانون سالیانه تبدیل شد.

شهردار تهران تصریح کرد: این رقم یک  میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری بدهی قطعی دولت به شهرداری تهران است که باید از محل صندوق ذخیره ارزی پرداخت شود و هم اکنون نیز صندوق ذخیره پول دارد. در این قانون نوشته شده است که بازپرداخت ۱۰۰ درصد این وام بر عهده دولت است و آن هم جزو دیون دولت به شهرداری تهران، بابت ۵۰ درصد سهم دولت در توسعه حمل و نقل است که آن را پرداخت نکرده است. بنابر این رقم بازپرداختی دولت باید از دیون دولت به منظور توسعه خطوط مترو کسر شود.

مدیریت شهری به دولت بدهکار نیست
وی ادامه داد: مردم شهر بدانند که امروز به عنوان مدیریت شهری به دولت بدهکاری نداریم، بلکه عین مقررات کار را انجام می دهیم. از دیگر سو همه تلاش خود را به کار بسته ایم تا مطالبات عزیزانی که از شهرداری طلب کار هستند را نیز به حداقل برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه در سال جاری بدهی های شهرداری تهران به نصف خواهد رسید، گفت: هم اکنون در حال تلاش هستیم تا همین ۸ درصد بدهی فعلی را نیز به زیر ۴ درصد برسانیم؛ به همین منظور به طور ویژه ستادی برای این موضوع تشکیل داده ایم که خود من هر ۱۵ روز یکبار به صورت متوالی جلسات آن را اداره می کنم تا همین حق الناس هم به گردن ما نباشد.

قالیباف در بخش پایانی سخنان خود پیشنهاد تشکیل صندوق ذخیره شهر تهران را مطرح کرد و گفت:  ما ۱۴ هزار میلیارد تومان از دولت، به اضافه هزار و ششصد میلیارد تومان از مردم در کنار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بابت برداشت از صندوق ذخیره ارزی طلب داریم. از این رو پیشنهاد تشکیل صندوق ذخیره برای شهر تهران را عنوان می کنیم تا در صورت موافقت شورای اسلامی شهر تهران، لایحه آن را ارایه کنیم.

وی در بیان جزئیات صندوق ذخیره در شهر تهران عنوان داشت: با تصویب این صندوق همه باید مصمم شویم تا این مطالبات را دریافت کنیم و در این صندوق واریز کنیم تا برای آینده شهرتهران  نه تنها دیون جدیدی ایجاد نکنیم، بلکه سرمایه داشته باشیم و شهرداران بعدی نیز در صورت وجود مشکلات اقتصادی، بتوانند لایحه ارایه کنند و از صندوق ذخیره شهر تهران برداشت داشته باشند.

قالیباف ابراز داشت: طلب شهرداری از دولت به هر میزانی که باشد، بر اساس حسابرسی با اسناد صورت گرفته است. معاون اول رئیس جمهور هم قول داده است تا این موضوع را پیگیری کند. به همین منظور ابلاغ های آن صورت گرفته و وزیر اقتصاد هم نامه زده است. ما نیز عنوان کرده ایم که دولت هر کالا، کارخانه و یا موضوع به زمین مانده ای که دارد، به هر قیمتی که به شهرداری بدهد ما آن را قبول می کنیم تا آن ها را به صندوق ذخیره شهر برده و تبدل به احسن کنیم. اما باید توجه داشت که پرداخت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاراز صندوق ذخیره ارزی جای چانه ندارد، بلکه قانون است و دولت باید آن را پرداخت کند.

 شهردار تهران تاکید کرد: ما می توانیم این ارقام را در صندوق سرمایه گذاری بگذاریم تا این صندوق در نهایت به پیمانکاران وام دهد و شهر بتواند خودش را اداره کند؛ به این ترتیب امکانی را برای مردم فراهم می کنیم تا صندوق برای شهر باقی بماند.

وی در پایان یادآور شد: همه این افتخارات متعلق به شورای شهر و مردم است و بدانید که این کار در شرایط بد اقتصادی، تحریم و خیلی از کم لطفی ها صورت گرفته است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    آقای قالیباف همیشه چنان صحبت می کند که انگار شاهکار کرده است ولی بدانید در متروی تهران ۲۰ قطار بخاطر ضعف مدیریت بطور مطلق خوابیده و ۲۰ قطار نیز ماهیانه بطور متوسط ۲ الی ۳ هزار کیلومتر کار می کند ۴۰ قطار برای ۲ خط ۲۰ کیلومتری پاسخگوست چرا سرمایه مملکت را براحتی هدر می دهند. اخیرا آقای قالیباف ۱۳ رام قطار از چین بدون مناقص خریده و هر واگن یک میلیون و سیصد هزار یورو در صورتی که خرید قبلی این واگنها هشتصد هزار یورو بوده و حتی واگنهای به مراتب با کیفیت ژاپنی در حال حاضر یک میلیون یورو می باشد چرا چنین می شود نمی دانم.