بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

◄ پیشنهاد کنترل مصرف بی رویه بنزین در ایران با چند راهکار غیر قیمتی

در تهران بیش از 1.5 میلیون خودرو تحت پوشش تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی فعالیت می نمایند در صورت اعمال محدودیت های فوق و استفاده از ظرفیت سفرهای اشتراکی این شرکت ها، امکان جابجایی روزانه 8 تا 10میلیون مسافر توسط خودروهای اینترنتی وجود دارد.

پیشنهاد کنترل مصرف بی رویه بنزین در ایران با چند راهکار غیر قیمتی
تین نیوز |

سید حسین میرافضلی: مصرف بی رویه بنزین و ترافیک های مخرب هوا،   سلامت جسم و روح و روان مردم ساکن در شهرهای بزرگ را با خطرات جدی مواجه نموده و یکی از مصیبت های دردناک کلانشهرهای ایران است. 

راهکارهای زیر که در کشورهای مختلف جهان تجربه شده اند به طور حتم منجر به کنترل مصرف بی رویه بنزین و کاهش ترافیک می گردند چرا که این اقدامات از تجربیات موفق بشر در مناطق مختلف بوده است. 

روزانه حدود 20 میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می شود که از طرق زیر می توان سهم حمل و نقل عمومی را به 70 درصد ارتقاء داد. 

- شناور کردن زمان شروع کار کارکنان ادارات واقع در شهرهای بزرگ از 6 صبح تا 9 صبح 

- شروع کار مترو از ساعت  ۵ صبح تا ۱۰.۳۰ شب

- محدودیت تردد خودروهای تک سرنشین در شهرهای بزرگ با اعمال جرائم سنگین

- محدودیت تردد خودروهای شاسی بلند پر مصرف در محدوده داخل شهرهای بزرگ 

- محدودیت تردد خودرو های پر مصرف قدیمی داخل شهرها

- ایجاد محدودیت برای ورود خودرو های تک سرنشین از شهرک های اطراف شهرهای بزرگ به کلانشهرهاا

- استفاده از ظرفیت بالای سفرهای اشتراکی تاکسی های اینترنتی 

در تهران بیش از 1.5 میلیون خودرو تحت پوشش تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی فعالیت می نمایند در صورت اعمال محدودیت های فوق و استفاده از ظرفیت سفرهای اشتراکی این شرکت ها، امکان  جابجایی روزانه 8 تا 10 میلیون مسافر توسط خودروهای اینترنتی وجود دارد.

روش عملکرد سامانه سفرهای اشتراکی اسنپ و تپسی و ... این است که ابتدا مسافران مبدا و مقصد مد نظر خود برای سفر را در سامانه انتخاب می نمایند و نرم افزار بر اساس تعداد متقاضیان در هر محدوده نعریف شده ایستگاه هایی را نزدیک به مبدا سفرها و مقاصد معرفی می نماید. مسافران در مبدا های معرفی شده،  در ساعات مد نظر حضور می یابند و متناسب با درخواست های مسافران،  دو یا سه نفر سوار می شوند و چنانچه خودرو ون یا مینی بوس باشد تعداد بیشتر با کرایه کمتر سوار خواهند شد. مسافران از طریق نرم افزار زمان دقیق رسیدن خودرو مد نظر به مقصد را می بینند و زمان رسیدن به مقصد نیز در نرم افزار قید می گردد. 

- اختصاص بنزین به کد ملی، بعضا یک نفر چند خودرو دارد و چند سهمیه بنزین یارانه ای دریافت می کند با این روش به هر نفر یک کارت نزینب تعلق می گیرد نه به هر خودرو

 - استفاده از ظرفیت های دور کاری 

بیش از نصف کارکنان تحت مدیریت دولت مازاد هستند و نیروی مازاد منجر به کاهش بهره وری می شود. دورکاری منجر به افزایش بهره وری و کاهش هزینه های دولت می شود. 

در صورت دورکاری هفته ای یا دوره ای نیمی از کارکنان تحت مدیریت دولت، تردد در خیابان ها روان تر و ترافیک کمتر خواهد شد. 

- تامین واگن های مورد نیاز مترو(دولت و شهرداری ها باید با تمام توان و سرعت چند هزار واگن مترو مورد نیاز تهران و شهرهای دارای خطوط مترو را تامین نمایند. یک روز تاخیر، ظلم بزرگ به ملت و غیر قابل بخشش است)

- تامین واگن های مورد نیاز راه آهن( قوانین ضد سرمایه گذاری در حمل و نقل مسافری ریلی باید هر چه سریعتر حذف شوند و جذابیت سرمایه گذاری جهت خرید واگن های مسافری افزایش یابد و با حمایت دولت واگن های مسافری مورد نیاز از داخل و خارج تامین گردند)

تامین اتوبوس های مورد نیاز تهران و شهرهای بزرگ( با کمال تاسف و تعجب ما با کمبود بیش از 20 هزار اتوبوس در تهران و سایر شهرها مواجه هستیم. ظلم هایی که مسئولین در شهرداری ها و دولت ها در عدم خریداری اتوبوس های مورد نیاز، در حق ملت و اقتصاد ملی مرتکب شده اند قابل گذشت نیست و همه عواملی که در این ظلم بزرگ و ترک فعل نقش داشتند باید مجازات شوند) 

- تشویق مردم به پیاده روی از طریق برنامه های مختلف دیداری و شنیداری(پیاده روی چند صد متری  مسافران تا محل کار یا ایستگاه های مترو و اتوبوس و .. منجر به سلامتی بیشتر و کاهش آلودگی هوا ناشی از استفاده از خودروهای شخص می گردد)

- اختصاص کارت مترو و اتوبوس به دانشجویان و سربازان ساکن در شهرهای بزرگ

- مکلف نمودن مراکز جمعیتی از قبیل دانشگاه ها، پادگان ها، ورزشگاه ها و آموزشگاه های بزرگ و شرکت های با نیروی انسانی بیش از 100 نفر به جابجایی افراد مرتبط از طریق خودروهای مالکیتی یا تحت قرارداد. 

- انجام حداقل ۵۰ درصد امور مراجعان به ادارات از طریق سامانه های اینترنتی به همراه تسهیل در برقراری ارتباط تلفنی با همه کارشناسان و مدیران ادارات سازمان‌ ها بانک‌ها موسسات و ... و نظارت مستمر هوشمند بر انجام صحیح این امور و کسب نظر ذی نفعان در خصوص عملکرد ادارات دولتی و غیردولتی 

- فعال شدن خودروهای اینترنتی در نقل و انتقال نامه ها و مرسولات بین ادارات و ذی نفعان به گونه ای که نیاز به مراجعه به ادارات به حداقل ممکن برسد.

 - برنامه ریزی جهت راه اندازی و توسعه سریع مراکز فروش و آموزشی و تفریحی در مناطق جمعیتی پیرامون شهرهای بزرگ و تشویق به انتقال یا توسعه این گونه مراکز در نزدیکی ایستگاه های مترو

*سیدحسین میرافضلی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی پاسخ

    بجای فرافکنی ، مسببین حاکمیتی وابسته قاچاق چهل میلیون لیتر سوخت به عراق،یمن،ارمنستان،افغانستان و پاکستان در روز را معرفی و مجازات کنید!!!!!!!! بعد به حواشی بپردازید.

  • ناشناس پاسخ

    خودروهااینترنتی هم باتک سرنشین دنبال مسافرمیروندخودروپرمسافرکه نمیتواندمسافرسوارکند
    چه تعدادپلیس تک سرنشین محدوده ترافیکی وشاسی بلندرامحدودکنند؟! وکنترل کنند؟