◄پاسخی به منتقدان خرید هواپیما
|سعیدنژاد* پس از برجام برخی به خرید هواپیما نقد داشتند و ورود هواپیما به کشور را تنها برای افراد مرفه جامعه میدانستند و بر این باور بودند که ورود هواپیماهای لوکس تنها برای سرمایهداران است. در همین راستا به نکاتی اشاره خواهم کرد که چرا ورود هواپیما به کشور یک اولویت است.
در مرحله اول بایستی عنوان کنم که هزینه سرمایهگذاری و بهرهبرداری ورود این تعداد هواپیماها از بودجه عمومی و مردم تامین نخواهد شد و مصرفکنندگان هزینه را مستقیما پرداخت نخواهند کرد. اگر کالا یا خدماتی از منابع عمومی کشور تامین شود باید کلیه مردم از آن بهرهمند شوند.
آنچه مسلم است برای خرید هواپیماهای مورد بحث قرار نیست بودجه آن از محل منابع عمومی تامین مالی شود و تعهد بازپرداخت فاینانس هواپیماها را دولت نمیدهد بلکه شرکت خریدار یعنی «هما» تضمینکننده خواهد بود.
سفر هوایی داخلی و خارجی نیاز روز افزون کشور است. حتی توسعه مناطق محروم کشور که مناطقی دور افتاده هستند بدون حملونقل هوایی بسیار سخت و دور از انتظار است.
دولت برای سفر به این مناطق باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم یارانه بدهد، لذا سفر اساتید، مهندسان و متخصصان به این مناطق ضروری است که بدون پرواز غیرممکن خواهد بود. نظر شما را به توسعه مناطقی همچون آبادان و مناطق نفتی جلب میکنم که ابتدا فرودگاه و پرواز را تامین کردند تا شرایط شروع کار فراهم شود.
در مورد پروازهای داخلی در دولتهای سابق نیز احساس نیاز شد ولی راهکار استفاده از خطوط هوایی خارجی در داخل کشور مطرح شد که به هیچ عنوان با منافع ملی ما منطبق نیست و هیچ کشوری چنین اجازهای را به خطوط خارجی نمیدهد.
در مورد پروازهای خارجی وضع بدتر است. به هر حال هم در دولتهای گذشته و هم دولت فعلی در ایران تقاضای سفر خارجی زیادی وجود دارد و بسیاری نیاز به سفر خارجی دارند و بالعکس افراد دیگری نیاز به سفر به ایران دارند؛ اما متاسفانه به دلیل کمبود ناوگان حملونقل هوایی در کشور ما این سفرها را که درآمد ارزی قابل توجه و به دنبال آن اشتغال نیروهای تحصیلکرده با خود دارد به ناوگان خارجی از جمله امارات یا ترکیه یا قطر و ... تقدیم کردهایم.
لذا ما نباید این فرصت را که در آن میتوانیم هزاران جوان متخصص و مجرب ایرانی را به کار بگیریم به خارجیها واگذار کنیم.
سالها به دلیل فرسودگی ناوگان هوایی و واردات ناوگان دست دوم شاهد سقوط تعداد زیادی هواپیما بودهایم که علاوه بر زیانهای جبرانناپذیرانسانی و اجتماعی خسارتهای مادی بسیاری را متحمل شدهایم.
در پایان باید عنوان کنم؛ حملونقل هوایی بیشترین خسارت و ضربه را در بخشهای اقتصادی کشور در سالهای بعد از انقلاب خورده است؛لذا یکی از مهمترین، بزرگترین و موثرترین اقدامات این دولت در حوزه اقتصاد و حملونقل تامین ناوگان جدید هوایی است که امیدوارم در نهایت به نتیجه مطلوب برسد.
*کارشناس هوایی
در مرحله اول بایستی عنوان کنم که هزینه سرمایهگذاری و بهرهبرداری ورود این تعداد هواپیماها از بودجه عمومی و مردم تامین نخواهد شد و مصرفکنندگان هزینه را مستقیما پرداخت نخواهند کرد این مطلب بالا دروغ بزرگیه اولا برای پیش پرداخت دست در کیسه صندوق توسعه برده اند این را در مصاحبه مدیرعامل هما می توانید ببینید ثانیا آن زمان هم به دلیل{…} گسترده و{…} و عاجز شدن هما در پرداخت باز هم دست را در جیب مردم مستضعف دراز خواهند کرد مثل الان که ۲۰۰ میلیارد تومان زیان سالانه هما را از کیسه بیت المال برداشت می کنند تین نیوز عزیز نظرات را برای انعکاس مطرح می کنیم لطفا درج فرمائید
دوست عزیز. ظاهرا شما یا ساختار هما آشنا نیستید. این شرکت به دلیل درآمد - هزینه ای بودن هیچگونه کمک دولتی نمیگیره که اسمشو دست در جیب مردم گذاشت. همین الان نزدیک ۸ میلیارد تومان بابت بلیط های تخفیف دار ایثارگران از دولت طلبکاره و …. ضمنا میشه منبعتون رو برای زیان ۲۰۰ میلیاردی بیان کنید!!؟؟
تحلیل آبکی بود می توانست با دلایل قوی تری این امر را توجیه کرد
سلام یه فکری به حال مسکن بکنید اگر مسکن نباشد زندگی خیلی سختر از زمانیست که هواپیما نباشد
هواپیما هم اگه کسی میخره، دوربرد که فقط تو پرواز تهران - توکیو بشه ازش استفاده کرد، نمیخرن! بجای اینکه با سرمایه ما، شغل واسه خودمون ایجاد شه، واسه امریکا و فرانسه ایجاد میشه!