راهاندازی نخستین قطار پرسرعت ایران
تیننیوز| قرارداد پروژه راهآهن پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان به صورت DB&F و با مشارکت شرکت CBRC منعقد شده است و به لحاظ مالی و گشایش السی مشکلی نخواهد داشت.
سرعت عملیاتی زیرسازی این پروژه بر مبنای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است و براساس پیشبینیهای انجام شده سرعت سیر و بهرهبرداری نیز بر مبنای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت درنظر گرفته شده تا در صورت نیاز بتوان آن را تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا داد. قطار تهران ـ قم ـ اصفهان به صورت ۲ خطه و فقط برای جابهجایی مسافر راهاندازی میشود.
پیشبینی ما بر مبنای جابهجایی ۱۶ میلیون مسافر با وجود ۲۲ قطار ۸واگنه است که در فاز نخست، ۱۶ و در فاز دوم به ۲۲ قطار خواهد رسید. امیدواریم با همکاری مسئولان استانی در ۴ سال این پروژه را به پایان برسانیم زیرا انجام پروژه در مدت یادشده امکانپذیر به نظر میرسد.
برای قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان السی ۴میلیارد یوآنی باز شده است و مطالعات فاز نخست پروژه تا آبان انجام خواهد شد. این راهآهن یکی از پرترددترین قطارهای پرسرعت جهان خواهد بود. موانع اجرای کار پروژه قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان با مساعدت جدی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است.
به عنوان نمونه مسائل مربوط به نوع زمین و انتخاب مسیر برطرف شده و درحالحاضر به دنبال معافیت مالیاتی برای السی و دریافت کمک از قرارگاه خاتمالانبیا به عنوان پیمانکار اولیه در تملک اراضی هستیم. برای تملک اراضی در ۳۵ کیلومتر باقیمانده تا شهر نامهای به سازمان ملی زمین و مسکن برای تعویض زمین با مالکان ارسال شده و امیدواریم هماهنگیهای اولیه از سوی ادارههای راه و شهرسازی با استانداران انجام و قرار است باقی مسائل به شیوه پرداخت نقدی رفع شود.
مجری طرح راهآهن پرسرعت تهران ـ اصفهان*