بازدید سایت : ۴۲۳۷۳

◄ مغایرت هنگفت در حساب های سازمان بنادر؛ علامت سوال بزرگ در برابر دارایی های در حال تکمیل

سازمان حسابرسی در بررسی های خود از حساب دارایی های در جریان تکمیل سازمان بنادر به موارد فراوان انحراف از استانداردهای حسابداری، مغایرت های قابل توجه و ابهامات متعدد برخورد کرده و در بخشی از این گزارش نوشته است: مخارج تکمیل پروژه ها از مبانی منطقی و معقول برخوردار نیست.

مغایرت هنگفت در حساب های سازمان بنادر؛ علامت سوال بزرگ در برابر دارایی های در حال تکمیل
تین نیوز |

گزارش سازمان حسابرسی حاکیست سازمان بنادر بابت دارایی های در حال تکمیل در بنادر سراسر کشور شامل؛ بندر شهید رجایی، بندر چابهار، بندر امیرآباد، بندر بوشهر، بندر نوشهر، بندر امام، بندر انزلی، بندر آبادان، بندر خرمشهر و سایر بنادر، مبالغی در حساب های خود درج کرده که راستی آزمایی آن برای حسابرسان امکان پذیر نیست و مانده این حساب با آنچه در اسناد و دفاتر ثبت شده مغایر است.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

◄ رونمایی از آزادراه کاشان نطنز اصفهان با آسفالت عسلی! (تصاویر)

یادآوری می شود سال گذشته شاهد یکی از بزرگترین اختلاس ها در سازمان بنادر بودیم که علی اکبر صفایی مدیرعامل این سازمان ضمن عذرخواهی اعلام کرد تلاش می کنیم مبلغ اختلاس شده را بازگردانیم ولی سوال اینجاست که آیا بهترین راه برای جلوگیری از اختلاس و سایر تخلفات مالی، شفاف سازی عملکرد مالی و پیروی از رویه های درست حسابداری نیست؟

مغایرت ارقام درج شده در دفاتر با سیستم مکانیزه

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی توسعه بنادر کشور، اجرای پروژه های متعددی در بنادر و پس کرانه ها را به عهده دارد. این پروژه ها تا زمان تکمیل نهایی، از نظر حسابداری در سرفصلی تحت عنوان «دارایی های در حال تکمیل» طبقه بندی می شود و هزینه های انجام شده در پروژه در این حساب ثبت می گردد.

بر اساس استانداردها و رویه های پذیرفته شده حسابداری، تمام هزینه هاى مربوط به احداث دارایی های در حال تکمیل که بر اساس اسناد و مدارک قابل رهگیرى و فقط مربوط به ساخت آن باشند، در زمان انجام عملیات احداث و تکمیل، به بهاى تمام شده آن پروژه یا به عبارت دیگر به بهای تمام شده آن دارایی در حال تکمیل اضافه می شود.

با این توضیح، در گزارش سازمان حسابرسی به عنوان یکی از مراجع نظارتی و بازرس قانونی سازمان بنادر و دریانوردی صحت وشفافیت حساب دارایی های در حال تکمیل، که مبالغ هنگفتی را شامل می شود، زیر سوال رفته است.

گزارش سازمان حسابرسی در بند 3- 3 از توضیح دلایل اظهارنظر مشروط ، آورده است: به شرح یادداشت توضیحی 6-11، مانده دارایی های در جریان تکمیل به مبلغ 147 هزار و 841 هزار میلیارد ریال( بیش از 14 همت) شامل پروژه های متعددی در کلیه بنادر کشور است که با سیستم مکانیزه پروژه ها(کارت پروژه) به دلیل عدم ثبت کلیه پروژه ها و به روزرسانی آنها، قابل تطبیق نبوده و مقایسه فعلی دفاتر با سیستم مذکور حاکی از مغایرت های قابل ملاحظه است.

فقدان ساز و کار کنترلی مناسب در حساب های مالی سازمان بنادر

این گزارش در ادامه می افزاید: همچنین با توجه به فقدان ساز و کار کنترلی مناسب در حدود رسیدگی های انجام شده چالش های متعددی در خصوص انحراف از استانداردهای حسابداری و آیین نامه مالی و معاملاتی از جمله؛

  • احتساب مبلغ 6،577 میلیارد ریال از مخارج جاری به بهای تمام شده دارایی ها،
  • خارج نمودن مبلغ3،958 میلیارد ریال از بهای تمام شده دارایی ها بدون ارائه مجدد اقلام مقایسه ای و مجوز از هیات عامل سازمان،
  • نامشخص بودن ماهیت و بلاتکلیف بودن مبلغ 1،261 میلیارد ریال از مانده دارایی‌ها ،   قابل ذکر است.

از طرفی مخارج تکمیل پروژه ها از مبانی منطقی و معقول برخوردار نیست، به طوری که برآورد مخارج علیرغم تغییر در درصد تکمیل و افزایش مخارج انباشته مخارج برآوردی از سال های گذشته ثابت و بدون تغییر درج شده است.

سازمان حسابرسی نهایتا در این بند گزارش خود نتیجه گیری کرده است: با توجه به موارد فوق و عدم دسترسی به مستندات کامل و وجود مغایرت ها، صحت و کامل بودن بهای تمام شده دارایی های در جریان تکمیل و تعیین آثار احتمالی ناشی از موارد مذکور بر صورت های مالی در شرایط حاضر برای این سازمان مشخص نیست.

بر این اساس، گزارش سازمان حسابرسی سوالات متعددی را پیش روی کارشناسان و رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی قرار می دهد. به عنوان مثال مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی چگونه مبلغ هنگفتی (بیش از 657 میلیارد تومان) را که حسابرسان آن را هزینه های جاری و فاقد پشتوانه قانونی لازم برای درج شدن در حساب بهای تمام شده پروژه ها تشخیص داده اند برخلاف رویه های حسابداری به حساب بهای تمام شده پروژه ها منظور کرده اند؟

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباسی پاسخ

    من نمی دونم این گزارش با چه هدفی و فقط در سایت تین نوز انتشار پیدا کرده . تین نیوز هیچ وقت در کنار سازمان بنادر به عنوان یک سایت متخصص دریایی نبوده و بیشتر دنبال شایعه بوده .
    لازم بذکر است که سازمان بازرسی و حسابرسی در سازمان بنادر مستقر است و حتی احکام کارگزینی پرسنل را نیز نظارت می کنن. همچنین ما پرسنل سازمان بنادر برای گرفتن مبلغ اعتبار و پروژها از هفت خوان اداره بودجه و تشکیلات رد میشیم.
    تین نوز هم اول از خدا بترسه و بعد از سازمان بازرسی در سازمان بنادر استعلام بگیره

  • ناشناس پاسخ

    لطفا تمام حسابهای این سازمانو منتشر کنید که مشخص بشه تو این تشکیلات چه خبره واقعا.

    • ناشناس

      آخه کجای پرداختی حقوق هاش خوبه،چرافکرمیکنیدبنادرحقوق خوب میده چرا نفت یا پالایش ،نیرو،ملی حفاری،پتروشیمی های خلیج فارس مقایسه نمیکنید،بله دربرابرحقوق کمیته امدادوبهزیستی اداره پست بهتر

  • بازنشسته پاسخ

    متاسفانه فساد در این سازمان بیداد می‌کند
    که می‌توان به صندوق پس انداز این سازمان و شرکت امین بنادر که زیر مجموعه این صندوق هست نام برد
    خرید زمین حدود ۳۰۰ هکتار از پس انداز کارکنان و الانم در حال هاپولی کردن هستند

  • ایمان پاسخ

    هر چند که از لحاظ حقوق کارمندان اونم بدلیل اینکه دولت در جهت رفاه کارکنان مانع سازی میکنه ولی یکی از بهترین سازمان های این کشور هست.

    • ناشناس

      نتیجه این پرداختی حقوق میشه اختلاس دوست من مشاغلی که تخصصی ودرآمدزاهستندبایداینقدر به نیروی انسانی رسیدگی کنندوکلاس کاروشخصیت پرسنل روبالاببرندکه کسی به خودش وشخصیتش اجازه اختلاس نده،بله حقوق پائین بااین درآمدکلان ووجود فضای کافی برای اخذرشوه نتیجه این برخوردوپرداخت حقوق نامتقارن به کارکنان این سازمان

  • ایمان پاسخ

    ما کارکنان سازمان همیشه پشت این سازمان هستیم و شما یک سایت درپیتی و اون حسابرسان جیره خور فقط به قصد ضربه دارید این کارو میکنید. لطفا از معنویات رهبری پیروی کنید و اخبار کذب درح نکنید. چیری که نشخص نیست رو الکی بولد نکنید

  • حسین پاسخ

    از کی تا حالا صد و ده میلیارد تومان شده یکی از بزرگترین اختلاس‌ها؟!!!
    ضمنا انحراف اصلی در این سازمان در نتیجه بلایی است که بر سر صندوق بازنشستگی و پس‌اندازهای پرسنل آورده‌اند نه این حساب‌هایی که دائما توسط بازرسان و حسابرسان کنترل می‌شود

  • حسین پاسخ

    الان اسکله ریلی امیراباد را واگذار کردند با رقم هزار میلیاردی در حالی که تراز اب خزر اینقدر پایین رفته که دو سال اینده اسکله تو خشکی قرار میگیره و قابل بهره برداری نیست

  • ناشناس پاسخ

    این همه نقدینگی وهدررفت صددرصدمنابع مالی ،همچنین هددرفت منابع مالی به بهانه پروژهای درحال تکمیل
    این دست حسابها همیشه باز ودرجریان ساخت خواهندماند
    ونتیجه ازدل همین پروژهای درجریان ساخت وناتمام اختلاس گررشدوتربیت میشود.

  • ناشناس پاسخ

    این همه پروژه درحال تکمیل وبعدهیچ حمایتی از پرسنل نمی شود و نیروی انسانی که مشاغل وپست های بنادرهمگی تخصصی هستندنگاهی نمیشود وآخرش دچاراختلاس خواهیم شد و شک نکنید اختلاس های بزرگتردرراه است.
    نه انتصابات بنادرازروی تخصص وشایستگی وتجربه میباشد نه چیدمان اداری،بی نظمی سازمانی بیدادمیکند،حراستی میشه مدیربندروپست های مدیریتی کلان سازمان
    نتیجه پسرفت سازمان
    بنادرکاملاًجزمشاغل تخصصی می باشد،ونیروهای متخصص بایددرسایه تفکرات پوچ ومحافظه کارانه هدر روند.

  • ناشناس پاسخ

    ازسازمان بازرسی کشور انتظارمیرودوارداین موردمهم شوندوجلوی رانت ولاوی انتصابات شوند،والااین نوع کارسرنوشتی جزهدررفت سرمایه ملت نخواهدداشت.

  • ناشناس پاسخ

    سازمان بازرسی لطفاًاحکام کارگزینی پرسنل رومشاهده کندوملاحضه کنندچه نیروهای متخصصی درمشاغل بیهوده درحال کارکردن هستندددرصورتی که میتواننداین پرسنل باتحصیلات آکادمیک درپست های تخصصی استفاده کنندکه این امرباعث رشدسازمان خواهدشد،

  • اصغرظفری پاسخ

    سلام درمناطق مرزی اثری ازپرچم ایران نیست تا چه رسدبه نظم وقانون وحساب و کتاب

  • میرک پاسخ

    شک نکنید در این سازمان هم ی مشت بی سواد دزد بخشی از اعتبارات عمومی کشور رو دارن چپاول می کنن و با این همه طرح توسعه بنادر در نقاط مختلف قطعا دزدی هم میشه چرا سازمان بنادر نمیاد بر اساس اولویت فازبندی کنه و براساس ضرورت و نیز منطقه ای و عقد قرارداد با بخش داخلی تجهیز اسکله هارو ببره جلو چون تو قراردادهای خارجی رانت و اختلاس و بالاسری و جذابیت اموال غیر منقول وجود داره که بی صدا میزنن تو گو شش .بنظرم باید با مدیران و کارمندان دزد که بیرون عرضه پول در اوردن ندارن و از بیت المال میدزدن باید تمام اموالشون رو تا حداقل سه لایه پایین تر بنفع مردم مصادره و انفصال دائم بدن

  • ناشناس پاسخ

    سازمان بازرسی قبل ازبررسی وحسابرسی حسابها وپروژه های درحال تکمیل وثبت مغایرت ها بررسی کنه چه اشخاصی باچه تخصص وتحصیلاتی در واحدهای مالی وبودجه ومنابع انسانی مدیریت میکنند.لازم سطح سوادوتخصص ومدارک ساحبان منصب بررسی و واکاوی شود،هیچکس سرجای خودنیست،

  • ناشناس پاسخ

    نیروی خدماتی درواحدمالی
    نیروی مالی درنگهبانی
    آتش نشان درفنی مهندسی
    برق دربودجه ودستمزد
    نیروی مالی درخقوقی
    اصلاًبرای نیروی انسانی وتخصصی که دارنددربنادراهمیت وارزشی قائل نیستند.درصورتی که سازمان سرشارازنیروهای متخصص باتحصیلات آکادمیک هستندکه فقط کافی شناسایی وبهره گیری شوند،نیروی انسانی متخصص باعث رشدوشکوفایی هرسازمان درجهت پیشبرداهداف سازمانی کلان،بنادرنیروی یقه گردوریش وکارنابلدنمیخوادنیروی متخصص وباسوادوموُمن میخواد

  • محسن پاسخ

    کار در بندر شهید رجایی کاملاً کنتراتی و فقط با پرداخت رشوه کلان در حال انجامه ، مدیریت نالایق ص که فرزند آ جماعت و تحت حمایت رانت مجلسی است به همراه برادر خانمش ... با عزل و نصب مدیران دست آموز در امور بندری مثل ... که در زمانی آنقدر برای بستن و جابجایی شناور در اسکله‌های مختلف پول گرفته و از بارشماری در خلیج پژم در سالهای ۸۳ بوده وهمه سوراخ های دزدی را واقف شده تا مدیران آموزش که جذب آنها بر اساس تبادل مالی کلان با دیگر رده های بندری نشان از نابودی کامل بزرگترین بندر کشور داره

  • ناشناس پاسخ

    سازمان بنادر یه زمانی که دست متخصصان بود . سازمان بنادر بود . ضمن احترام به همه مسئولین فعلی. واقعا در حال حاضر بررسی کنید چقدر از متخصصان دلسوز و کار بلد به بهانه حراستی و صرفا با بازی با کلمات بومی و غیر بومی و فقط به کام یه عده ای معدود در حال بازی کردن است، هر چند که برخی مسائل هم باید توجه کرد. الان حقوق یه بار شمار محترم هم از متخصصین رانده شده و برخی غیر متخصصین فعلی بالاتره، البته این خبر بیشتر به جوک شبیه هست، این هم بهانه ای شد تا برخی دلسوز و غیر دلسوز و نظراتی بدهند، شاید در جاهایی از این سازمان همانند خیلی جاها انحرافاتی مالی باشه ولی نه به این غلیظی که این سایت زده