| کد خبر: 121879 |

اسنپ واژه جدیدی در ادبیات تاکسیرانی ایران

تین‌نیوز| اسنپ به همراه رقیبش تپ سی دو اپلیکیشنی هستند که در عین ارائه خدمات نوین به پایتخت نشینان سیستم سنتی تاکسیرانی ایران را با چالش بسیاری مواجه کرده اند.

این اپلیکیشن ها کپی برداری شده از نرم افزار هایی آمریکایی هستند که با خدمات خود مسافران را در شرایط جوی، ساعات مختلف و مکان های متفاوت تنها نمی گذارند و با یک کلیک به سرعت در محل حاضر شده، امنیت و قیمت مناسب را برای مسافران خود تضمین می کنند.

به گزارش عصر اقتصاد، گستردگی خدمات این خودروها در سطح شهر تهران و استقبال روز افزون از آن ها واکنش های مختلفی را از سوی مسئولان به دنبال داشته و دقیقا باعث دو دستگی گسترده ای بین مسئولین شهری شده است زیرا از یک جهت قیمت ارزان آن و از سویی دیگر آماده به خدمت بودن، بازار کار تاکسیرانان سنتی را تهدید می کند.
 از همین روست که اتحادیه هایی که دیگر نوآوری چندانی در خدمات رسانی خود نداشتند و با قیمت های سرسام آور باعث نارضایتی مسافران درون شهری می شدند  فعالیت این نوع تاکسیرانی جدید برگرفته از استارت آپ و امکانات قرن 21 را بر نمی تابند.

استفاده از تاکسی های موبایلی و آژانس های خودرویی که به طور اینترنتی خدمات می دهند، در چند سال گذشته مورد استفاده در شهرهای بزرگ دنیا نیز بوده و توانسته بخشی از نیازهای حمل و نقلی آن‌ها را حل کند. از آمریکا گرفته تا استرالیا، به نوعی تجربه استفاده از اپلیکیشن‌هایی را که خدمات حمل و نقلی به شهروندان ارائه می دهند داشته است. از همین رو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که مرجع حمایت از نوآوری ها بر فضای مجازی ایران اسلامی است تمام قد از فعالیت این شرکت و شرکت های دیگر استقبال کرده و پشتیبانی خوبی از این دو استارت آپ با عملکردی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، داشته است.

در همین زمینه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به موضع‌گیری در این خصوص پرداخته و تاکید دارد که در حوزه کسب و کارهای جدید بر این باوریم وظیفه دولت آن است که فضایی ایجاد کند که علاوه بر آنکه کسب و کارهای سنتی به فعالیت می‌پردازند شرایط برای کسب و کارهای جدید نیز مهیا شود.
محمود واعظی می افزاید  در گذشته هم زمانی که قرار بر راه‌اندازی مراکز خرید بزرگ در دنیا بود بسیاری از واحدهای کوچک نگران بوده و به اعتراض می‌پرداختند چرا که فکر می‌کردند ایجاد این مجموعه‌ها کسب و کار آنها را متضرر خواهد کرد اما بعدها تجربه ثابت کرد که هر یک از آنها مشتریان خاص خود را دارند به این ترتیب در فضا رقابت ایجاد شده و مردم استفاده بردند.

وی در همین زمینه گفت: در حال حاضر در زمینه نرم‌افزارها و ابزارهای مدرن نیز همین اتفاق رخ داده است. ما نمی‌توانیم ابزارهای مدرن را در اختیار داشته باشیم و به سبک ۲۰ سال پیش زندگی کنیم. بر همین اساس لازم است که از این تکنولوژی‌ها در بخش‌های مختلف از کشاورزی و صنعت گرفته تا سلامت و ... بهره بگیریم.

در همین خصوص اما سازمان تاکسیرانی تهران با طرح موضوعات «امنیتی» خواهان برخورد با تاکسی‌های موبایلی می شود . میثم مظفر با تاکید بر قانون می افزاید امنیت این آژانس‌های اینترنتی زیر سوال است؛ هیچ‌کس پاسخگوی امنیت و تایید صلاحیت اینگونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌های امنیتی به این مساله ورود کنند. رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به فعالیت گسترده این آژانس‌های موبایلی نیز گفت: نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجایی که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارند، لازم است ارگان‌های ذی‌ربط به این مساله ورود کنند.

اما به نظر می آید رئیس پلیس فتا ناجا با این مساله زیاد موافق نیست. سردار کمال هادیانفر با بیان اینکه تاکنون هیچگونه تخلفی از شرکت‌های کرایه خودرو اینترنتی که به صورت اپلیکیشن‌های موبایلی، با مشتریان خود در ارتباطند گزارش نشده است گفت: با توجه به استقبال مردم از تکنولوژی‌های نوین، ما از دو شرکت کرایه خودرو اینترنتی که بیشترین فعالیت را در این زمینه داشتند، دعوت کردیم و به مدیران و گردانندگان این شرکت‌ها تذکرات و هشدارهای لازم را دادیم و آن‌ها نیز متعهد شدند که هرچه سریعتر برای اخذ مجوزهای لازم از وزرات کشور و سایر مراجع ذی‌ربط اقدام کنند.

همچنین در تایید این خبر چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران به خبرنگار عصر اقتصاد گفت: این دو شرکت موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کرده و از آنجایی که رضایت مردم برای ما بسیار مهم است مخالفتی با فعالیت آنها نداریم اما این شرکت‌ها باید موجبات امنیت مردم را نیز فراهم کنند و بر همین اساس جلساتی را با مسئولان این دو شرکت برگزار کرده‌ایم که در مورد نحوه جذب رانندگان، نوع خودرو، خدمات و سرویس ارائه شده و ... با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

وی با بیان اینکه این دو شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند که به تدریج از تاکسی‌ها استفاده کرده و یا در کنار خودروهای خودشان از تاکسی نیز استفاده کنند افزود: یکی از این شرکت‌ها 20 هزار و دیگری 10 هزار خودروی شخصی را به کار گرفته است که می‌توانند در این میان از رانندگان تاکسی نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در صورتی که رانندگان تاکسی مایل باشند که در قالب این دو شرکت فعالیت کنند می‌توانند به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند گفت: ما نمی‌خواهیم که این شرکت‌های خصوصی را تحت کنترل تاکسیرانی یا شهرداری داشته باشیم اما باید ساز و کاری داشته باشند تا موجبات امنیت مردم را فراهم کنند و قطعا استفاده از تاکسی‌ها در ناوگان‌شان علاوه بر اطمینان بخشی بیشتر به مردم باعث بالا رفتن درآمد رانندگان تاکسی می‌شود و آنها را ترغیب می‌کند تا از تاکسی‌های مدرن‌تر استفاده کنند.

مدیرعامل اسنپ همچنین در گفتگو با خبرنگار عصر اقتصاد با اشاره به مراحل دریافت مجوز از اتاق اصناف ایران گفت: برخلاف اینکه برخی ها ادعا می کنند اسنپ برای دریافت مجوز اقدام نکرده است ما از 4 ماه پیش برای دریافت مجوز های لازم فروشگاه مجازی براساس آیین نامه ماده 87 نظام صنفی از اتاق اصناف تهران درخواست کرده ایم و بعد از پیگیری های مکرر هنوز مجوز صادر نشده است و طبق اظهارات در مراحل نهایی صدور است. البته این مجوز طبق قانون نباید بیش از 15 روز به طول می انجامید که به دلیل پیچیدگی های خاص پرونده به نظر می آید تا به حال پروانه صادر نشده است.

شهرام شاهکار در مورد استفاده از تاکسی های سازمان تاکسیرانی افزود: ما علاقه مند هستیم تا با تاکسی های موجود در شهر تهران همکاری داشته باشیم و این علاقه مندی را به سازمان های ذی ربط از جمله شورای شهر تهران و خود سازمان تاکسی رانی اعلام کرده ایم و این اعلام آمادگی ما بر مبنای تقاضا و علاقه مندی است که از سمت رانندگان تاکسی ها به ما انتقال داده شده است البته تا به امروز مجوزی از سوی تاکسیرانی برای برقراری همکاری فی مابین داده نشده است.

وی با سودمند خواندن ارتباط و همکاری اسنپ با تاکسی های موجود گفت:شرکت ما به دنبال ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان خود است و در حال حاضر رانندگان محترم ناوگان تاکسی رانی رانندگان حرفه ای هستند که به صورت صحیح و سریع مسیر های شهر تهران می دانند و همچنین طبیعتا اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را در تمام نقاط شهر تهران دارند که مزیت بزرگی برای خانواده اسنپ محسوب می شود.  با ورود آن ها قطعا سرویس دهی اسنپ ارتقا خواهد یافت.  از سویی دیگر این امر باعث می شود تا از گردش بیهوده تاکسی ها در سطح شهر که موجب آلودگی ، استهلاک و اتلاف وقت می شود کاسته شود.

شاهکار در مورد ادعای مشکلات امنیتی اسنپ نیز با اشاره به صحبت های رئیس پلیس فتا و آگاهی تهران بزرگ گفت:علی رغم اینکه ادعا می شود که تاکسی های اینترنتی دارای مشکل امنیتی هستند تا کنون هیچ گونه پرونده و شکایتی از این تاکسی ها در هیچ کجای ایران نداشته ایم.

وی دلیل نداشتن مشکلات امنیتی در سیستم اسنپ را بازرسی مستمر توسط کابر نهایی خواند و گفت:اسنپ با تولید راهکاری برای امتیاز دهی به رانندگان توسط کاربر نهایی و همچنین آیین نامه انضباطی بسیار دقیق و سخت گیرانه ای باعث شده است تا با رسیدن امتیاز راننده به 4 از 5 به صورت خودکار از سیستم حذف می شوند پس کمینه انتظارات ما از رانندگان بسیار بالا است که همین امر باعث مرتب سازی، تامین امنیت و رضایتمندی کامل مشتری خواهد شد.
مدیرعامل اسنپ در مورد مدارکی که از رانندگان اسنپ گرفته می شود گفت:اسنپ از رانندگان خود علاوه بر کارت ملی، گواهینامه، بیمه نامه ، معاینه فنی برای خودروهای بالای 5 سال عمر، گواهی سو پیشینه نیز دریافت می کند همچنین خودروهای اسنپ توسط تیم کارشناسی شرکت مورد بازرسی قرار می گیرند تا از سالم بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی، تمیزی و پاکیزگی خودرو اطمینان یابند.

وی در آخر گریزی بر درآمدهای رانندگان این شرکت زد و گفت : درامد هایی که رانندگان از طریق اسنپ به دست می آورند بسیار بیشتر از تاکسی هایی است که به شیوه های سنتی به مردم خدمات رسانی می کنند علاوه بر آن هدف ما مدیریت هوشمند عرضه و تقاضا است که برای رسیدن به این هدف با اهرم قیمت گذاری و افزایش قیمت در زمان های خاص مانند بارندگی، آلودگی و غیره عرضه و تقاضا را با یکدیگر هماهنگ کنیم البته این مساله لطمه ای به هزینه پایین ما نسبت به شیوه سنتی برای مشتری وارد نمی کند چون که بعد از این افزایش نیز کرایه ما پایین تر از شیوه سنتی است.

شاهکار در ادامه افزود: ما معتقدیم که نقطه قوت شرکت اسنپ ساماندهی رانندگان شخصی بوده است که قبلا به عنوان یک معضل در سطح شهر تهران شناخته می شد و در حال حاضر با بکارگیری و ساماندهی آن ها توسط اسنپ این معضل برطرف شده است البته به نظر ما هیچ سیستمی قطعا به تنهایی نمی توان پاسخگوی نیاز مسافران درون شهری تهران بزرگ باشد و ما نیز همگام با دیگر ارائه دهندگان خدمات سفر درون شهری در کنار هم می تواننیم نیاز حمل و نقل شهری تهران را برطرف کنیم.  

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • mohammadrezasalimi @ yahoo. com 0 0

    خیلی جالب است که این شرکتها اول فعالیت خود را آغاز میکنند و بعد به فکر اخذ مجوز میافتند. باید ریشه یابی شود که این شرکتها با سرور و پشتیبانی مالی خارجی به کجا وصلند که باعثشرمندگی رانندگان قدیمی تاکسیرانی نزد خانوادشان شده اند.

  • 0 0

    چرا هیچکس نمیگه همین تپسی و اسنپ چقدر باعثایجاد اشتغال شده.

  • a _ khosnoodi @ alumni. iust. ac. ir 0 0

    هیچ عرصه ای از زندگی بشر، از نفوذ و انقلاب عظیم فنآوری های ارتباطی و آی تی مصون نیست، وقتی به بررسی معماری چهار لایه ی حمل و نقل شهری پرداخته می شود، تاثر فنآوری اطلاعات در لایه های پایین مشخصا دیده می شود(لایه ای که با مصرف کننده بطور مستقیم در ارتباط است _ مانند تاکسی تلفنی های اینترنتی و مجازی _ اما، بزودی این انقلاب در لایه های تحتانی مدل چهارلایه ای، سیاست گذاران حمل و نقل شهری را مجبور خواهد کرد در لایه های فوقانی(سیاست گذاری حمل و نقل شهری و پیش بینی زیر ساختها) به آن " فکر " کنند، انتقاد ها بر این نوع از حمل و نقل شهری وارد نیست، چون مشتری مداری در آنها به حد اکثر میزان ممکن است، نرخ عادلانه، راحتی مسافر، پرستیژ و برخورد راننده، ملزم بودن رانندگان به روشن کردن کولر یا بخاری در تمام طول مسیر(در فصل مربوطه)، امکان پرداخت هزینه سفر درون شهری با کارت بانکی،(مشکل مهم نداشتن پول خرد!! و تبعات آن برای مشتریان کاملا حل شده)، قیمت عادلانه و گاها نصف آژانس های سنتی برای مسیرهای شهری، امکان انتخاب خلوت ترین مسیر برای طی مسیر(سرعت، صرفه جوئی در وقت و اعصاب! مسافرین) و… انقلاب فنآوری اطلاعات، تمام بیزنس مدل ها و بیزنس پلن های دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، هیچ حوزه ای از مشاغل و کسب و کارهای امروز دنیا نیست که مبتنی بر یک پلت فرم اینترنتی نباشد، و یا نتوان آنرا مبتنی بر پلت فرمهای وب، تعریف کرد و مهم تر از همه این موارد: مشتری ست، مشتری قلب تپنده ی هر کسب و کار در دنیاست، وقتی " او " راضیست و " او " استفاده می کند، یقین بدانید بجای دو سرویس دهنده، بزودی چندین سرویس دهنده دیگر خدمات اینترنتی تاکسی های مجازی، به ان افزوده خواهد شد، نمی توان مردم را به بیست سال قبل بازگرداند(وزیر ارتباطات در پاسخ به اعتراضات) و دقیقا همین است، چون واقعا نمی توان مردم را بیست سال یا بیشتر عقب برد. البته تمام این اتفاقات، در اصل، تقصیر " مارکُنی ایتالیایی " ست! چون نخستین بار او بود که اصل و اساس ارتباطات(بی سیم وایرلس و..) را بنیان نهاد، شاید اگر مارکُنی نبود، امروز نه اینترنتی وجود داشت و نه ارتباط اینترنتی و در نتیجه " همه " چیز، مثل صد سال پیش بود _ و آب از آب تکان نمی خورد! بقیه، همه مظاهر این تکنولوزی و پژوهش اعجاز آمیز است، فلذا با مظاهر آن!!!نباید مخالفت کرد و باید آنکه آنرا کشف کرد و پایه اش را نهاد را یافته، و مورد سرزنش قرار داد!

  • روزبه 0 0

    شما به این میگین شغل ؟
    روزی ده ساعت کار کردم ، بهینه هم رانندگی می کنم ، آخر سر 13 درصد کمیسیون کسر میشه ، هزینه ی اینترنت سرسام آوره ، بنزین هم یه طرف ، استهلاک ماشین هم یه طرف ،
    شما به این میگین شغل ؟ آخر ماه برین از توی سایت راهور خلافی تون رو چک کنید تا ببینید اصلن پولی در آوردین یا نه ؟