◄ بررسی آزادسازی نرخ بلیط هواپیما و روند افزایش قیمت در سال 1404
دولت تصمیم دارد تا در برنامه پنجم توسعه، نرخ بنزین هواپیما را مانند قیمت بلیط هواپیما آزاد کند. چنین اقدامی منجر به افزایش ۱۱ برابری نرخ بنزین و به دنبال آن گرانی بلیط هواپیما خواهد شد.
آزادسازی نرخ بلیط هواپیما به یکی از موضوعات بحث برانگیز سال جاری تبدیل شده است. طبق توضیحات حجت الاسلام حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری، دولت تصمیم دارد تا در برنامه پنجم توسعه، نرخ بنزین هواپیما را مانند قیمت بلیط هواپیما آزاد کند. چنین اقدامی منجر به افزایش ۱۱ برابری نرخ بنزین و به دنبال آن گرانی بلیط هواپیما خواهد شد. در سال جاری هیچ نوع برنامه ای برای تغییر قیمت بلیط هواپیما داخلی و خارجی وجود ندارد؛ اما ممکن است شایعات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما التهاباتی را در بازار به وجود آورد.
به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، مقصود اسعدی سامانی، افزایش نرخ سوخت هواپیما در لایحه بودجه سال آینده آورده شده است. در صورت اجرای این حکم قیمت بلیط هواپیما افزایش پیدا میکند؛ البته تا پایان سال جاری هیچ نوع برنامه ای برای گرانی بلیط ها وجود ندارد.
شما می توانید از آژانس های گردشگری آنلاین یا OTA هایی همچون علی بابا، یوتراوز و فلای تودی از نرخ بلیط هواپیما در سال جاری اطلاع پیدا کرده و قیمت ها را در بازه های زمانی مختلف بررسی کنید. اما در حال حاضر بدون در نظر گرفتن مولفه هایی مانند زمان پیک سفر، شاهد رشد قیمت بلیط هواپیما داخلی ۱۴۰۳ از سوی ایرلاین ها هستیم.
طبق قانون برنامه پنجم و ششم در رابطه با آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، دولت مکلف است برای حذف تخفیفات تکلیفی و بعد از آن حذف یارانه پرداختی به مسافران هوایی اقدام کند. به عبارت دیگر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، سوخت هواپیما به ۳۰ درصد قیمت تمام شده پالایشگاه محاسبه خواهد شد؛ بنابراین با افزایش ۱۱ برابری قیمت سوخت هواپیما در هر لیتر، از ۶۰۰ تومان فعلی به ۷۰۰۰ تومان روبه رو خواهیم شد.
آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما همواره محل مناقشه شرکتهای هواپیمایی و دولت بوده است، زیرا با افزایش ۱۱ برابری قیمت بنزین هواپیما، شرکتهای هواپیمایی دیگر قادر نخواهند بود به سود چندان زیادی دست پیدا کنند. در حال حاضر دولت سالانه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به ایرلاین ها پرداخت میکند که متاسفانه تاثیری در قیمت بلیط ها ندارد. در واقع اینطور به نظر میرسد که سهم سوخت در سبد هزینه ایرلاین ایرانی حدود یک دهم ایرلاین خارجی است.
بنابراین این یارانه تنها برای قشر مرفه جامعه و شرکت های هواپیمایی سودآور بوده و همچنان عموم مردم نمی توانند حمل و نقل هوایی را برای سفرهای داخلی انتخاب کنند. حال که تصمیم بر حذف یارانه گرفته شده است، مشخص نیست که قیمت بلیط هواپیما برای مسیرهای داخلی چه تغییری می کند. در این زمینه محمد محمدی بخش، رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشور عنوان کرد: «نرخ بلیط هواپیما به نرخ سوخت بستگی داشته و افزایش قیمت سوخت به رشد قیمت بلیط هواپیما می انجامد.» با این حساب در سال جدید باید منتظر افزایش نرخ بلیط هواپیما تهران مشهد و دیگر پروازهای داخلی باشیم.
آینده قیمت بلیط هواپیما
با حذف یارانه سوخت و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، احتمال افزایش چند برابری قیمت بلیط وجود دارد. این تغییرات ممکن است برای مسافران داخلی و خارجی چالش برانگیز باشد. در این شرایط دولت و شرکت های هواپیمایی باید راهکارهایی را برای کاهش فشار مالی بر مسافران و مدیریت این بحرانها اتخاذ کنند. از طرفی آزادسازی قیمت بلیط هواپیما ممکن است باعث ایجاد رقابت بین ایرلاین ها شود. رقابت ایجاد شده میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات و ارائه قیمت های منصفانه گردد. اما به طور کل تغییرات اعمالی دوره جدیدی را در صنعت هواپیمایی ایران آغاز میکند که مسافران و شرکتهای هواپیمایی باید برای روبه رو شدن با آن آماده باشند.