حبس یک شهر پشت ریل آهن
تیننیوز| 2 روز دیگر مهلت یکماههای که شورای شهر تهران برای رفع مشکلات اهالی لب خط پایتخت تعیین کرده به پایان میرسد. این مهلت در جلسه 22تیرماه امسال و در جریان جلسه علنی شورا تعیین شد؛ جلسهای كه در آن احمد پورسیدآقایی، مدیرعامل شركت راهآهن نیز حضور داشت و سرانجام مقرر شد ظرف یكماه توافقات لازم بین شهرداری تهران، راهآهن جمهوری اسلامی ایران و كمیسیون عمران شورای شهر پایتخت برای تعیین تكلیف اراضی روسطحی خطوط راهآهن در مناطق 17و 18محقق شود. اما آنطور كه شواهد نشان میدهد گویا هنوز اقدام جدی در این رابطه صورت نگرفته است.
آنچنان كه تعدادی از شهروندان ساكن اطراف خطوط ریلی نیز طی چند روز گذشته در تماس با همشهری اعلام كردهاند وضعیت محلههای مسكونیشان نسبت به گذشته بدتر هم شده است. آنها از اینكه نهادهای مختلف، اقداماتی موقتی، غیراصولی و بدون هماهنگی یكدیگر انجام میدهند، گلایه دارند.
مشكلات راهآهن در جنوب تهران، فقط به حاشیههای اطراف خطوط ریلی آن برنمیگردد. ایستگاه اصلی راهآهن هم با توجه به اینكه بخش عظیمی از آن بلااستفاده مانده، امان مردم محلههای جنوبی پایتخت را بریده است. نگاهی به میزان آلایندگی ناشی از استقرار ایستگاه راهآهن در دل شهر، همین واقعیت را بازگو میكند.
از سوی دیگر به گفته پژمان پشمچیزاده، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، ایستگاه راهآهن مساحت 160هكتاری برای ۵سكو و حریم دارد كه تنها ۳هكتار از این عرصه استفاده میشود. نكته اینجاست كه عرصه رهاشده، بهخاطر تبدیل شدن به مركز تعمیر و نگهداری و جمعآوری اقلام اسقاطی، فضایی پرآسیب را ایجاد كرده است.
شاید در این بین، مقایسه ایستگاههای چند شهر خارجی با ایستگاه 80ساله راهآهن تهران، لزوم خروج ایستگاه راهآهن یا ساماندهی بخش بیدفاع آن و همچنین مناسبسازی اطراف خطوط ریلی را بیش از پیش مشخص كند. در این مقایسه نباید فراموش كرد كه طبق آمار موجود، ایستگاه راهآهن پایتخت ایران آن هم در زمان اوج سفرها یعنی هنگام سفرهای نوروزی، روزانه حدود 50هزار مسافر دارد كه این تعداد در روزهای عادی به 10تا 15هزار نفر كاهش مییابد.
تهاتر چاره كار است
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران دیروز به همشهری گفت كه طی یكماه اخیر جلسهای میان اعضای كمیسیون عمران شورای شهر تهران و قائممقام شركت راهآهن در این خصوص برگزار شده است. به گفته ابوالفضل قناعتی، شركت راهآهن رویكرد تعامل پیش گرفته و بهنظر میرسد كه اقدامات لازم برای ایجاد فضای سبز در سطح رویی خطوط ریلی زیرزمینی و حاشیه خطوط رویی بهزودی آغاز شود. وی كه عضو كمیسیون عمران و حملونقل شوراست، افزود:
«شركت راهآهن برای واگذاری زمینهای حریم خطوط مبلغی نزدیك به 500میلیارد تومان مطالبه كرده كه میتوان آنرا از طریق طلبهای شهرداری تهران از دولت و در قالب تهاتر پرداخت كرد.» قناعتی اضافه كرد كه بههرحال برای رفع مشكلات اهالی باید اقدامات اورژانسی ایجاد پیاده راه و فضای سبز هرچه سریعتر آغاز شود و بعدا و در جلسات آینده میتوان راجع بهحساب و كتابهای مالی به تفاهم رسید.
دیروز رئیس شورای شهر تهران هم اعلام كرد كه در زمین حدودا 160هكتاری رها شده ایستگاه راهآهن باید فضای سبز ایجاد شود چراكه در منطقهای كه نیازمند فضای سبز است نباید نگاه تجاری وجود داشته باشد. مهدی چمران با بیان اینكه شهرداری بهدنبال تأمین بخشی از مبالغ این زمین است، درعینحال گفت كه اگر ضرورتی بهوجود آید بخشی هم تجاری میشود.
به گفته وی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران برای این زمین مشاور گرفته است و طراحیهایی انجام شده كه باید در قالب لایحه به شورا ارائه شود تا بعد از بررسی و تصویب در كمیسیون ماده 5، درصورت ضرورت شورایعالی معماری و شهرسازی كشور اجرا شود. با این توضیحاتی كه رئیس شورای شهر تهران داد سرانجام مشخص میشود كه چه میزان از فضای ایستگاه راهآهن خدماتی و چه میزان تجاری خواهد شد. البته آنطور كه چمران عنوان كرده باید شركت راهآهن جمهوری اسلامی نیز اجازه كار را صادر كند. بنابراین باید منتظر ماند و دید كه آیا پس از سالهابهزودی بخشی از جنوب شهر با تغییرات
ایستگاهراهآهن متحول میشود؟
ایستگاه راهآهن ما و ایستگاه خارجیها
رم: هتلی بزرگ و مجهز در نزدیكی ایستگاه رم واقع شده است كه تأثیر بسزایی در كاهش رفتوآمد مسافران به دیگر نقاط شهر دارد. همچنین اطراف ایستگاه راهآهن رم، مراكز تجاری بزرگی قرار گرفتهاند.
لندن: ایستگاه کینگز کراس با مساحت 27هكتار اصلیترین ایستگاه لندن و بزرگترین ایستگاه راهآهن اروپاست كه روزانه نزدیك به 3میلیون نفر از طریق آن جابهجا میشوند.
برلین: وضعیت ایستگاه راهآهن برلین با 10هكتار وسعت نیز شبیه ایستگاههای لندن و رم است و در همسایگی دانشگاهی بزرگ و یكی از بزرگترین هتلهای شهر قرار دارد. جالب اینجاست كه هاوپ-بَن-هوف، ایستگاه مركزی برلین با بیش از 80مغازه و فروشگاه و 14سكو، بزرگترین ایستگاه دوطبقه راهآهن در اروپا به شمار میرود. روزانه 300 هزار نفر در این ایستگاه تردد میكنند.
توكیو: 3.5میلیون نفر روزانه از ایستگاه راهآهن این شهر جابهجا میشوند. جالب اینجاست كه ایستگاه مركزی راه آهن توكیوفقط ۹ هكتار وسعت دارد.
شنزن: ایستگاه شنزن چین 20هكتار وسعت دارد . این شهر یكی از مراكز تجارت الكترونیك جهانیدر جنوب شرق چین است. روزانه بیش از 3میلیون نفر از طریق ایستگاه راه آهن این شهر جابهجا میشوند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.