| کد خبر: 219775 |

◄ راه‌آهن اردبیل_پارس آباد؛ طرحی کم فایده اما پُر هزینه

راه‌آهن اردبیل به سمت پارس آباد قبلاً مطالعه شده و بسیار کوهستانی و صعب العبور و نیازمند ده‌ها کیلومتر تونل و پل سازی‌های ویژه است که دشوارتر از راه‌آهن میانه اردبیل است. طبق مطالعات این طرح کم فایده و پر هزینه است.

تین نیوز

مدتی پیش رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل از تخصیص 600 میلیارد تومانی برای ایجاد شتاب در اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل خبر داد.

به گزارش تین نیوز،  به دنبال این اظهارات حجت السلام سید کاظم موسوی، یک کارشناس حمل و نقل در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری نوشت: رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل می‌گوید همت آنها برای ادامه دادن راه‌آهن اردبیل به شمال استان است یعنی راه‌آهن اردبیل به سمت پارس آباد.

وی افزود: راه‌آهن اردبیل به سمت پارس آباد قبلاً مطالعه شده و بسیار کوهستانی و صعب العبور و نیازمند ده‌ها کیلومتر تونل و پل سازی‌های ویژه است که دشوارتر از راه‌آهن میانه اردبیل است. طبق مطالعات این طرح کم فایده و پر هزینه است. البته این به معنای بی‌توجهی به مردم شریف منطقه پارس آباد نیست بلکه راه‌آهن برای مسافر و بارهای انبوه توجیه پذیر است و این طرح چنین شرایطی را ندارد.

این کارشناس تاکید کرد: در سال 89 یک بار کمیسیونی در سازمان برنامه برای بررسی این طرح تشکیل شد و بنده همراه نمایندگان وزارت راه در جلسه حضور داشتم. شنیدم که نماینده دستگاه اجرایی و نماینده دستگاه بهره‌بردار با هم صحبت می کردند که این طرح نامناسب است ولی دستور مقامات آن است که تصویب شود. بعد از شروع جلسه گزارشی قرائت شد که به عمد برای توجیه نمودن این طرح نوشته شده بود و این طرح صعب العبور را یک محور ترانزیتی در کریدور شمال جنوب معرفی کرده و به این ترتیب فرض کرده بود بارهای این کریدور از این مسیر عبور می‌کند و طرح توجیه پذیر شده بود.

این کاربر تین نیوز، تاکید کرد: در جلسه از حاضران چند سوال کردم:

1- اگر کریدور شمال جنوب را در نظر بگیریم حمل بارهای آن از مسیر هموار رشت-آستارا بهتر است یا مسیر کوهستانی زنجان-میانه-اردبیل-پارس آباد؟

2- برای حمل بار ترانزیت مسیر آستارا به تهران کوتاه‌تر است یا پارس آباد به تهران؟

3- برای بارهای کریدور شمال جنوب مسیر حمل ترکیبی دریای خزر به بندر امیرآباد اکنون وجود دارد و کریدور شرق خزر هم در دست احداث است (اکنون پایان یافته) و مسیر رشت-آستارا هم تصویب شده بسازیم و هنوز پول احداث آن را نداریم، آیا نیازی به مسیر جدید ترانزیتی به سمت پارس آباد داریم؟

4- اگر بارهای ترانزیتی را کنار بگذاریم آیا منطقه پارس آباد که یک منطقه کشاورزی و فاقد کلان شهر است، از نظر انتقال بار و مسافر انبوه برای راه‌آهن توجیه‌پذیر است؟

وی افزود: با سوالات بنده حاضران متوجه شرایط طرح شدند و جناب آقای موسوی که آن موقع هم نماینده مجلس بودند در پاسخ گفتند صحبت ایشان با بی توجهی به منافع و محرومیت مردم منطقه فعل حرام است.

این کارشناس گفت: آنجلسه بدون تصویب طرح پایان یافت. امروز که ده سال از آن جلسه مهم می‌گذرد هیچ تفاوتی در شرایط مذکور رخ نداده و راه‌آهن اردبیل به پارس آباد هزینه‌ای حدود 10 هزار میلیارد تومان به قیمت امروز لازم دارد و قطعاً چنین هزینه‌ای امروز هم توجیه‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: مقامات استان هم که واقعاً دلسوز و خواهان رشد منطقه هستند بهتر است روش‌های دیگری را برای توسعه منطقه دنبال کنند. تصور کنید حتی نصف هزینه فوق در دیگر امور منطقه خرج شود چه تحولی برای مردم منطقه ایجاد خواهد شد در حالی که اگر راه‌آهن پارس آباد به هزینه گزاف تصویب شود و ساخت آن بعد از ده‌ها سال انجام پذیرد، به علت نداشتن تقاضای بار و مسافر، تاثیر اندکی بر توسعه مناطق شمالی استان اردبیل خواهد داشت و مانند خط تبریز-جلفا کم تردد خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حجت السلام سید کاظم موسوی  رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل چندی پیش در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرده بود:  مقرر شد 600 میلیارد تومان برای افزایش شتاب هر چه بیشتر اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه تخصیص یابد تا این پروژه ملی که مطالبه مهم مردم استان اردبیل است تا پایان سال جاری یا حداکثر در ماه‌های اولیه سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

 رییس مجمع نمایندگان استان گفته بود: این ۶۰۰میلیارد تومان از الباقی مبلغ هزارو ۷۰میلیارد تومان بودجه تعیین شده برای پروژه راه‌آهن اردبیل می‌باشد.

وی افزوده بود: تمامی تلاش مجمع نمایندگان استان و استاندار و امام جمعه اردبیل اتصال راه‌آهن اردبیل-میانه به شمال استان است که در این راستا تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم به‌کار خواهیم برد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهندس عمران 14 13

    سلام این مطلب راهرکسی نوشته کوچکترین اطلاعاتی ازشرایط جغرافیایی منطقه اردبیل _پارس ابادندارداحتمال میدهم بظاهرکارشناس فوق اهل گیلان هست.منطقه شمال استان اردبیل دشت هموارهست.اگرقیاس بین مسیررشت_استاراروبامسیراردبیل_پارس ابادکنیم نکات جالبی بدست میاید.
    -خاک گیلان ازنظرمکانیک خاک سست هست که نیازبه تحکیم داردوهزینه برهست درحالی که خاک مغان اینطورنیست.
    _هزینه تملک اراضی مسیررشت استارابسیاربالاست درحالی که درمسیراردبیل_پارس ابادقیمت اراضی پایین تراست وبخشی ازاراضی بایرهست.
    _تخریب جنگل ومحیط زیست گیلان درحالی که دراردبیل مغان اینطورنیست.
    _حق ترانزیت ایران بااجرای راه اهن پارس ابادافزایش میابددرنقشه معلوم هست250کیلومترمسیرایران افزایش میابد.

  • محمد 13 13

    همه میدانیم تصویب راه اهن رشت_استارابالابی گری گیلان صورت گرفته وگرنه فقط هزینه تملک اراضی گیلان وتخریب محیط زیست چندبرابرهزینه احداث راه اهن پارس اباده.کارشناس فوق اگراطلاعات کافی نداره به دشت مغان وپارس ابادسفرکنه تاببینه ایااصلاجغرافیای انجاکوهستانیه!!!!!!
    این کارشناس اصلانمیدوننداردبیل _پارس ابادبرعکس میانه_اردبیل ابدا کوهستانی نیست.
    چون منافع منطقه ای این کارشناس محترم بخطرافتاده این چنین بی محاباراه اهن پارس ابادروتخریب میکنه

    • كارشناس راه و ترابري 10 15

      اينكه كارشناس فوق مسير پارس آباد به اردبيل را كوهستاني معرفي كرده بر حسب نظر خودش نبوده بلكه نتايج مطالعات طراحي مسير را كه بوسيله مهندسين مشاور طراحي شده است بيان نموده است. مسير راه آهن با شيب حداكثر 15 در هزار طراحي مي شود كه شيب خيلي كمي است و گاهي مسير در ظاهر دشت به نظر مي رسد ولي از نظر مهندسي راه آهن نيازمند پل و تونل مي شود. مقايسه دقيق مسيرهاي ترانزيتي با جميع معيارهاي فني و اقتصادي در وزارت راه صورت مي گيرد و تاييد كننده نظرات كارشناس فوق است كه مسير رشت آستارا مناسبتر است . البته مسير رشت آستارا نيازمند تملك اراضي هست ولي هزينه تملك هرگز به هزينه و دشواري احداث پلها و تونلهاي بسيار براي مسير پارس آباد نخواهد بود. جناب مهندس عمران كه فكر كرده با طولاني كردن مسير حق ترانزيت اضافه مي شود كاملا اشتباه مي كند چون مسير طولاني باعث افزايش هزينه و زمان سير بار مي شود و صاحب كالا مسير مناسبتر ديگري را براي خود مي يابد و لذا مسير طولاني باعث كاهش نرخ جذب ترافيك مي شود. اظهارنظر كارشناسي فوق و مردود شمردن راه آهن پارس آباد اردبيل كاملا منطبق با مطالعات دقيق و طراحي مسير و بحثهاي اقتصادي و حمل و نقلي است. خواهش مي كنم اهالي اردبيل هم با دقت به مطلب فوق توجه كنند و بجاي اجراي راه آهن پرهزينه و كم فايده به دنبال پروژه هاي بهتري براي توسعه منطقه پارس آباد باشند.

    • ناشناس 11 12

      آقا محمد عزيز اگر شما كارشناس را قبول نداريد و مي گوييد منافع ملي و حقيقت را فداي منافع منطقه اي كرده است داريد تهمت مي زنيد و ضمنا او را "محترم" خطاب مي كنيد!!!

    • كارشناس حمل و نقل 7 9

      بنده همان كارشناس حمل و نقل هستم كه در متن اين گزارش اشاره شده است. گواهي ميدهم تا آنجا كه خبر دارم تصويب راه آهن رشت - آستارا طبق مطالعات دقيق توجيهي صورت گرفته و نقش لابي گري در آن وجود نداشته است.

  • ايماني 11 11

    بهتر است به فاجعه طرحهاي مصوب و متعدد توجه كنيم كه طرحهاي مفيدي مثل ميانه تبريز بيست سال است كه شروع شده و هنوز پايان نيافته در حاليكه چنين طرحي با داشتن بودجه در عرض پنج تا شش سال قابل احداث بوده و به اين ترتيب بهره وري منابع مالي به شدت كاهش يافته است و همچنين اكنون دهها طرح مصوب توسعه راه آهن وجود دارند كه معطل منابع مالي هستند و از آن بدتر برخي از طرحها تصويب شده اند كه فايده اندكي دارند كه در اين زمينه لينك ذيل را ملاحظه فرماييد:
    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-216908
    مسلما اين روال موجود يعني تصويب طرحهاي متعدد كه بعضي بسيار كم فايده هم هستند و طولاني شدن دوره احداث به دهها سال برخلاف خواسته مردم ايران است و اين بي انضباطي در ساخت راه آهن هاي كشور برخلاف اصول عقلي و شرعي و اقتصادي و برخلاف سياستهاي اقتصاد مقاومتي است.
    از مسئولين سازمان برنامه و بودجه كشور هم انتظار مي رود به برنامه و بودجه كشور توجه نمايند.

    • حسن زاده 12 9

      اقای ایمانی عزیز،تبریزکه ماشالله ازادراه داره تونلهای دوقلوبرای این اتوبان باهزینه بالایی احداث شده.راه اهن هم قبلاداشت حالاازمسیرجدیدانهم نه تک خطه بلکه همزمان دوخطه بااحداث تونل وپلهای زیاد.شماکه نبایدگله کنید.ردیفهای عمرانی رانگاه کنیدازهشتاددرصداستانهابیشتربودجه میگیرید.سایراستانهاهم عمران وابادانی میخواهند.باتشکر

  • محمد 10 10

    سلام.فکرکنم نویسنده محترم شمال استان اردبیل راباجنوب این استان اشتباه گرفته.دشت مغان(شمال استان) به همواری معروفه.
    درمسیر175کیلومتری میانه_اردبیل باوجودکوهستانی بودن23کیلومترتونل وگالری و8کیلومترپل درحال احداثه.مسیر220کیلومتری اردبیل پارس ابادبه جرات میتونم بگم یک دهم مسیرمیانه اردبیل هم تونل پل نخواهدداشت.
    متاسفانه دوستان عزیزفکرمیکننداین سخنان عوامانه ماست درحالی که ازمایشات مکانیک خاک مقاومت خاک مغان دربرابرتحکیم رانشان داده درحالی که خاک گیلان به هیچوقت اینطورنیست وهزینه زیادی برای تحکیم وهمچنین احداث پلهای روگذرمتعددلازمه.
    هزینه تملک اراضی وتخریب محیط زیست وجنگلهای گیلان راکه خودتان واقفید.
    هرکیلومتراحداث راه اهن درمسیررشت استارابیش ازسه برابرهزینه لازم برای راه اهن اردبیل پارس اباده.
    ضمناشمافقط به نزدیکی به تهران اشاره میکنیددرحالی که همیشه فاصله جغرافیایی ملاک نیست.الان قسمتهای زیادی ازراه اهن تهران_تبریزدرحال دوخطه شدنه ودراینده برقی شدن خواهدبود،راه اهن اردبیل مغان هم ازاین خط منشعب میشه حال شمامسیرکوهستانی قزوین رشت راحساب کنیدکه سیرقطاران همین حالاهم پایین از120هست.خیلی دراخبارتصادفات قطارباوسایل نقلیه واحشام درشمال کشورراشنیدیم که بدلیل گذرراه اهن ازمناطق مسکونی ست که درشمال این مناطق مسکونی همه جا پراکنده ست.
    درکل هم هزینه احداث رشت استارازیادهست (بخاطرتملک واحداث پلهای زیاد)هم مسائل فنی ان هزینه برتراست.
    شمادلخوش به فایناس جمهوری اذربایجان هستیدکه ان هم درهاله ای ازابهام هست انهاهم عاشق ایران نیستندبدنبال منفعت بیشترخودازاین خط هستند.
    مااهالی استان اردبیل که تابحال ازبودجه های دولتی منتفع نشدیم خیالتان راحت باشدمارابه بودجه های قطره چکانی تان امیدی نیست.مالابی های مثل گیلانی های عزیزنداریم.مادنبال جذب سرمایه گذاریم.
    ایندگان قضاوت خواهندکردکدام مسیرپرهزینه تربوده وبودجه بیشتری بهش اختصاص داده شده ودرحق کدام استان جفاشده.

    • كارشناس راه و ترابري 8 11

      آقا محمد بدوت تعصب يادداشتهاي فوق را بخوان. كارشناس راه و ترابري راست مي گويد و بر حسب گزارشات مطالعات فني ساخت راه آهن اردبيل به پارس آباد سختتر از راه آهن ميانه اردبيل است.

  • اردبیلی 13 10

    کارشناس راه وترابری عزیزایامیدانیددرهرچندکیلومترمسیررشت_استاراچقدرابادی وشهروجوددارد؟چقدرایستگاه بایدزده شود؟اینهاهم زمان سیررابالامیبردهم هزینه را.
    گذشته ازمسائل مالی وفنی مااهالی استان اردبیل باجمهوری اذربایجان اشتراکات اقتصادی تاریخی زبانی وفرهنگی داریم.بسیاری ازاتباع جمهوری اذربایجان برای اموردرمانی واقتصادی به اردبیل وتبریزمراجعت میکنندتارشت.
    هموطنان گیلانی هم برادران ماهستندمنتهامامردم اردبیل درطول تاریخ برای حفظ این خاک خونهاداده ایم میتوانیدجنگهای دوره صفویه تاقاجاریه رومطالعه بفرمایید،عهدنامه های که صورت گرفت این استان رودربن بست وانزواقرارداد.
    همین تنهامرزخاکی که گیلان بااذربایجان دارد(استاراباکمتراز30کیلومترمرز)تاقبل ازدهه سی جزشهرستان اردبیل بود(استارابخشی ازشهرستان اردبیل بود)که به گیلان بداده شددرحالی که کمترازهفتادکیلومترفاصله بین دوشهراردبیل واستاراست ولی فاصله رشت استارابیش ازصد وشصت کیلومتره.
    حال استان اردبیل بیش از370کیلومترمرزباجمهوری اذربایجان داردولی گیلان کمتراز30کیلومتر.ایااین جفادرحق اردبیل ومغان نیست؟؟؟استان اردبیل بیش ازپنج میلیون تن محصولات کشاورزی داردصنایع تبدیلی بجای خودو....

  • میانالی 11 10

    وقتی فاصله اردبیل تااستارایک سوم فاصله رشت استاراست،چرااین راه اهن روازاردبیل به استارانمیکشندتاهزینه بسیارکاهش یابد؟
    راه اهن میانه اردبیل سال اینده افتتاح میشه میشه راه اهن میانه اردبیل استارارودرزمان کمتروباهزینه بسیارکمتربه راه اهن جمهوری اذربایجان وصل کرد.

    • محمد 10 10

      اینهانمیخوانددنبال بهانه هستندباورکنیدوقتی راه اهن به شهراردبیل رسیدتااتمام راه اهن رشت_استارااین کارشناسان بازم حمل ونقل ترکیبی ازرشت به استاراروبه حمل ونقل ترکیبی ازاردبیل به استاراترجیح خواهندداد.
      پلی که برروی رودمرزی استاراواقع شده باایستگاه راه اهن اردبیل کمتراز55کیلومترفاصله داره.درگوگل مپ مشخصه
      .این کامیونهای ترانزیتی باان فاصله وشلوغی رشت تااستارادرچندساعت خواهندرسید؟وبافاصله کم اردبیل استاراچطور؟
      مااهالی استان اردبیل هم درایران هم درمنطقه شمال وشمالغرب مظلوم وناتنی واقع شدیم.

    • ناشناس 10 10

      اتصال ريلي آستارا به اردبيل قبلا مطالعه شده و گردنه حيران با اختلاف ارتفاع زياد براي ساخت راه آهن مناسب نيست زيرا در ساخت راه آهن شيب اندكي در مسير مقدور مي باشد.

  • ازخلخال 11 9

    همین حالاشم مصالح عمرانی وراهسازی غرب گیلان بوسیله کامیون ازمعادن شهرستان خلخال استان اردبیل تامین میشه.
    این چه توجیهی ست که اسفالت وراههای خلخال برای عمران استان همسایه بایدنابودشود؟
    منابع طبیعی ومحیط زیست گیلان اجازه تامین چنین حجم عظیمی ازمصالح زیرسازی خط اهن رشت _استاراروازداخل استان نخواهددادچون برداشتن درختان وبرداشت شن از بستررودخانه هاومصایبی ازقبیل سیل ممکنه رخ بده.
    لطفاملاحضه شهرستان واستانهای دیگرروهم بفرمایید.

  • محمد 10 8

    ناشناس عزیزگردنه حیران برای جاده هست.
    مسیرراه اهن اردبیل استاراازطریق نیارق وگازیولی که بدون گردنه ست کمترازچهل وپنج کیلومترباشهرستان استارافاصله داره اگردروغ میگوییم گوگل مپ یاتمام داده های جغرافیایی روببینید.درمسیراردبیل استاراهم تعدادی پل وگالری لازم هست ولی درقیاس بامسیررشت استارابسیارکمتره.
    ایافاصله بیش ازصدوهشتادکیلومتری رشت تااستاراکه قیمت تملک اراضی ان بسیاربالاست همراه باتخریب جنگل وایجادایستگاه درهرشهرکوچک وایجادپلهای روگذربسیارو...یامسیرکوهتاهترپنجاه کیلومتری ایستگاه اردبیل تااستارا؟؟
    راه اهن به اردبیل میایدپس بهترنیست اینرابه استاراوصل کردهزینه وزمان سیران بسیارکمترازرشت استاراست

    • كارشناس ناشناس 8 9

      آقاي محمد گرامي- اگر بخواهيم با راه آهن آستارا را به اردبيل وصل كنيم محدوديت شيب راه آهن 15 در هزار است و ارتفاع اردبيل از سطح درياهاي آزاد 1350 متر و ارتفاع آستارا منفي 21 متر است. پس اگر مسير را تماما با شيب ممتد و بدون ايستگاه هم فرض كنيد طول اين مسير حداقل 91 كيلومتر مي شود و با احتساب توپوگرافي منطقه يافتن مسير ريلي با طول كمتر از 120 كيلومتر غيرممكن است. اگر طراحي مسير كوتاهتري كرديد بفرستيد.

  • ناشناس 4 4

    نظر کارشناسان اقتصادی و عمرانی بر نه تنها توجیه پذیری راه آهن اردبیل- پارس آباد اشاره دارد، بلکه به راهبردی بودن این طرح از جنبه بافت جمعیتی- فرهنگی این طرح هم صحه دارد، ضمنا عزت و احترام مردمان شمال استان اردبیل و میهمانان آذربایجانی اصل غیر قابل اغماض است.
    البته راه آهن آستارا نیز توجیه شده است.
    و این وسط می‌ماند، دو طرح موجه و عقل سلیم حکم می‌کند که قاعده هزینه- فایده تکلیف را مشخص کند نه لابی‌گری برخی‌ها.
    احداث منطقه مشترک صنعتی بین ایران و آذربایجان خود یک خط آهن می طلبد، بماند که ایجاد بندر خشک و بارانداز ریلی و همچنین اشتیاق و استقبال طرف آذری از راه آهن پارس آباد، دیگر جای بحث نمی‌گذارد.

  • ناشناس 1 3

    نظر کارشناسان اقتصادی و عمرانی بر نه تنها توجیه پذیری راه آهن اردبیل- پارس آباد اشاره دارد، بلکه به راهبردی بودن این طرح از جنبه بافت جمعیتی- فرهنگی این طرح هم صحه دارد، ضمنا عزت و احترام مردمان شمال استان اردبیل و میهمانان آذربایجانی اصل غیر قابل اغماض است.
    البته راه آهن آستارا نیز توجیه شده است.
    و این وسط می‌ماند، دو طرح موجه و عقل سلیم حکم می‌کند که قاعده هزینه- فایده تکلیف را مشخص کند نه لابی‌گری برخی‌ها.
    احداث منطقه مشترک صنعتی بین ایران و آذربایجان خود یک خط آهن می طلبد، بماند که ایجاد بندر خشک و بارانداز ریلی و همچنین اشتیاق و استقبال طرف آذری از راه آهن پارس آباد، دیگر جای بحث نمی‌گذارد.