بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

◄ چه کسی جایگزین رئیس جمهور می شود؟

اگر اتفاق ناگواری برای شخص دوم کشور بیافتد قانون اساسی چه پیش بینی ای برای جانشین او دارد؟

چه کسی جایگزین رئیس جمهور می شود؟
تین نیوز

با توجه به شهادت رئیس جمهور، طبق قانون اساسی مسئولیت دولت و کشور با معاون اول رئیس جمهور خواهد بود که البته این امر با تایید رهبر صورت می گیرد.

به گزارش تین نیوز، در اصل۱۳۱ قانون اساسی آمده است: در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور… معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات وی را عهده می گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

بنابر قانون اساسی، در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد، رهبر انقلاب، فرد دیگری را به جای او منصوب خواهد کرد.

در مدتی که اختیارات و مسئولیت های رئیس جمهور بر عهده معاون اول یا فرد دیگری است که به موجب اصل یکصد و سی و یکم منصوب می گردد، وزرا را نمی توان استیضاح کرد یا به آنان رای عدم اعتماد داد و نیز نمی توان برای تجدید نظر در قانون اساسی و یا امر همه پرسی اقدام نمود.

قابل ذکر است عصر روز گذشته هلیکوپتر حامل رئیس جمهوری و همراهانش در جریان بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه سی دچار سانحه شد که در این حادثه رئییس جمهور و همراهانش به شهادت رسیدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    خدا رحمت کند بهدرویسی قناعت گن که سلطانی خطر دارد

  • ناشناس

    با نهایت تاسف وتالم از شهادت و مورد بی مهری نااهلان و کارناشناسان که همواره چهره های خدمتگزار را مورد هجمه بی مهری تبلیغات خود قرار داده و میدهند ،بنظر می‌رسد معظم لله دکتر ظریف رو مسول این نهاد خواهد کرد

  • ناشناس

    خدا کنه دردهای دهه نود حاکم نشود بخصوص تو راه اهن