لجستیک بنادر زمینه ساز نفوذ ایران به اوراسیا
توافق لجستیکی جدید تهران و بیشکک گزارش می دهد.
اوراسیا نخستین تجربه تجارت آزاد ایران است که در آن ۸۷ درصد تعرفه ها کنار گذاشته می شود. تجار و بازرگانان ایران پس از این باید خود را برای تجارت آزاد و رقابت با رقبای جدید در بازارهای اوراسیا آماده کنند. از طرف دیگر کشورهای عضو پیمان اوراسیا هم قطعا تمایل دارند کالاهای خود را در ایران عرضه کنند. برنامه های جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ موثر در بازارهای اوراسیا اما تنها معطوف به تجارت نیست. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است از ظرفیت های لجستیکی بنادر ایران نیز برای تاثیر بیشتر در اوراسیا استفاده شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد سرآمد، روزهای پایانی آبان ماه گذشته بود که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که جهت تعامل بیشتر ایران با کشورهای عضو اوراسیا نیاز به توسعه زیرساخت ها داریم و برای رفع موانع در حوزه لجستیک و تبادلات مالی پیگیری هایی در حال انجام است. براساس صحبت های آن روز رئیس سازمان توسعه تجارت مشخص می توان گفت که دولت چهاردهم برنامه ریزی هایی دارد تا از طریق آنها بتواند در حوزه لجستیک، حمل و نقل و ارتباطات زمینی و ریلی که میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا وجود دارد، گشایش هایی به سود اقتصاد جمهوری اسلامی ایجاد کند.
کارشناسان می گویند که توسعه روابط ایران با کشورهای عضو اوراسیا نیازمند تامین زیرساخت هاست و برای توسعه تجارت نیازمند ایجاد زیرساخت های در زمینه حمل ونقل و لجستیک هستیم، ضمن اینکه باید مشکلات صادرکنندگان و تجار در حوزه مالی و پولی، ارزی و سایر موارد حل شود. بر این اساس می توان گفت که ایران باید از این فرصت اوراسیا برای توسعه بازارهای جهانی استفاده کند تا شاهد توسعه تجارت باشد. در حال حاضر به نظر می رسد که اولویت جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط تجاری با همسایگان خواهد بود تا سرآغازی برای ارتقای حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی باشد.
نگاه قرقیزستان به لجستیک بنادر ایران
نگاه قرقیزستان به لجستیک بنادر ایران
طی روزهای گذشته هیات عالی رتبه اقتصادی قرقیزستان به ریاست معاون وزیر امور خارجه این کشور در ایران حاضر شده است. این هیات عالی رتبه در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بر آمادگی بیشکک برای توسعه همکاری های بندری با تهران و سرمایه گذاری برای ایجاد مرکز مشترک لجستیکی با اوراسیا در بنادر جنوب ایران تاکید کردند. ارکینوف، معاون وزیر امور خارجه کشور قرقیزستان در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با اشاره به قرار گرفتن قرقیزستان در خشکی، اظهار داشت: دسترسی به آب های آزاد از طریق بنادر تجاری ایران، یکی از راهبردهای اقتصادی بیشکک در توسعه و تقویت همکاری های ترانزیتی و دریایی با جمهوری اسلامی ایران است.
او همچنین با بیان اینکه مذاکرات دو کشور ایران و قرقیزستان برای تسهیل ترانزیت و سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی از مدت ها پیش آغاز شده است، اظهار داشت: جمهوری قرقیزستان آمادگی دارد با همکاری و مشارکت ایران، پروژه ایجاد منطقه لجستیکی در بندر شهید رجایی را اجرایی کند.
این مقام قرقیزستانی در صحبت های خود با بیان اینکه سرمایه گذاری قرقیزستان در بندر شهید رجایی برای ایجاد منطقه ای ویژه برای انجام صادرات، واردات و ترانزیت، تابع رعایت و احترام به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و قرقیزستان در زمینه ایجاد قطب ترانزیت و لجستیک در بنادر ایران، در چارچوب کریدورهای مختلف حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی انجام می شود.
آمادگی ایران برای توسعه روابط
آمادگی ایران برای توسعه روابط
از سوی دیگر علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز در نشست با هیات علی رتبه اقتصادی کشور قرقیزستان با بیان اینکه هرگونه سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد بندری مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، تاکید کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی قرقیزستان در بنادر شمال و جنوب ایران، تجار و کالاهای ترانزیتی این کشور از تخفیفات و تسهیلات مناسب برخوردار خواهند شد.
صفایی در ادامه خاطرنشان کرد: با حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران قرقیزستانی در بنادر ایران، تجار این کشور می توانند با استفاده از امکانات بندری و خطوط کشتیرانی ایران برای ارتباط تجاری با اقصی نقاط جهان استفاده کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره استراتژی دولت ایران برای توسعه روابط و همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با کشورهای غرب و شرق دریای خزر قرارداد همکاری دارد و به سرعت در تدارک کامل تر کردن کریدورهای جاده ای و ریلی خود است.
توسعه بنادر شمالی با موافقت نامه اوراسیا
توسعه بنادر شمالی با موافقت نامه اوراسیا
کارشناسان معتقدند که موافقتنامه اوراسیا سبب می شود بنادر شمالی کشور توسعه پیدا کنند. در حقیقت می توان گفت که موافقتنامه اوراسیا سبب می شود بنادر شمالی کشور توسعه پیدا کنند، از سویی این امر کمک قابل توجهی خواهد کرد تا بنادر این منطقه پویا شوند. سازمان بنادر و دریانوردی طی سال های اخیر برنامه های توسعه ای مناسبی را برای بنادر شمالی کشور داشته است و این بنادر از نظر تجهیزات نسبت به گذشته شرایط بهتری دارند.
با اجرایی شدن موافقتنامه اوراسیا، سرمایه گذاران به بنادر شمالی کشور توجه بیشتری خواهند کرد، از اینرو به زودی فرصت های جدیدی برای رونق بنادر از سوی بخش خصوصی فراهم می شود. همچنین یکی از بخش های که رونق خواهد گرفت پسکرانه بنادر شمالی است، بدین جهت امیدوارم که سرمایه گذاران سرمایه های خود را به این سمت ببرند و تولید در کنار دریا را ضرورت بدانند. از طرف دیگر تولید در کنار دریا باعث خواهد شد که صادرات سودده و قیمت نهایی کالاها در بازار رقابتی ارزان تر تمام شود. با این حال توسعه پسکرانه بنادر کشور ضرورت زیادی پیدا کرده است و نباید از این مهم غافل ماند.
ویژگی بازار کشورهای اتحادیه اوراسیا
ویژگی بازار کشورهای اتحادیه اوراسیا
بازار اوراسیا یک بازار بسیار بزرگ با بیش از ۱۶۰ میلیون جمعیت و با نیازهای بسیار گسترده وارداتی است و ما می توانیم با این کشورها به واسطه این موافقتنامه تجارت خود را تسهیل کنیم. با اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد اوراسیا، یک قدم موثر در جهت تسهیل تجارت با بخشی از جهان برمی داریم. تقویت روابط ایران با کشورهای اوراسیا برای دست یافتن به بازارهای جهانی از مهمترین سیاست های خارجی دولت چهاردهم است که در این زمینه با برنامه ریزی و تسهیل در تجارت، توسعه صادرات با رشد ۲.۵ برابری رقم خورده است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. معاهده تشکیل این اتحادیه در ۲۹ می ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه ۲۰۱۵ عملاً اجرا شد. ایده تأسیس فضای واحد اقتصادی موجب شد رؤسای جمهور روسیه، بلاروس، قزاقستان توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در سال ۲۰۱۴ امضاء کنند که در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ اجرایی شود.
در سال های اخیر، ایران توانسته است با افزایش صادرات محصولات غیرنفتی خود به کشورهای اوراسیا، سهم خود در این بازارها را به طور قابل توجهی افزایش دهد. صادرات ایران به این منطقه شامل محصولات کشاورزی مانند میوه، خشکبار، خرما و کشمش، میله های آهنی و فولاد، یبرخی محصولات پتروشیمی، فرآورده های نفتی و معدن بوده است.در مقابل، واردات ایران از کشورهای اوراسیا عمدتاً شامل ماشین آلات، غلات، لوازم خانگی، و مواد اولیه صنعتی می شود.