اعتبار یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون یورویی روسیه برای راهآهن برقی گرمسار اینچهبرون
قطار برقی اینچهبرون روی ریل «روبل»
تیننیوز| وبلاگ اکرم امینی-افزایش همکاریهای ریلی ایران و کشورهای سیآیسی از جمله ترکمنستان، قزاقستان و روسیه به ویژه در بخش ترانزیت، از مسائلی است که این همسایگان در سالهای اخیر نشستهای مشترک فراوانی برای تحقق آن برگزار کردهاند و در همین مذاکرات، اهمیت راهآهن اینچهبرون بهعنوان نقطه اتصال ایران و ترکمنستان مورد توجه قرار گرفت و کار تا آنجا پیش رفت که با راهاندازی ریل در این منطقه اتصال ریلی ایران و کشورهای سیآیاس محقق شد.
در ادامه توسعه این روابط ریلی، حالا روسها قصد دارند تامین مالی پروژه مهم دیگری یعنی برقی کردن راهآهن گرمسار تا اینچهبرون را به عهده بگیرند.
راهآهن برقی گرمسار ـ اینچهبرون از گرمسار تا ساری میرود و از آنجا به مسیر ریلی گرگان ـ اینچهبرون خواهد پیوست که سال گذشته افتتاح شده است. این مسیر ریلی از گرمسار در استان سمنان تا اینچهبرون، ۴۸۵ کیلومتر را شامل میشود. اینچهبرون شهری در مرز مشترک استان گلستان با ترکمنستان است.
۸۰ کیلومتر از این مسیر به عنوان راهآهن گرگان ـ اینچهبرون مرداد سال گذشته راهاندازی شد تا اتصال ریلی ایران با ترکمنستان و از آنجا با قزاقستان به بهرهبرداری برسد. این کشورها که از کشورهای پیمان سیآیاس هستند با استفاده از این مسیر میتوانند دسترسی آسان و سریعتری به خلیجفارس و کشورهای جنوب شرق آسیا داشته باشند. راهآهن گرگان ـ اینچهبرون اکنون بخشی از مسیر ریلی ۹۰۰ کیلومتری است که از قزاقستان آغاز میشود، پس از عبور از شرق دریای خزر به ترکمنستان میرسد و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران، در یک مسیر ۸۰ کیلومتری از
اینچهبرون به گرگان ادامه پیدا میکند.
راهاندازی خطآهن اینچهبرون موجب شد در بهمن سال گذشته شاهد احیای راه ابریشم ریلی در ایران و انتقال بار از ایران به چین و از آنجا به اروپا باشیم. در واقع مسیر اینچهبرون، مسیر ریلی کوتاهتری به نسبت مسیری است که در گذشته و از مرز سرخس مورد استفاده قرا میگرفت.
با راهاندازی راهآهن برقی از گرمسار تا اینچهبرون که در آن مسیر گرگان تا اینچهبرون نیز برقی خواهد شد، به طور قطع شاهد افزایش سرعت ترانزیت از این حوزه خواهیم بود.
راهاندازی راهآهن برقی از گرمسار تا اینچهبرون در چند سال گذشته بارها از سوی مسئولان مورد توجه و تاکید قرار گرفته و هر بار نیز روسها آمادگی خود را برای حضور مالی در این پروژه اعلام کردهاند. شاید این اشتیاق برای آن است که منفعت ترانزیتی زیادی از این مسیر شامل حال روسیه خواهد شد.
علی صفرنژاد، عضو کمیسیون حملونقل، ترانزیت، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در گفتوگو با صمت این مسئله را تایید میکند و میافزاید: راهاندازی این مسیر ریلی بسیار مهم است زیرا نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال ـ جنوب خواهد داشت، همچنین در احیای راه ریلی ابریشم که هم روسیه و هم قزاقستان از آن منتفع خواهند شد، نقش خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه روسیه برای افزایش ترانزیت از این مسیر ریلی برنامهریزی دارد، میافزاید: این مسیر با کوتاه کردن مسیر، مزیت ترانزیتی بالایی برای روسیه خواهد داشت. همچنین با توجه به مزایایی که راهآهن اینچهبرون برای قزاقها دارد، فشار و هزینه اصلی برای راهاندازی مسیر ریلی اینچهبرون تا گرگان از سوی قزاقستان خواهد بود زیرا با استفاده از این مسیر توانسته صادرات خود را در زمان اندک و با هزینه کمتری انجام دهد.
به گفته او راهاندازی این مسیر بر رشد ترانزیت ایران در منطقه نیز تاثیر چشمگیری خواهد داشت. آنطور که وی توضیح میدهد، در حال حاضر برای انتقال بارها با قطار از گرمسار به اصفهان، به دلیل نبود مسیر مستقیم، باید ابتدا بارها به تهران و از آنجا به اصفهان منتقل شود. در نتیجه این مسئله، به دلیل ۲ برابر شدن مسافت، هزینه حمل با قطار حدود ۲ برابر حمل زمینی میشود این در حالی است که استفاده از مسیر ریلی در ترانزیت باید هزینهها را برای صاحبان بار حداقل ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش دهد.
زیرساختها وجود ندارد
نکته مهمی که صفرنژاد در زمینه برقیکردن مسیر گرمسار ـ اینچهبرون به آن تاکید دارد، این است که در نبود زیرساختهای ریلی، نمیتوان هنوز از برقی کردن مسیر سخن گفت. به گفته او، هنوز در مسیر گرمسار تا گرگان راهآهن وجود ندارد بنابراین ابتدا باید مسیر ریلی ساخته و سپس مبحث برقیکردن مطرح شود.
البته با توجه به اهمیت این مسیر برای ایران، تعریف و برنامهریزی لازم برای راهاندازی این خط آهن انجام شده اما در شرایطی که هنوز کار اصلی یعنی ریلگذاری انجام نشده است، نمیتوان از برقی کردن سخن گفت مگر اینکه از ابتدا برای راهاندازی مسیر ریلی، روی برقی کردن سرمایهگذاری و برنامهریزی کرد و زیرساختها بر این اساس آماده شود.
وی تاکید میکند که بهرهبرداری از راهآهن گرگان ـ اینچهبرون سال گذشته در حالی اتفاق افتاد که حدود ۴ سال آمادهسازی زیرساختهای آن طول کشیده بود.
فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی
همانطور که این عضو اتاق بازرگانی ایران میگوید، برقیسازی راهآهن گرمسار ـ اینچهبرون با هدف افزایش ترانزیت ریلی ایران و تقویت مسیر ترانزیت میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان دارای اهمیت است و به همین دلیل هم این مسئله در سالهای گذشته بارها مورد تاکید قرار گرفته و همواره از آمادگی روسیه برای حضور در این پروژه سخن به میان آمده است.
تفاهم ایران و روسیه برای برقی کردن خطآهن گرمسار ـ اینچهبرون در واقع یکی از بندهای ششمین اجلاس گروه کاری همکاریهای حملونقل بین ایران و روسیه است که ۲ سال پیش در ایران برگزار شد. سال گذشته اعلام شد که این پروژه با فاینانس بیش از یکمیلیون و ۶۰۰هزار یورو از سوی روسیه انجام خواهد شد.
در ابتدای امسال نیز روسها بار دیگر برای بررسی شرایط برقی کردن خط آهن اینچهبرون ـ گرمسار به ایران آمدند و چند روز گذشته دوباره اعلام شد که روسها قصد دارند برای راهاندازی سریعتر قطار برقی گرمسار ـ اینچهبرون پول خرج کنند. البته این بار سخن از فاینانس یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی به میان آمده است.
به گفته محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلام ایران قرارداد برقی کردن راهآهن گرمسار ـ ساری ـ گرگان ـ اینچهبرون به ارزش یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون یورو سال گذشته میان او و مدیر شرکت بینالمللی راهآهن روسیه منعقد شده است. این قرارداد از طریق خط اعتباری بانکهای روسی تامین اعتبار خواهد شد که موافقتنامه آن سال گذشته میان روسای جمهور دو کشور به امضا رسیده است. به گفته او این رقم، اصلاح خطوط، افزایش بار محوری، لکوموتیو، نصب علائم، سیگنالینگ و... را شامل میشود. مدت زمان اجرای پروژه از زمان شروع به کار ۳۶ ماه خواهد بود.
به گفته او این مسیر در واقع مسیر ترانزیتی جدید ایران از سمت قزاقستان و ترکمنستان است که در حال حاضر مسیر موجود جزو نخستین خطوط ریلی ایران با قدمت ۸۰ سال بوده و در حال حاضر ظرفیت آن پایین است. آنطور که پورسیدآقایی میگوید، با اجرایی شدن این قرارداد، ظرفیت ترانزیت این مسیر به ۸میلیون تن افزایش خواهد یافت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.