◄ چالشهای پیشروی برندسازی در شرکتهای حملونقل
در هفتهای که گذشت، مدیرکل حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای در مصاحبهای، از آخرین وضعیت برندسازی شرکتهای مسافربری حرف زد و به خبرنگار تیننیوز گفت: طرح نمانامسازی ازجمله طرحهای مهم سازمان در بخش اصلاح ساختار حملونقل جادهای مسافر است که از سال گذشته با بازنگری ضوابط نحوه تأسیس شرکتهای مسافربری و بازنگری ضوابط نحوه فعالیت شرکتهای یادشده آغاز شد و متعاقباً در تاریخ 20/4/95 به استانها ابلاغ شد.
در هفتهای که گذشت، مدیرکل حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای در مصاحبهای، از آخرین وضعیت برندسازی شرکتهای مسافربری حرف زد و به خبرنگار تیننیوز گفت: طرح نمانامسازی ازجمله طرحهای مهم سازمان در بخش اصلاح ساختار حملونقل جادهای مسافر است که از سال گذشته با بازنگری ضوابط نحوه تأسیس شرکتهای مسافربری و بازنگری ضوابط نحوه فعالیت شرکتهای یادشده آغاز شد و متعاقباً در تاریخ 20/4/95 به استانها ابلاغ شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ شهرکی گفت: البته تصدیق میفرمایید که اجرای هر طرح اصلاحی با این وسعت نیازمند زمانبندی لازم و اجرای دقیق هر مرحله است که خوشبختانه با جلب حمایت سرمایهگذاران، فعالان و شاغلین بخش و فراهم کردن سازوکارهای لازم مانند بهکارگیری سامانههای مکانیزه و همراهی شرکتهای حملونقل در مبادله قراردادهای نمایندگی و ورود اطلاعات مربوطه به سامانههای مکانیزه طرح در حال اجرا و هرلحظه در حال تکمیل و پیشرفت است. بهنحویکه از نه مرحله ذکرشده تاکنون پنج مرحله ابتدایی طرح پیشرفتی قریب به هفتاد درصد را دارد.
در همین خصوص، مخاطبان تیننیوز در گروه تلگرامی «اتاق کنفرانس» در خصوص این خبر با یکدیگر گفتگو داشتند و نظرات خود را در این باره اظهار کردند، بخشی از این نظرات در ادامه آمده است.
یک) اگر ژاپنیها و اروپاییها هم اینگونه برخورد میکردند هیچگاه به شرکتهای مطرح با نمانامهای جهانی امروزی نمیرسیدند.
دو) اتفاقاً پایه اولیه هر شرکتی میتواند از یک شهرستان آغاز شود و بهمرور بهصورت کشوری و یا حتی جهانی توسعه یابد.
سه) به نظر میرسد اینگونه ادغام سایه سنگین شرکتهای بزرگ تهرانی را روی شرکتهای کوچکتر میاندازد و عملاً بروکراسی جدید و ناهمخوان با شرایط را ایجاد میکند.
چهار) یکی از عوامل رشد شرکتها را باید در جریان برند شدن آنها جستجو کرد البته تأکید بر شرکتهای موجود در پایتخت هم نیست خیلی از شرکتهای شهرستانی هم این استعداد را دارند باید زمینه را برای همه آماده کرد.
پنج) اگر یک شرکت پله، پله مسیر رشد را طی کرده باشد و دانش تخصصی حیطه فعالیت خود را کارشناسانه بلد باشد، یقیناً برند قوی و مطرحی خواهد شد ولی اگر منابع دولتی و بانکی در دست این شرکتها برای به وجود آوردن رویای برند قرار گیرد هم خود این شرکتها را نابود خواهد کرد و هم پسلرزه نابودی شرکت مادر فاتحه شرکتهای کوچک همکار را خواهد خواند.
شش) این برند سازیهای فعلی بیشتر الگوبرداری از غرب است بدون بررسی توان مدیریتی شرکتها.
هفت) موضوع برندسازی در حقیقت بهمنظور سوق دادن بعضی از شرکتها به سمت حرفهای شدن مطرح شد، شرکتی که در راستای صحیح و در جهت درست حرکت کند بیمی از نبود مشتری نخواهد داشت.
هشت) اتفاقاً این شرکتها با کسب اعتماد مشتریان بهتدریج بازار داخل و حتی خارج از کشور را هم در اختیار خواهند گرفت، کدام بانک و شرکت دولتی است که از معامله با یک شرکت با برند معتبر خوشنود نشود این حرکت میتواند سایر شرکتهای دیگر را هم به سمت حرفهای شدن تشویق کند.
نه) در دنیای مدرن امتداد حرکت شرکتها با مشتری مداری پیش میرود ما نمیتوانیم برای بزرگ شدن شرکتهای کوچک مانع رشد نمانامهای بزرگ شویم زمینه رقابت برای همه وجود دارد در بازار آزادفکر و ایده نو و البته سرمایه کار را پیش میبرد.
ماحصل این نظرات نشاندهنده این است که تلقی افراد از این طرح مثبت است و اگر در مواردی انتقادی وجود دارد، ناظر بر نحوه اجرا است و نه اصل طرح، البته همانطور که مدیرکل حملونقل مسافر سازمان راهداری گفته بود اجرای چنین طرح عظیمی قطعاً دشواریها و مسائلی خواهد داشت که این مسائل نیز بهمرور مرتفع خواهد شد.