بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ کارگران کشته شده شهید محسوب شوند/ وزیر کار و صنعت را احضار می کنیم

چرا کارگران معدن شهید نیستند؟ تکلیف مادران و همسران و دختران بدون سرپرست چه می شود؟

کارگران کشته شده شهید محسوب شوند/  وزیر کار و صنعت را احضار می کنیم
تین نیوز |

فاطمه وحدت به عنوان نایب رئیس اتحادیه زنان کارگر پیام تسلیت و همدردی خود را به نمایندگی از این تشکل و زنان کارگر به خانواده های کارگران متوفی حادثه طبس رساند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، حادثه مرگبار انفجار معدن زغال سنگ معدنجوی طبس احساسات بسیاری از کارگران و فعالان کارگری کشور و افکار عمومی را جریحه دار کرد. یکی از موضوعاتی که درباره این کارگران مطرح بوده، این است که عمده این افراد همگی در خانواده های کارگری بزرگ شده و اکنون خانواده های آنان به ویژه مادران، همسران و دختران آنان در شرایط روحی و اجتماعی ناگواری به سر می برند. 

وحدت (نایب رئیس اتحادیه زنان کارگر ایران) در واکنش به این حادثه تلخ اظهار کرد: بنده چون خود یک زن کارگر هستم و در خانواده ای کارگری بزرگ شدم، این را می دانم که خانواده این افراد، اکنون در چه شرایطی قرار دارند. می دانم که همسر یا مادر یک کارگر هر روز چه نگرانی هایی دارد و اکنون پس از این حادثه چه کشیده است. اکنون مشخص نیست پیگیری حقوق، معیشت و زندگی زن و فرزند این کارگران چه می شود. 

وی افزود: قرار نیست با یک عزاداری مختصر همه چیز فراموش شود. اتحادیه زنان کارگر ما اعلام همدردی و تسلیت خود را برای خانواده های این عزیزان کشته شده در طبس ارسال می کند و همه زنان کارگر این حس را دارند. همه خواهرانی که برادر کارگر خود را از دست داده یا دختران و همسرانی که مرد خانواده خود را از دست دادند، یا کودکانی که بدون خداحافظی و بدرقه و حتی بدون دیدن پدر، ستون زندگی خود را با این حادثه از دست دادند، غمی بزرگ و ابدی روی دوش خود حس خواهند کرد. 

وحدت ادامه داد: در این چهل سال فعالیت و کار خود به این نتیجه رسیدم که کارگران بسیار بی صدا می میرند و مرگ آن ها کم صداتر از هر قشری است. اما کارگران قرار نیست بی صدا بمانند و ما باید از طریق هر کارزار یا هر حرکت صنفی پیشروانه ای، تلاش کنیم تا اهمیت جان کارگران را به عنوان امری ملی جا بیندازیم. 

نایب رئیس اتحادیه زنان کارگر ایران گفت: پرسش ما این است که آیا کارفرمای مجموعه بیمه مسئولیت داشته است تا در قصور خود مسئولیتی را بپذیرد؟ مگر یک کارفرمای قاصر یا یک پزشک قاصر که به دلیل سهل انگاری آسیبی به جان و مال افراد می زند، نباید حداقل بیمه مسئولیت باشد تا نتواند از مسئولیت خویش شانه خالی کند؟ چطور باید حق و حقوق و غرامت خانواده این افراد داده شود؟ 

این فعال کارگری تصریح کرد: ما در روایت منتصب به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) شنیدیم که فرمودند هرکس برای کسب روزی حلال و در راه کسب رزق خانواده مسلمان خود کشته شود، شهید است و این درحالی است که این کارگران علاوه بر این برای اعتلای اقتصاد و صنعت کشور نیز فعال بودند؛ حال چرا نباید این عزیزان که به این نحو از دست رفتند، شهید در نظر گرفته نشوند؟

وی افزود: پدر ستون خانواده و چشم و چراغ خانواده است و با فقدان آن در هر خانواده امروزه صدها نفر دیگر بخاطر مرگ این ۵۲ نفر مشکل خواهند داشت. ما از همه زنان کارگر و زنان اتحادیه زنان کارگر خواسته ایم که در کارزاری برای این کارگران که همگی سازنده این مملکت هستند، کارزار به راه انداخته و در همه رسانه ها صحبت کنند تا خون ریخته این عزیزان بر زمین پایمال نشده و تلاش شود تا از تکرار هر حادثه ای شبیه به این جلوگیری شود. ما برای آقای میدری وزیر کار جدید و آقای پزشکیان که در ابتدای دوره ایشان چنین حادثه تلخی رخ داد نیز ناراحتیم اما می خواهیم به آن ها کمک کنیم تا این حوادث دیگر رخ ندهد و انتظار این را داریم که آنان نیز دست همکاری بفشارند و همکاری کنند.

چرا کارگران معدن شهید نیستند؟ وزیر کار و صنعت را احضار میکنیم

این حادثه تلخ را در کمیسیون با حضور وزرای مربوطه همچون کار، صنعت و دستگاه های متولی بررسی می کنیم.

رحمت الله نوروزی، درباره حادثه رخ داده برای معدن معدنجوی طبس و اینکه گفته شده تحریم ها مانع از واردات لوازم ایمنی و هشدار دهنده به کشور شده است، عنوان کرد: کسانی که دم از حقوق بشر می زنند و بحث های انسان دوستانه را مطرح می کنند، به ما دارو، امکانات و تجهیزات نمی دهند و این کارشان هم نشان دهنده این است که نگاه ظالمانه دارند و ضدحقوق بشر و اخلاق و انسانیت هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی درباره این که مطرح می شود شغلی مانند کارگری معدن یک کار خدماتی است که کارگران آن هم به کشور خدمت می کنند اما چرا کسانی که جان خود را در این مسیر از دست می دهند، شهید خدمت محسوب نمی شوند، آیا نباید در این باره قانونی تغییر کند و یا تصویب شود، بیان کرد: یک سازوکاری وجود دارد، این امر را بنیاد شهید و دستگاه های متولی می دانند و تصمیم گیری در این مورد بر عهده آنان است.

وی درخصوص پیگیری حادثه معدن معدنجوی در مجلس، عنوان کرد: این حادثه تلخ را در کمیسیون با حضور وزرای مربوطه همچون کار، صنعت و دستگاه های متولی بررسی می کنیم.

نماینده علی آباد کتول درخصوص حمایت از بازماندگان حوادث معدن به خصوص معدن معدنجوی طبس، گفت: از خانواده ها حمایت می کنیم. کارگران نقش عظیمی در انقلاب داشتند. نقش مهمی در جنگ و زمان سازندگی داشتند. برای تولید کشور زحمت می کشند و ما قدردان آنان هستیم.

وی درباره بازنگری در حقوق و دستمزد مشاغل سخت مانند کارگران معدن اظهار داشت: تورم بالا است و حقوق ها پایین. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص معیشت مردم در این دوره از مجلس باید این موضوع را با جدیت دنبال کنیم. کارگران در شرایط سخت اقتصادی هستند و حتما ما در کمیسیون از آنان دفاع خواهیم کرد.

نوروزی در پاسخ به این که آیا این امکان وجود دارد در ۶ ماه دوم سال ترمیم حقوق و دستمزد از سوی دولت صورت گیرد، گفت: آقای رئیس جمهور یک فرد بسیار دلسوز است و خودشان درد آشنا هستند، او در مجلس بوده است، به عدالت اعتقاد دارد، حافظ قرآن و نهج البلاغه است و نگاهش دفاع از حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان است.

وی گفت: من ۳ دوره در مجلس توفیق داشتم که در خدمت آقای رئیس جمهور باشم، ان شاالله با نگاه ریاست جمهور گام هایی برای ارتقاء حقوق و دستمزد این قشر زحمت کش برداشته شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.