| کد خبر: 115822 |

نگاهی یکی از مسائل مهم دریایی در هفته گذشته

◄ چالش سهم ریل در بندر

تین‌نیوز| افزایش سهم ریل در بنادر از مسائل مهمی بود که هفته گذشته به طور مشترک میان سازمان بنادرودریانوردی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بحث و همفکری گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بیست‌وچهارمین اتاق فکر سازمان بنادرودریانوردی در حالی با موضوع افزایش سهم ریل در بنادر و به صورت مشترک با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که سال‌هاست مسئله فقدان حضور ریل در بنادر یکی از چالش‌های حدی بنادر ایران است.

با توجه به افزایش چشم‌گیر تجارت دریایی کشور در دوران پسابرجام، شرایط اپراتوری و حمل‌و‌نقل در بنادر کشور یکی از چالش‌های جدی در این حوزه است که طولانی‌شدن انتخاب اپراتور بندر شهید رجائی نیز نشانه اهمیت این موضوع و وسواس سازمان بنادرودریانوردی درباره این موضوع باشد.

به این ترتیب حضور نزدیک به ضفر ریل در بنادر، در شرایطی که با افزایش تقاضا و سوی دیگر مدیریت زمان و کاهش هزینه مواجه هستیم، یکی از چالش‌هایی است که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی جدی است.

در شرایط کنونی که یارانه گازوئیل، هزینه حمل‌ونقل جاده‌ای را بسیار پایین‌تر از ریلی تعریف می‌کند، عملا شرایط رقابتی قابل تاملی برای ریل وجود ندارد. از سوی دیگر انتقال حجم حدود 90 درصد کانتینرها توسط کامیون علاوه بر کندی، مصرف سوخت، ترافیک جاده‌ای و محدودیت حمل را در پی دارد.

با این‌حال همه مشکل یارانه سوخت در کشور و گازوئیل ارزان برای کامیون‌ها نیست. در حال حاضر برخی از بنادر ایران زیرساخت‌های ریلی مناسبی دارند. واقعیت این است که به موازات مسئله سوخت، ساختارهای سیستم ریلی برای حمل کانتینر در بنادر ودر کشور مشکلات جدی دارد.

این مشکلات طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد که مشخص نبودن نوع حمل کانتینر در بندر و جابه‌جایی‌های مکرر به دلیل چنین اشتباهاتی تا نبود نظام قیمت‌گذاری متناسب و مبتنی بر سازوکار تجارت دریایی را شامل می‌شود.

روشن است که در صورت ترمیم ساختارها، در شرایط فعلی نیز امکان افزایش سهم ریل در بنادر تا سقف 30 درصد وجود دارد که در مقایسه با عدد یک رقمی کنونی یک رشد قابل ملاحظه و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری گسترده است.
 
اما مسئله مهم دیگر این نکته است که از نگاه اپراتورها، افزایش سهم ریل در بنادر، در واقع به معنای افزایش سهم ریل در انتقال کانتینر تا مقصد است. نکته‌ای که شاید در نگاه توسعه کلان، بیش از افزایش خطوط ریلی در خود بنادر برای انتقال از ترمینال تا انبارها داشته باشد.

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حاکمیت بنادر، در جلسات و مباحث مطرح شده قول داده تا با تخفیف در تعرفه‌ها برای ریل امکان رقابت نسبی در مقابل حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد کند. هرچند به گفته مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی سهم ریل آنقدر اندک است که این تخفیف‌ها کار چندانی از پیش نخواهد برد.

با این حال به گفته سعیدنژاد این یک پیام است تا نشان دهیم که عزم جدی برای اجرا و عملیاتی کردن این امر داریم. زیرا به گفته او حمل‌ونقل ریلی امروز دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

بر همین اساس می‌توان امیدوار بود با پیگیری و اجرایی شدن این اتفاق توسعه بنادر ایران، توسعه‌ای پایدار و همه‌جانبه نگر باشد تا فضای سرمایه‌گذاری را برای ورود بخش خصوصی جذاب‌تر و امن‌تر کند.

در شرایطی که در خلیج فارس و دریای عمان با فوران توسعه بندر بزرگ مواجه هستیم، برای داشتن فضای رقابتی، چاره‌ای جز توسعه حمل‌و‌نقل ریل‌در بنادر نخواهیم داشت.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.