| کد خبر: 99743 |

جنازه‌ای که دست از سرش بر نمی‌دارند

◄ خواب آشفته‌ی کشتی رافائل در اعماق خلیج فارس

تین‌نیوز| با گذشت سه دهه از غرق شدن کشتی رافائل همچنان بحث بر سر بیرون کشیدن لاشه‌ی این کشتی ادامه دارد. این در حالی است که رافائل در عمق 37 متری تبدیل به جایگاه مناسبی برای رشد و تکثیر انواع گوناگونی از آبزیان خلیج فارس شده است. با این حال برخی سازمان‌ها تلاش دارند تا این لاشه را از آب بیرون کشیده و آن را به شرکت ذوب آهن بفروشند.

رشاد بالِف کارگردان و تصویر بردار مستند «کشتی رافائل» در گفتگو با تین‌نیوز می‌گوید رافائل علاوه بر اهمیتی که برای محیط زیست دارد می‌تواند از جنبه‌ی گردشگری نیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد: «رافائل روی بغل افتاده و با عرض 31 متر و طول 218 متر و ارتفاع 35 متری زیر آب به راحتی قابل دسترسی است. به عبارت دیگر رافائل از لحاظ گردشگریِ زیر آب شرایط فوق‌العاده‌ای دارد و به راحتی می‌تواند به عنوان گردشگری زیرآب مورد استفاده قرار بگیرد. این عمق مناسبی برای غواصی است که نیازی به دانش حرفه‌ای غواصی نیز ندارد.

او که برای تصویر برداری این مستند بارها غواصی کرده است معتقد است رافائل به دلیل شرایط خاص جغرافیایی هیچ مشکل دریایی ایجاد نکرده است.«رافائل طول و عرض بزرگی دارد. در دریای خلیج فارس و دریای عمان کشتی‌های زیادی غرق شدند. اما موقعیت این کشتی نسبت به بقیه کشتی‌ها متفاوت است که شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است.

همچنین این کشتی در مسیر کشتی‌ها بزرگ هم نیست و از نظر سازمان بنادر نیز مشکلی ندارد و به هیچ عنوان امنیت کریدورهای دریایی را تهدید نمی‌کند. همه‌ی اسناد علمی این مدعا نیز تهیه شده است».

بالِف که در حوزه‌ی محیط زیست نیز فعال است، می‌گوید رافائل استراحتگاه ماهیان مهاجری است که به دلیل شیوه‌های غیر علمی صید در معرض خطر قرار گرفته‌اند؛ «اگر بخواهم تمثیلی حرف بزنم کشتی رافائل در خلیج فارس برای دسته‌ای ماهیان مهاجر جنبه‌ی استراحتگاه دارد. پشت این کشتی پناه می‌گیرند و خلل و فرج آن محل مناسبی برای فرار از دست شکارچیان طبیعی و حتی برای کمین شکارچیان طبیعی است. همچنین رافائل به دلیل شرایط خاص خود محل بسیار مناسبی برای تخم‌ریزی ماهیان نیز به شما می‌رود. در واقع این کشتی برای ماهی¬ها به عنوان یک جزیره عمل می‌کند. جزیره‌ای به طول 276 و عرض 31 متر که 13 طبقه ارتفاع دارد».

علاوه بر این به گفته‌ی این مستند‌ساز عمق مناسب این کشتی غرق شده باعث شده است تا نور آفتاب به راحتی به آن برسد و محیط مناسبی برای رشد انواع مرجان‌ها و جلبک‌های دریایی نیز باشد.

تا کنون پروانه‌ی این کشتی غول‌آسا از آب بیرون کشیده شده است که به گفته‌ی او می‌تواند به عنوان نمادی از یک شهر بندری در یکی از میدان‌های ورودی شهر بوشهر نصب شود.«پروانه‌ی این کشتی توسط نیروی دریایی از آب بیرون آورده شده است. این پروانه از جنس برنج و بسیار بزرگ است. پیشنهادNGO های بزرگ است که این پرانه را به عنوان نمادی از یک شهر بندری در یکی از میدان‌های اصلی شهر نصب کنیم».

استفاده‌های گردشگری از کشتی‌های غرق‌شده امری متداول و درآمد‌زاست که در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه و استفاده است. با این حال هنوز نیز برخی سازمان‌ها تلاش دارند تا این لاشه را برای فروش از آب بیرون بکشند.              
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.