بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

49 سال از امضاء پیش نویس قرارداد ساخت شبکه مترو گذشت

49 سال پیش در چنین روزهایی، پیش نویس قرارداد ساخت شبکه مترو تهران امضاء شد. این موضوع در زمان خود آن قدر مهم و فراگیر بود که روز دوم آذرماه 1354، به تیتر نخست روزنامه اطلاعات تبدیل شد. جزییات طرح متروی پایتخت، آن روزها برای نخستین بار به اطلاع عموم رسید.

49 سال از امضاء پیش نویس قرارداد ساخت شبکه مترو گذشت
تین نیوز |

49 سال پیش در چنین روزهایی، پیش نویس قرارداد ساخت شبکه مترو تهران امضاء شد. این موضوع در زمان خود آن قدر مهم و فراگیر بود که روز دوم آذرماه 1354، به تیتر نخست روزنامه اطلاعات تبدیل شد. جزییات طرح متروی پایتخت، آن روزها برای نخستین بار به اطلاع عموم رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) واکاوی مطالب مندرج در جراید کثیرالانتشار اواسط دهه 50 خورشیدی، مطالب جالب توجهی از شروع عملیات اجرایی پروژه احداث شبکه مترو تهران را فرارویمان قرار می دهد؛ مثلاً اینکه ابتدا قرار بوده 4 خط مترو در پایتخت ساخته شود و طراحی اولیه نیز بر همین اساس بوده اما مشاور خارجی پروژه، امکان افزایش این خطوط به 7 خط را هم مدنظر داشته است.

نخستین ترکیب هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه که شامل 3 نفر بود نیز در آذرماه سال 1354 تعیین و اعضای آن منصوب شدند.

آنچه در ذیل می آید، نگاهی گذرا به برخی مطالب مندرج در روزنامه اطلاعات مورخ 2 آذرماه 1354 (مربوط به طرح مترو تهران) است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

تاریخ مترو

 

1-طبق اعلام متولیان وقت شهرداری تهران (در سال 1354) قرار اولیه بر این بوده است که ظرف مدت زمان 72 هفته بعد از شروع عملیات اجرایی اولین خط مترو پایتخت ، نخستین ایستگاه های این مود حمل و نقلی به بهره برداری برسد؛ ضمناً مدت زمان تکمیل اولین خط مترو تهران 3 سال پس از امضای قرارداد عنوان شده است.

2-نخستین خط مترو تهران ، کریدور شرقی – غربی پایتخت را پوشش داده و در مناطقی مانند خیابان ولیعصر (عج)، پل چوبی ، دروازه دولت ، میدان فردوسی، پل کالج ، خیابان وصال شیرازی ، دانشگاه تهران و میدان انقلاب  ، ایستگاه مترو ( با یک ورودی و یک خروجی ) طراحی شد .

3-عمق متوسط ایستگاه ها در این خط مترو ، حداکثر بین 20 تا 30 متر در نظر گرفته شد .

4-شرکت مهندس مشاور فرانسوی ، محل ایستگاه های مترو را اندکی دورتر از چهارراه ها و مراکز پر جمعیت منظور کرده بوده تا از ازدحام مسافران در این محدوده ها جلوگیری شود.

5-سرفاصله حرکتی قطارها برای خط نخست مترو تهران 5 دقیقه در نظر گرفته شده بود و با این زمان بندی حرکت قطارها ، پیش بینی می شد 12 هزار مسافر در ساعت به وسیله یک خط مترو جابجا شوند .

6-محاسبات شرکت مشاور طرح چنین نشان می داد که خط نخست مترو تهران در هر ساعت به اندازه ظرفیت 200 اتوبوس، مسافر جابجا می کند.

7-مدت زمان پایان عملیات ساختمانی خط نخست مترو تهران 3 سال در نظر گرفته شد و برای کل چهار خط طراحی شده ، برنامه زمانی 7 تا 10 ساله در نظر گرفته بودند. از طرفی برای احداث چهار خط مترو 9 میلیارد تومان (به ارزش پول در سال 1354) تخمین اعتبار صورت گرفته بود .

8-غیر از خط نخست مترو تهران ، طول مجموع سه خط دیگر 64 کیلومتر برآورد شده و این خطوط مناطقی مانند میدان امام حسین (ع) ، میدان شهدا ، بهارستان، محدوده نواب ، گلوبندک ، میدان هفتم تیر ، مهرآباد و تهرانپارس را نیز تحت پوشش قرار می داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.