بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ دولت پزشکیان در صنعت هوانوردی چه برنامه ای دارد؟

از دیدگاه متخصصان و کارشناسان صنعت هوانوردی عضویت کنوانسیون ها و قراردادهای بین المللی از ضروریات برای کاهش سن ناوگان و جوانسازی به شمار می رود؛ موضوعی که در دولت پزشکیان در اولویت قرار خواهد گرفت.

دولت پزشکیان در صنعت هوانوردی چه برنامه ای دارد؟
تین نیوز |

از دیدگاه متخصصان و کارشناسان صنعت هوانوردی عضویت کنوانسیون ها و قراردادهای بین المللی از ضروریات برای کاهش سن ناوگان و جوانسازی به شمار می رود؛ موضوعی که در دولت پزشکیان در اولویت قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بنابر اعلام ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان در ایام انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم برای کاهش سن ناوگان و جوانسازی آن فقط تکنیک های مالی کافی نیست بلکه باید عضو کنوانسیون ها و قراردادهای بین المللی بشویم.

علاوه بر آن باید ریسک بین المللی را هم کاهش بدهیم یعنی در دنیا به عنوان کشوری که رفتارهای غیر قابل پیش بینی و دارای ریسک دارد را نداشته باشیم که سرمایه گذار خارجی یا داخلی با خیال راحت توسط شرکت خودش به صورت نقد هواپیما را خریداری کند و در قالب اجاره به شرط تملیک یا اقساط در اختیار ایرلاین ها قرار بدهد.

بازسازی و جوانسازی ناوگان با خرید نقدی اشتباه است

بنابر اعلام نظر متخصصان و کارشناسان صنعت هوانوردی، بازسازی و جوانسازی ناوگان هوانوردی با روندکنونی ممکن نیست. اگر با همین روند کنونی یعنی خرید نقدی صنعت هوانوردی کشور اداره بشود بدلیل کمبود منابع مالی هیچوقت توان بازسازی و جوانسازی ناوگان را نخواهیم داشت.

در برجام هرچند عضو آن شدیم اما بدلیل ریسک بالای کشور و اختلافات سیاسی در داخل هیچ کشوری حاضر به سرمایه گذاری و اعتماد به ایران را نشد و به دلیل فشار به دولت در آن زمان مجبور شدند بصورت نقد تعدادی هواپیما با سن بالا خریداری کنند و عملا برجام نتوانست آورده ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بلیت ایرلاین های لاکچری گران تر است یا ایرلاین های ایرانی؟

عضویت در کنوانسیون کپ تاون بسیار مهم است

عضویت در کپ تاون بسیار مهم است و میتواند اعتماد سرمایه گذاران بزرگدنیا را جلب کند.

عضویت در کنوانسیون کپ تاون بسیار مهم است و مفاد آن این است که اولا این کنوانسیون مربوط به قراردادهای وسایل نقلیه سنگین از جمله کشتی و هواپیما هست و دوما برای سرمایه گذاران دنیا این تضمین و امنیت را فراهم می کند که اگر در کشوری سرمایه گذاری کردند و بطور مثال یک هواپیما را از کارخانه ایرباس خریداری کرده و با فرمول لیزینگ خشک یا هر فرمولی مثل اجاره به شرط تملیک در اختیار یک ایرلاین داخل ایران قرار داده اگر آن شرکت تعهدات یا بدهی یا اقساط خود را پرداخت نکند دولت با عضویت در کنوانسیون کپ تاون تضمین می کند که با سیاست گذاری داخل کشور ایرلاین را محکوم و تمامی تعهدات و بدهی خارجی ایرلاین را پرداخت کند و این یکی از روش های کاهش ریسک سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار خارجی است.

برای عضویت ایران در کپتاون همواره یک جریان خاص در داخل کشور که از قضا کاسب تحریم هم هستند و از خرید با واسطه کسب سود و دلالی می کنند سنگ اندازی کرده و با بهانه واهی همچون FATF این مانع تراشی ها در نهایت به ضرر مردم بوده و سفره آنها را کوچک خواهد کرد.

هوانوردی فقط حمل و نقل هوایی در مسافر و بار نیست

بنابر دیدگاه و برنامه ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی مسعود پزشکیان جهت بهسازی و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی یکی از مشکلاتی که مانع رشد صنعت هوانوردی و فرودگاهی در کشور شده است این است که هوانوردی محدود به حمل ونقل هوایی شده و این غلط است.

هوانوردی فقط حمل و نقل هوایی در مسافر و بار نیست بلکه خدمات هوایی و ناوبری هوایی که درآمد ارزی هم برای کشور دارند جزو هوانوردی محسوب شده و اگر با سیاست های درست و اصلاح قوانین بتوان این درآمد را به خود صنعت هوایی برگرداند در این برهه از زمان که دسترسی به منابع مالی جهانی وجود ندارد میتوان از همین منابع محدود داخلی هم برای نوسازی ناوگان استفاده کرد.

یکی از برنامه های دولت دکتر پزشکیان در هوانوردی این است که از طریق دیپلماسی بین المللی شرایط را برای ورود خارجی ها و سرمایه گذاری آنها در بهسازی ناوگان فراهم کنیم و بعد از مانع زدایی در قوانین و مقررات و ایجاد شرایط مساعد بین المللی باید به سمت سیاست های ایجابی همچون آزادسازی سوخت رفت، برای مثال سوخت ارزان تر برای هواپیماهایی در نظرگرفته می شود که سن کمتری داشته و جوان تر هستند و سوخت آزاد معادل قیمت فوب خلیج فارس هم برای هواپیماهای سن بالاتر عرضه بشود که ایرلاین ها برای نوسازی ناوگان و کاهش هزینه های خود که یکی از آنها سوخت است سیاست های بهسازی را دنبال کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.