| کد خبر: 119344 |

◄ عزای هدر رفت بودجه بر قضای ساخت آزادراه

تین‌نیوز| چندی پیش یادداشتی با عنوان «آزادراه تهران-شمال: پایان نوستالژی، آغاز امنیت» در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز منتشر شد که در بخشی از آن آمده بود: ...جاده چالوس بی‌تردید سهمی بزرگ در خاطره‌های چندین نسل دارد. حتی آن ترافیک‌های دیوانه‌کننده‌‌اش که یکی از مهمترین مولفه‌های تعیین زمان رفت و برگشت سفراست. با اینهمه این علاقه‌ای آمیخته به درد است.

این جاده زیبا و افسون‌کننده، در همه سال‌هایی که از عمرش می‌گذرد کم قربانی نگرفته است. یا دستکم ترافیکش کم اسباب مُنقّص‌کردن عیش و شادی مسافران نبوده است. برای همین بود که قرار شد تهران را با آزادراهی امن به شمال کشور متصل کنند.

سرانجام این اتفاق در فاز اول در حال محقق شدن است. پیشاپیش بسیاری این نهیب را داده بودند که با افتتاح آزادراه شمال دیگر شمال نخواهد بود. دسترسی‌اش آنقدر آسان خواهد شد، که احتمالا با فوران جمعیتی شبیه تهران مواجه می‌شویم. با اینهمه مزیت نسبی ایجاب کرد این اتفاق رخ دهد.

تکمیل قطعه اول آزادراه تهران- شمال، قطعا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت روحانی است. پروژه‌ای که 19 سال از عمرش می‌گذرد و می‌رفت تا در پیچ‌و‌خم کوهستان‌ها فراموش شود، با جدیت و پیگری جانی دوباره یافت و حالا احتمالا تا اواسط سال آینده افتتاح خواهد شد.

افتتاح قطعه اول این آزادراه، به معنای افزایش سرعت در رسیدن به مقصد، کاهش سوخت و امنیت است. اما واقعیت این است که دیگر خبری از آن مسیر آشنای جاده‌چالوس نخواهد بود. معنای این حرف این نیست که مسیر تازه زیبایی ندارد، نه. مسیر تازه از دل رشته‌های کوه‌های بکر البرز می‌گذرد، با مناظری که تا پیش از این کمتر کسانی آنها را دیده‌اند...

پس از انتشار این یادداشت در تین‌نیوز، کاربران نظرات و پیام‌های بسیاری ارسال کردند که بخشی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

یکی از کاربران در پیام خود آورده است: همین اتفاق در آزادراه زنجان تبریز تکرار شد، مسیر جاده قدیم ترانزیت از میان باغات سر سبز و کنار رودخانه می‌گذشت و زیبا بود و آزادراه از تپه‌های ماهوری ولی اکثریت مردم امنیت را به دیدن آن ترجیح دادند. چالوس هم کمابیش همین‌گونه خواهد شد.

کاربر دیگری نوشته است: به دلیل انتقال بخش اعظم ترافیک به آزادراه، ترافیک جاده کرج - چالوس کم خواهد شد و در نتیجه نه اتلاف وقت دارد و نه خطرات گذشته را و در نتیجه لذتش هم بیشتر می‌شود.

یک کاربر در پاسخ به این پیام، عنوان کرده است: اتفاقا چون مردم کمتر از جاده چالوس استفاده می‌کنند، رسیدگی وزارت راه و راهداری به جاده چالوس کم می‌شود و کیفیت آسفالت آن به شدت کاهش می‌یابد. وقتی در آزادراه عوارض گرفته می‌شود و مردم بیشتر از آن استفاده می‌کنند مطمئنا توجه به جاده قدیم چالوس هم کمتر خواهد شد.

در ادامه پیام این کاربر آمده است: شما چند مسیر مشابه کشور را ببینید که آزادراه یا بزرگراه به موازات جاده قدیم آن کشیده شده است، بعد از مدت کوتاهی رسیدگی به جاده قدیمی کمتر شده و کیفیت آن بسیار کاهش می‌یابد به‌طوری که بیشتر وسایل نقلیه سنگین در آن تردد می‌کنند.

این کاربر با بیان این‌که جاده چالوس می‌تواند به‌جای جاده ارتباطی، کارکرد تاریخی و گردشگری برای جذب گردشگران خارجی داشته باشد، پیشنهاد کرده است: باید به جاده چالوس بعد از افتتاح تدریجی آزادراه تهران شمال، استراحت داده شود تا هم وضعیت محیط زیست منطقه بهبود یابد و هم درآمد گردشگری آن توسط توریست های خارجی بیشتر شود.
 
کاربر دیگری در پیام خود با طرح این پرسش که طول قطعه اول چقدر است و از کجا تا کجاست؟ کل آزاد راه چند کیلومتر است، عنوان کرده است: یک نقشه هوایی هم می‌گذاشتید تا خواننده تصویر درستی از کارهای انجام شده و کارهای باقی مانده داشته باشد.

یک کاربر هم در پاسخ به پرسش مطرح شده نوشته است: طول قطعه اول 32 کیلومتر است، از انتهای آزادگان با همت شروع می‌شود و تا شهرستانک می‌رود، این قطعه اول است که فقط 60 کیلومتر را مسیر کوتاهتر می‌کند و استاندارد سرعت هم در این بخش از مسیر، به دلیل تونلی بودن و پل‌های متعدد آن، به‌گفته کارشناسان 80 کیلومتر است.

در ادامه توضیح این کاربر درباره مشخصات آزادراه آمده است: قرار است کف آن برای اولین بار از رویه بتنی استفاده شود. همچنین در این آزادراه اولین بار از معماری راه استفاده می‌شود که در کشور سابقه نداشته، همچنین قرار است این آزادراه یک آزادراه هوشمند باشد که از دوربین‌های متعدد کنترل سرعت و ترافیکی در آن استفاده شود. دلیل آن هم  تجربه موفق کنترل هوشمند دوربین‌ها در پل صدر است که به‌نسبت پایین آن کمترین تخلف و تصادف را داشته، بنابراین قرار است در این قطعه هم به‌دلیل محدودیت حضور فیزیکی پلیس به‌ خاطر تونل و پل‌ها این سیاست اجرا شود.

این کاربر در ادامه پیام خود عنوان کرده است: به‌طور کلی این آزادراه ویترین بهترین آزادراه‌های ایران و به‌گفته خود مهندسان، شاهکار مهندسی راهسازی ایران خواهد شد که البته باید دید در واقعیت اجرا می‌شود.

این کاربر در ادامه با بیان این‌که در این‌که تونل‌های آزادراه تهران شمال هوشمند باشند شک ندارم، نوشته است: ولی نمی‌دانم آیا سیستم هشدار اطفای حریق و اتوماتیک در آن پیش بینی شده است یا خیر؟ تا یک تصادف به آتش‌سوزی و بحران تبدیل نشود. در تونل مانش همه این مسایل رعایت شده و در آزادراه تهران شمال هم به خاطر شرایط خاص فیزیکی آن باید به هوشمندسازی و سامانه‌های پیشرفته اطفای حریق‌، نورپردازی، معماری، کنترل سرعت، تهویه هوا توجه شود.

این کار بر همچنین پیشنهاد داده است: برای اولین بار هم عوارض الکترونیک در این آزادراه اجرا شود تا هم فرهنگ‌سازی شده و هم ترافیک کاهش یابد و در مجموع باید آزادراه تهران شمال نمونه یک جاده استاندارد ایمن و فناوری باشد و به‌عنوان الگو در همه‌جا از آن یاد شود.

یکی دیگر از کاربران اما در پیام خود عنوان کرده است: وقتی این پروژه افتتاح شد باید عزا گرفت چون اندازه ساخت 10 تا ساخت اتوبان تهران شمال پول هدر رفته و وقت تلف شده و افتتاحش دیگر باعث شادی نمی‌شود.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    اگر به کشته های جاده ای شمال نگاه کنیم عزای واقعی عدم افتتاح این آزادراه است. عمق دیدمان را بالا ببریم ما کشوری هستیم که ۱۷ هزار کشته میدهیم در ۱۵ سال پیش ۳۰ هزار کشته میدادیم ساخت انواع آزادراه ها و بهبود قوانین و رعایت بیشتر به ۱۷ هزار رسیده. اگر این آزادراه از کشته شدن صدها نفر جلوگیری کند رسالت خودرا انجام داده است. باید در گسترش زیر ساخت های ریلی و جاده ای کوشش فراوان داشته باشیم. تاریخ کشور عزیزمان را ببینیم هر زمان که ایران ابرقدرت بوده مثل هخامنشیان، ساسانیان و صفویه این دوره ها زیر ساخت ارتباطی کشور بهتر بوده است مثل ساخت راه شاهی در هخامنشیان و ساخت جاده ابریشم در زمان ساسانیان و حفاظت ان و کاروانسراهای متعدد شاه عباسی در زمان صفویه میفهمییم این کشور هر زمان که راه هایش بهبود یافته ابر قدرت بوده و نکته جالبتر دولت های انزمان با درامد و مالیات و ترانزیت کشور میگردانند الان هم ما اگر میخواهیم عدم وجود نفت بحران نشود باید مانند اجدادیان خود راه ها و ریل ها را اباد کنیم تا درامد داشته باشیم.