◄ حملونقل و هزار متولی
تیننیوز| حملونقل دریایی تنها در صورتی میتواند قدرتمند شود که زیرساختهای لازم برای بخشهای دیگری مانند ترانزیت نیز مهیا باشد.
به گزارش تیننیوز، در حالی که سازمان بنادر و دریانوردی تلاش دارد تا توسعه بنادر کشور را سرعت ببخشد، همچنان مشکلاتی که در بخش لجستیک وجود دارد، روند رشد را با مشکل مواجه میکند.
امروزه در صنعت و حملونقل، لجستیک اهمیتی فراتر از تصور دارد. به عبارت دیگر اتصال انواع حملونقل و تسریع در فرایند تخلیه و بارگیری به موازات دیگر بحثها در کانون توجه قرار دارد. اغراق نیست اگر بگوییم بحث لجستیک در حال حاضر کانون اصلی نظریهپردازی در صنعت حملونقل است.
سازمان بنادر و دریانوردی در راستای حل این مسئله در سال 95 همکاریهای گستردهای را با دیگر بخشهای حملونقلی کشور مانند رجا آغاز کرد و بخشی از نتایج آن به زودی عملیاتی خواهد شد.
در تازهترین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی نیز مسئله ترانزیت به عنوان موضوع جلسه مطرح شد و کارشناسان دربارهای ابعاد آن به گفتگو پرداختند.
پرویز باورصاد رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این جلسه به بررسی ایعاد مختلف ظرفیتهای ترانزیتی کشور پرداخت و گفت: در هوا، دریا و زمین ما میتوانیم یک کشور ترانزیتی موفق باشیم. با این حال هم اکنون تنها دهم درصدی از مجموع 10 میلیارد تن کالایی است که در سال 2016 بین شرق و غرب دنیا حمل شده از مسیر ایران بوده است.
این استاد دانشگاه اما درباره ظرفیت ترانزیتی ایران رقم قابل توجهی را ذکر کرد: ایران توانایی جذب تا 20 درصد از کل حجم ترانزیت جهانی را دارد. بسیاری از کشورهای جهان هم اکنون در صدد سرمایهگذاری بر روی پتاسیلهای ترانزیتی خود هستند ما نیز در حوزه عرضه در سالهای اخیر خوب کار کردهایم اما ارائه خدمات بین المللی در شرایط کنونی برای ما دشوار است، ما باید بر فرآیندهای حمل و نقلی کنترل داشته باشیم و با سازو کارهای حمل و نقل بین المللی هماهنگ شویم.
حرف های این کارشناس خیلی زود به اما و اگرها رسید: «نقش سازمان های متولی دیگری مانند گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه کمتر از نقش وزارت راه و شهرسازی نیست. اما در این میان نقش راه آهن در راه اندازی حملونقل چند وجهی و توسعه ترانزیت بسیار حیاتی و مهم است بنابراین تمام پروژههای راه آهن در ایران باید به گونهای برنامهریزی شود که همگی به مبادی خروجی کشور وصل باشند»
آنچه در این نشست باز هم تکرار شد فقدان یک دستگاه متولی واحد در بخش حملونقل است. باورصاد البته گریزی هم به مولفههای سیاسی زد و تاکید کرد سیاستهای بینالمللی ما نقش تعیینکنندهای در توسعه این بخش دارد.
با اینحال باورصاد در این نشست حرف تکاندهندهای را مطرح کرد. او که خود سالها تجربه تدریس در دانشگاه را دارد گفت: باید برای توسعه حملونقل از دنیای آکادمیک خارج شده و وارد عرصه عمل شویم.
شنیدن این حرف از دهان یک استاد دانشگاه معنایی متفاوت دارد. او به عنوان کسی که سالها در عرصه آکادمیک حضور داشته، از عملگرایی میگوید. در سطحی وسیعتر مسئله پیوند نظریهها و نظرات با توان اجرایی کشور است. همان دغدغهای که سازمان بنادر و دریانوردی نشانداده برای عمل آن عزم جدی دارد.
در نهایت شاید باید این نکته را تکرار کرد که اهمیت بحث لجستیک و ترانزیت بر هیچکس پوشیده نیست اما موانعی واقعی و نه نظری در ساختار حملونقلی و بوروکراتیک کشور وجود دارد که تا به امروز اجازه نداده مهمترین ظرفیت حمل ونقلی کشور یعنی ترانزیت آنچنان که باید بالفعل شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.