| کد خبر: 221555 |

بعد از 8 سال صورت گرفت؛

◄ افزوده شدن 100 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران

پس از 8 سال که هیچ خودروی جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی تهران افزوده نشده بود، بالاخره صبح امروز طی مراسمی با حضور رئیس شورای شهر و شهردار تهران، یک‌صد دستگاه اتوبوس و مینی‌بوسی جدید به ناوگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران افزوده شد.

تین نیوز

پس از 8 سال که هیچ خودروی جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی تهران افزوده نشده بود، بالاخره صبح امروز طی مراسمی با حضور رئیس شورای شهر و شهردار تهران، یک‌صد دستگاه اتوبوس و مینی‌بوسی جدید به ناوگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران افزوده شد.

به گزارش تین نیوز، شهردار تهران در مراسم آیین بهره‌برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید اظهار کرد: همه تلاشمان را برای حل مشکلات به کار می‌بندیم اما پشت تریبون داد نمی‌زنیم اما مشکلات جدی است.

پیروز حناچی بابیان این‌که توسعه حمل‌ونقل عمومی یک مسئلهٔ اجتماعی است چراکه همه مردم در آن دخیل هستند، تصریح کرد: ما در شرایط کرونایی ریالی از دولت دریافت نکردیم اما بااین‌حال تلاش کردیم که باری از دوش مردم برداریم هرچند که معتقدیم باید تهدید تحریم‌ها را به فرصت عظیم تبدیل کنیم و تلاش برای کاهش وابستگی در تولید اتوبوس و مترو نیز از جنس این فرصت است و امیدواریم بتوانیم تا بهمن‌ماه واگن ملی مترو را به بهره‌برداری برسانیم و با خریدهای جدید محور BRT را افزایش دهیم.

وی در خصوص برنامه‌های آتی شهرداری برای اتوبوس‌رانی گفت: قرارداد خرید ۸۰۰ اتوبوس و مینی‌بوس جدید (۵۰۰ اتوبوس و ۳۰۰ مینی‌بوس) در دستور کار قرار دارد و مناقصه ۸۰ اتوبوس دو کابین برای یک خط تندرو و مناقصه ۲۰۰ اتوبوس تک کابین گازسوز در دستور کار قرار دارد.

شهردار تهران همچنین بابیان این‌که نهایت فشار را به دولت وارد می‌کنیم اما امید زیادی برای کمک نداریم، اظهار کرد: سال گذشته از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت توانستیم سهم شهرداری را از وزارت نفت بگیریم، اما دقت داشته باشید که حمل‌ونقل عمومی یک مسئلهٔ حاکمیتی است و شهرداری نباید در این زمینه‌تنها بماند و باید تمام اجزای حاکمیت که در این خصوص وظیفه‌دارند، فعال‌شده و باوجود سختی‌هایی که در کشور وجود دارد این مهم را محقق کنیم.

حمل‌ونقل عمومی عامل انتشار ۴۰ درصدی کرونا

رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به این‌که دولت مصوبات خوبی در خصوص تأمین اتوبوس و مترو دارد، گفت: در رابطه با این مصوبات باید پیگیری‌های لازم توسط مسئولان شهرداری انجام شود.

محسن هاشمی در رابطه با مصوبات دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی بابیان این‌که، من بارها اعلام کردم مسئولان شهرداری نیز باید فشار بیاورند و خجالت نکشند و حتی به شوخی گفته‌ام که لحاف و تشک در دفتر ریاست جمهوری پهن کنند، اظهار کرد: در دولت روحانی مصوبات خوبی داشتیم به‌گونه‌ای که با آن می‌توانستیم ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۶ هزار مینی‌بوس داشته باشیم، اما متأسفانه این مصوبه خوب که برای سال ۱۳۹۶ هم هست محقق نشده و از حناچی می‌خواهم این متن را با دقت خوانده و آن را دنبال کنند.

وی با طرح این سؤال که منتظر چه هستید؟ بیان کرد: این مصوبه به همه دست‌اندرکاران ابلاغ‌شده و نمی‌دانم چرا آن را دنبال نمی‌کنند و رئیس‌جمهور کاری را که باید انجام داده و حالا اگر سیستم ما نمی‌تواند این مصوبه را تبدیل به اتوبوس کند، موضوع دیگری است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه این مراسم بابیان این‌که حمل‌ونقل عمومی منشأ انتشار کرونا در شهرهای بزرگ است به‌گونه‌ای که ۳۰ الی ۴۰ درصد انتشار در حمل‌ونقل عمومی رخ می‌دهد، گفت: تصور نکنید که تا چند ماه آینده کرونا می‌رود بلکه باید زندگی و حمل‌ونقلمان را با کرونا تنظیم کنیم و نیازمند کمک بیشتر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم تا فاصله‌گذاری را رعایت کنیم.

هاشمی با اشاره به این‌که امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده، گفت: جهش تولید فقط تولید ماسک نیست و باید بگویم در مورد اتوبوس و مترو شعار رهبری محقق نشده و از ۱۰ کارخانه سازنده اتوبوس، ۹ کارخانه خوابیده است و باید فکری به حال آن‌ها کرد.

تهران مظلوم‌ترین کلان‌شهر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم بابیان این‌که امروز یکی از قول‌های شهردار و اعضای شورای شهر به مردم محقق شد، گفت: البته با توجه به عقب‌ماندگی طولانی که در حوزه حمل‌ونقل داریم نباید با این تعداد اتوبوس خوشحال شویم اما این اقدام بسیار بزرگ، سخت و طاقت‌فرسایی بود که بالاخره به ثمر نشست.

مناف هاشمی بابیان در حوزه اتوبوس‌رانی ۳ تا ۴ هزار اتوبوس نیاز داریم که ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم دارد هرچند که باید قسمتی از هزینه‌ها برای مردم افزایش یابد اما این پول هم پاسخگو نیست و باید دولت با بودجه‌اش به کمک شهرداری بیاید.

وی با اشاره به درخواست مدیران ایران‌خودرو برای انعقاد قرارداد بعدی گفت: اگر قیمت قبل را بدهند در قالب نقد و غیر نقد قرارداد جدید را امضا می‌کنیم اما باید تسهیلاتی نیز از حوزه صنعت به حمل‌ونقل عمومی داده شود و باید بگویم نه‌تنها برخی مواقع کمک نمی‌شود، بلکه سخت‌گیری‌هایی انجام می‌گیرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این‌که هیچ‌کدام از کلان‌شهرها از تهران مظلوم‌تر نیست گفت: لازم است که در قالب کمیته یا ستاد مسئولان شهرداری، صنعت و وزارت کشور با یکدیگر رایزنی کنند تا نه‌تنها مشکلات تهران بلکه سایر کلان‌شهرها نیز مرتفع شود.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه نیز در این مراسم بیان کرد: امروز برنامه نمادینی از اتفاق بزرگی است که در مسیر توسعه حمل‌ونقل عمومی اتفاق افتاده است.

وی ضمن اشاره به تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی و همچنین بحران کرونا، گفت: امضای تفاهم‌نامه برای خرید ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و اقداماتی مانند آن با جسارت و شجاعت و محوریت شهرداری تهران و حمایت‌های شورای شهر است.

همچنین فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو هم در بخشی از این مراسم بابیان اینکه این دستاورد تنها به‌واسطه اعتماد مدیران شهری، به توان و ظرفیت جوانان ایرانی گروه صنعتی، محقق شده است، گفت: امسال بعد از ۱۰ سال، خط تولید اتوبوس در شرکت ایران‌خودرو دیزل احیاشده و قرار بر این است که هرماه، ۴۰ دستگاه محصولات مسافری تولید و در اختیار مردم عزیز ایران قرار گیرد. وی ابراز امیدواری که این تعداد تا فروردین ۱۴۰۰، به بیش از ۶۰ دستگاه در ماه برسد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.