بازدید سایت : ۳۰۴۳۱

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت نهم

مسئله مسئولیت اخلاقی در اندیشه اخلاقی از اهمیت اساسی برخوردار است، به ویژه در مورد اینکه وظایف اخلاقی شامل چه مواردی می شوند، چه زمانی باید اجرا شوند و نسبت به چه کسانی باید چگونه و چرا اجرا شوند تا منجر به خطاهای اخلاقی نگردند.

تین نیوز

مسئله مسئولیت اخلاقی در اندیشه اخلاقی از اهمیت اساسی برخوردار است، به ویژه در مورد اینکه وظایف اخلاقی شامل چه مواردی می شوند، چه زمانی باید اجرا شوند و نسبت به چه کسانی باید چگونه و چرا اجرا شوند تا منجر به خطاهای اخلاقی نگردند.

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت اول

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت دوم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت سوم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت چهارم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی | قسمت پنجم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت ششم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت هفتم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت هشتم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت دهم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت یازدهم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی |قسمت دوازدهم

یکی از این خطاهای اخلاقی، وادادگی، تبعیض، تعامل و عدم قاطعیت در نظارت Regulatory Capture است. این تسخیر مقررات با مسئله مسئولیت اخلاقی همزمان است. تسخیر Capture زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد رگولاتور و ناظر هوانوردی، به بخش های تحت نظارت خود مانند فرودگاها، شرکت های هواپیمایی، مراکز تعمیرونگهداری و تامین کنندگان قطعات و پارت ها و ناوگان، دلال ها و ... به دلیل مشکلات یا با حسن نیت جهت همکاری در شرایط سخت آنقدر نزدیک شود که در نهایت منافع بخش های تحت نظارت خود را بیش از آنچه که باید دغدغه اصلی خودش به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری، یعنی ایمنی، باشد را ببیند. (مانند نمونه های بین المللی آن بین بوئینگ، Southwest ، Delta ،سازمان ترافیک هوایی و FAA در ایالات متحده یا نمونه داخلی کشور ما مبنی بر نزدیک شدن بیش از حد سازمان هواپیمایی کشوری به بخش های سازنده حاکمیتی، رویکرد اغماض و تبعیض آمیز در برابر بخش های دارای قدرت، جابجایی پرسنل و مدیران بین بخش های تحت نظارت و بخش های نظارتی (درب چرخان) یا اغماض و تساهل و مدارا به صورت مکرر و تجمعی و یا Extend یا Postponed یا Override نمودن برخی از قوانین و مقررات یا Hard interval and limits ها با تکرار و ریسک بالا با هدف حسن نیت در همکاری با شرکت های هواپیمایی و جلوگیری از کاهش تعداد پروازها یا تسهیل و مساعدت جهت افزایش تعداد پروازها به حداکثر ممکن در شرایط اضطراری یا پیک های مورد نیاز و مقتضی)  به همین دلیل مشکل تسخیر، اعتبار اخلاقی رویکردهای نتیجه‌گرایانه در تصمیم‌گیری هوانوردی را زیر سوال می برد و دوباره لازم است به سمت رویکردهای وظیفه گرایانه متمایل شویم که بواسطه این مقتضیات متغیر موارد، رویکرد اخلاقی موقعیت گرایانه و داده محور هوانوردی Data-Driven Ethics را جهت ردیابی و ناوبری اخلاقی مبتنی بر دستورالعمل های استاندارد SOPs و چشم اندازهای ثابت و واحد (نقاط مرجع) پیشنهاد داده ام.

ریشه دیگر این موضوع تسخیر مقرراتی تاکید بیش از حد بر رویکردهای نتیجه‌گرایانه در تصمیم‌گیری‌ها و روح قوانین هوانوردی است که ناشی از ارزیابی تدوین قوانین و مقررات با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل هزینه- فایده یا مصلحت می شوند که برآمده از همین رویکرد اخلاق نتیجه‌گراست. (که خود دولت فدرال ایالات متحده در FAA نیز به آن رسیده است.)

لذا نیاز به یافتن چارچوب‌های اخلاقی جایگزین را هم برای فرآیند قانون‌گذاری و هم برای نظارت بر صنعت هوانوردی برجسته می‌کنند.

یکی از این جایگزین‌ها را می‌توان در به کارگیری مدل جدید و نوین پیشنهادی اخلاق موقعیت گرایانه مبتنی بر داده های هوانوردی Data-Driven Ethics دانست.

بازرسان ایمنی هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری Aviation Safety Inspectors (ASIs) در سه بخش (Operations, Maintenance, and Avionics) روند نظارت Oversight خود را معمولا در هر شرکت هواپیمایی پیگیری و بازدید می کنند و خط‌مشی‌ها و رویه‌های آنها را بررسی و تأیید می‌کنند. این بررسی‌ها شامل آموزش، برنامه‌های تعمیر و نگهداری، محتوا ، ارائه و روند انجام دستورالعمل‌ها، چک لیست ها، مسیرها، دیسپچ، برنامه‌ریزی و زمان بندی امور مربوط به پرواز، هواپیماها و کرو، کنترل تعمیر و نگهداری، برنامه‌های Weight and Balance و هر چیز دیگری که مربوط به انجام عملیات ایمن و امن پروازها می باشد و می بایست دارای اختیارات تامی جهت برخورد در حوزه مسئولیت خویش باشند. از جمله

·     متوقف کردن عملیات یا مجازات اپراتور یا خلبان یا افرادی که یک یا چند مورد از مقررات را به هر نحوی نقض کرده اند

·     تعلیق یا لغو گواهینامه ها و صلاحیت های شغلی خلبانان، پرسنل تعمیرونگهداری، اپراتورها، کارکنان کنترل ترافیک هوایی و ... .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.