◄یک هفته با حملونقل جادهای
هفتهای که گذشت روزهای پرفرازونشیبی در حوزه حملونقل جادهای به همراه داشت، روزهایی که حملونقل جادهای محلی در صفحه اول روزنامهها و خبرگزاری برای خود یافته بود.
به گزارش تیننیوز، با شروع بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات بازار رسانهها گرمتر از همیشه بود و رسانهها شرایط مطلوبی را سپری میکردند، در این میان حملونقل جادهای هم از این خوان پربرکت بینصیب نماند و کارشناسان بسیاری در گفتگو با پایگاههای تخصصی و روزنامهها حرف دل این بخش از حملونقل را بدل به تیتر یک رسانهها میکردند.
علاوه بر گفتگوی کارشناسان با رسانهها نمایشگاه مطبوعات لطف دیگری نیز به همراه داشت و آن حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه مطبوعات به بحث پیرامون این حوزه پرداخت و توضیحاتی در مورد اقدامات انجامشده، کاستیهای موجود و برنامههای وزارت راه برای آینده این حوزه ارائه کرد.
در هفتهای که گذشت، روی خوش ایام به حملونقل جادهای محدود به این موارد نبود و عامل مهم دیگری نیز به موردتوجه قرار گرفتن بخش جادهای کمک شایان کرد و آن نزدیک شدن به ایام اربعین و سفر زائران حسینی به کربلای معلا بود.
در این هفته مسئولین راهداری و ادارات کل شهرسازی استانها دائماً به اعلام اقدامات انجامشده میپرداختند و تلاش داشتند تا پیش از رسیدن ایام اربعین زیرساختهای حملونقلی را به بهترین وجه ممکن به مرحله آمادگی برسانند.
در همین هفته بود که دبیر حملونقل ستاد اربعین و مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی از تقسیمبندی استانی برای ورود و خروج زائران اربعین حسینی از سه مرز مهران، چزابه و شلمچه خبرداد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد اربعین همه زائران فقط میتوانند از مرزهای ثبتشده در گذرنامه خود خارج یا به کشور وارد شوند.
به گفته محمدجواد عطرچیان، پارسال ۶۰ درصد جمعیت از مهران و بقیه از دونقطه مرزی دیگر به عراق رفتند. ۷۰ درصد زائران نیز از مرز مهران و بقیه آنان از شلمچه و چزابه به کشور بازگشتند.
امسال برای کاهش مدت انتظار و جلوگیری از تشکیل صفهای طولانی، باید ۴۲ درصد زائران از مرز مهران و ۵۸ درصد از مرزهای شلمچه و چزابه از کشور خارج و وارد شوند.
عطرچیان اعلام کرد زائران استانهای شمال و شمال غرب باید از مرز مهران، استانهای مرکزی و شمال شرقی از مرز شلمچه و چزابه و استانهای جنوبی و جنوب شرق از مرز شلمچه عبور کنند و هنگام برگشت نیز از همان نقطهها به کشور بازگردند.
همچنین فرا رسیدن فصل سرما نیز اخباری را برای حمل و نقل جادهای به همراه داشت، هرساله راهداری با فرارسیدن زمستان، فعالیتهای زمستانی خود را که شامل ایجاد راهدارخانهها، تأمین خودروهای برفروب و دپوی شن و نمک و مواردی ازایندست میشود را از سر میگیرد.
امسال اما شاهد عجله زمستان و بارشهای زودهنگام بودیم، علی ناوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، در این خصوص گفت: همهساله طرح زمستانه راهداریهای کشور از اول آذر تا ۱۵ فروردین سال بعد اجرا میشود، اما چون در استانهای سردسیر مانند زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، البرز و دیگر استانهای سردسیر احتمال بارش برف وجود دارد این طرح در استانهای برفگیر آغازشده است.
ناوی گفت: راهداریها در گردنههای برفگیر نقاط مرتفع این استانها تجهیز و فعال هستند. به گفته ناوی، در حال حاضر دستورالعمل اجرای طرح زمستانه به همه استانها ابلاغشده و حتی اعتبار موردنیاز برای دپوی شن و ماسه، تهیه سوخت و سرویس و تجهیز ماشینآلات ابلاغشده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور گفت: برای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتهشده که بر اساس طول راه، تعداد گردنههای برفگیر و کمبود تجهیزات در هر استان تقسیمبندی شده تا از همینالان راهداریها به آمادگی لازم برسند. هرچند در حال حاضر ۶۵۰ راهدارخانه در کشور داریم اما باید ۲۰۰ راهدارخانه دیگر بسازیم تا به استاندارد لازم در این زمینه برسیم. بر اساس استاندارد، در مناطق سردسیر در هر ۵۰ کیلومتر باید یک راهدارخانه داشته باشیم.
این اقدامات اهمیت بسیار زیادی در تأمین امنیت عابرین زمستانی دارند و از آنجایی که بخش زیادی از محورهای پرتردد کشور برفگیر هستند، در صورت وجود هرگونه سهلانگاری ممکن است فاجعهای عظیم اتفاق بیافتد.