| کد خبر: 116582 |

نگاهی به مهم‌ترین خبر هفته گذشته در حوزه ریلی

◄ درخواست صریح محمدزاده: توسعه کسب‌وکار، مهم‌ترین هدف صندوق

تین‌نیوز|

مدیرعامل راه‌آهن درخواست صریح خود از مدیرعامل جدید صندوق توسعه راه‌آهن را نقش پررنگ‌تر صندوق در آینده برای توسعه کسب‌وکار دانست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ 18 دی‌ماه طی حکمی از سوی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مهندس مجتبی شیواپور به‌عنوان مدیرعامل جدید مؤسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منصوب و جایگزین مهندس عباس‌پور بصیر در این سمت شد. معارفه مدیرعامل جدید صندوق توسعه راه‌آهن با توجه به نقش این صندوق در تأمین اهداف راه‌آهن یکی از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته در حوزه ریلی بود. نگاهی به دیدگاه‌های مختلف در خصوص عملکرد صندوق، انتظارات مدیرعامل راه‌آهن از این صندوق و چشم‌انداز آن خواهیم انداخت.

در اجرای ماده (۴۹) اصلاحی آیین‌نامه استخدامی راه‌آهن ج.ا.ا. مصوب شماره ۱۰۴۶۴/ت ۲۱۳ هـ مورخ ۱۳۷۲/۰۲/۱۲ هیئت محترم وزیران و به‌منظور تشویق کارکنان به پس‌انداز و آینده‌نگری و استفاده از اندوخته در طول خدمت به‌منظور رفع نیازهای ضروری کارکنان و همچنین به‌کارگیری منابع صندوق در جهت کسب درآمد بیشتر برای ایجاد پشتوانه رفاه زمان حال و آینده کارکنان راه‌آهن و شرکت‌های دارای عضو در صندوق، مؤسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن تأسیس شد. هدف اصلی صندوق را به‌طور خلاصه می‌توان حفظ و افزایش ارزش منابع مالی خانواده راه‌آهن به شمار آورد. از میان اهداف فرعی نیز مهم‌ترین هدف ارائه تسهیلات مالی در نسخه‌های مختلف است.

حفظ ارزش سپرده‌های راه‌آهن و ارائه خدمات به همکاران ریلی و سپرده‌گذاران از وظایف ذاتی صندوق به شمار می‌رود. در خصوص عملکرد صندوق در دوران مدیرعاملی پیشین؛ مدیرعامل این صندوق در مراسم تودیع و معارفه هرگونه زیان‌ده بودن شرکت‌های تحت پوشش این موسسه را رد و اعلام کرد که در حال حاضر شرکت‌های این موسسه جملگی سود ده هستند.

بصیرپور همچنین اظهار داشت که از محل سود عملیاتی شرکت‌های تحت پوشش در سال قبل 27 درصد و امسال هم 23 درصد سود به سپرده کارکنان راه‌آهن پرداخت‌شده است.

انتظار مدیرعامل راه‌آهن از عملکرد صندوق: توسعه کسب‌وکار بیش از گذشته
در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل صندوق توسعه راه‌آهن سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن در خصوص انتظارات خود از صندوق گفت: صریح‌ترین انتظار ما از صندوق این است که برای توسعه کسب‌وکار بیش از گذشته ظاهر شوند.

محمدزاده همچنین با اشاره به اینکه افرادی که برای کسب‌وکار صندوق پس‌انداز وارد شده و راهکارهای مختلف را جهت کسب سود بیشتر ارائه می‌دهند گفت: بایستی به این نکته مهم توجه داشته باشند که تصمیم گیران این صندوق بایستی موجب توسعه فعالیت‌ها و سودآوری واقعی در صندوق شوند.

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه راه‌آهن از اعضای هیئت‌مدیره گرفته تا مدیران در جهت توسعه کسب‌وکار صندوق از هرگونه حمایتی دریغ نخواهند کرد اظهار داشت: حمایت و کمک برای توسعه فعالیت‌های صندوق به مصلحت اقتصاد کشور و بنگاه راه‌آهن خواهد بود. همچنین از بنگاه‌های وابسته به صندوق که ضرر و زیان را به همراه دارند، باید دوری کرد.

محمدزاده همچنین به چشم‌انداز اهداف صندوق نیز اشاره کرد. وی با تأکید بر برنامه ششم توسعه و جایگاه صندوق توسعه راه‌آهن دران افزود: در برنامه ششم توسعه بر رشد بار و رسیدن به سهم ۳۰ در صد در این بخش تأکید شده است. ظرف ۵ سال آینده رسیدن به این سهم بسیار سخت است اما معتقدم که با حمایت صندوق از بخش ناوگان می‌توانیم موجب رونق بازار شده و با رشد جابجایی بار و رساندن به‌موقع آن‌ها به صاحبان بار و مهم‌تر از همه جذب مشتریان حمل‌ونقل ریلی در این بخش باشیم.

سهامی شدن به سود یا ضرر صندوق؟
کارکنان راه‌آهن و اعضای این صندوق اما در فرصت‌های گوناگونی نقدهایی نسبت به عملکرد صندوق توسعه راه‌آهن وارد کرده‌اند. یکی از مسائلی که برخی از کارکنان راه‌آهن به‌عنوان پیشنهاد بهبود عملکرد صندوق ارائه می‌دهند در خصوص سهامی شدن صندوق است. در این خصوص باید گفت موضوع تبدیل مؤسسه به شرکت سهامی، به‌گونه‌ای که اعضا سهام‌دار شوند، موضوعی نیست که در اختیار مؤسسه باشد. این موضوع از اختیارات مجمع است. در واقع اعضا هستند که می‌توانند اصالتاً یا از طریق راه‌آهن، وکالتا، این اقدام را انجام دهند.

اکنون پرسش این جاست که آیا اقدام سهامی کردن صندوق در نهایت به سود کارکنان این صندوق است؟ نگاهی به صندوق‌های مشابه صندوق توسعه راه‌آهن این نکته را یادآور می‌شود که تعداد زیادی از سازمان‌های حمایتی، به شکل مؤسسه هستند، نه شرکت. به‌عنوان‌مثال صندوق کارکنان نفت، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق حمایت از قهرمانان ورزشی و ... هیچ‌کدام از این صندوق‌های مشابه در دیگر سازمان‌ها در اندیشه رفتن به‌سوی سهامی شدن نیستند.

نگاهی به حوزه‌های فعالیت صندوق توسعه راه‌آهن در سال‌های فعالیتش نشان می‌دهد که بیشتر منابع مالی صندوق، طی بیش از دو دهه فعالیت، در قالب سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ و کوچکی که به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته فعال‌اند، هدایت‌شده است. بخش اندکی نیز در املاک و بورس و بانک مدیریت می‌شود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، تسهیلات بانکی از مهم‌ترین خدمات فرعی صندوق است. در کنار آن اما تاکنون تلاش‌های متنوعی مانند تهیه سبد کالا در مقاطع زمانی مختلف و امثال آن انجام‌یافته است.

یکی دیگر از انتقادهایی که در خصوص عملکرد صندوق مطرح می‌شود درباره شفاف نبودن اساسنامه صندوق است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.