◄ توزیع کارتهای شناور طرح ترافیک بهطور کامل متوقف شد
نخستین زنگ خطر جدی دربارهٔ آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۷۴ به صدا درآمد در آن هنگام در پی نشستی در سالن اجتماعات پارک شهر تهران، متنی موسوم به بیانیه «هوای تهران ۷۴» منتشر کردند که در آن برای نخستین بار از آلودگی هوای پایتخت بهعنوان یک «بحران ملی» که راه مقابله با آن « عزم ملی» است، نامبرده شد. که طرح ترافیک در پاییز ۱۳۸۶ «طرح جامع حملونقل و ترافیک تهران» تهیه و تصویب شد.
سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد: توزیع کارتهای شناور طرح ترافیک بهطور کامل متوقفشده و بیش از ۶۰۰ کارت موجود نیز باطلشده است.
به گزارش تیننیوز،در اطلاعیهای که از سوی سازمان حملونقل و ترافیک منتشرشده، با اشاره به سؤالات مکرر شهروندان درباره طرح ترافیک جدید و توقف ثبتنام آرمهای سابق ورود به محدوده طرح ترافیک آمده است: از همه اظهارنظر کنندگان خواستهشده است که بهجای منافع شخصی و گروهی، منافع عموم مردم را مدنظر قرار دهند و کمک کنند که شرایطی عادلانهتر برای مردم تهران فراهم شود و به سمت شهری با ترافیک و آلودگی کمتر حرکت کنیم.
متن این اطلاعیه بدین شرح است:
سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سؤالات مکرر شهروندان درباره طرح ترافیک جدید و توقف ثبتنام آرمهای سابق، به اطلاع عموم مردم میرساند که با توجه به برنامه جدید شهرداری برای تغییر شیوه اجرای طرح ترافیک که با هماهنگی نهادهای ذیربط در حال طی مراحل قانونی است، ثبتنام برای دریافت آرم طرح ترافیک سال ۱۳۹۷ انجام نخواهد شد. بر اساس طرح جدید، شهروندان نیازی به خرید سالانه آرم طرح ترافیک ندارند و بر اساس ضوابطی که بعد از تصویب نهایی اعلام خواهد شد، میتوانند با پرداخت عوارضی که میزان آن توسط شورای محترم اسلامی شهر تهران تصویب خواهد شد، وارد محدوده طرح ترافیک شوند.
لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای تغییر شیوه صدور اجازه ورود به محدودهها در آستانه ارائه به شورای شهر تهران برای بررسی و تصویب است. جزییات طرح پیشنهادی شهرداری تهران نیز در هفتههای اخیر از طریق رسانههای گروهی به اطلاع مردم رسیده است. بدیهی است که بر اساس قانون، جزییات و نرخهای اعلامشده تاکنون، قطعی نیست و اختیار تغییر آنها با اعضای شورای شهر است. در همین فرصت، از عموم شهروندان و بهویژه کارشناسان و صاحبنظران نیز دعوت میکنیم که شهرداری را از نقدها و نظرات خود درباره این طرح بهرهمند سازند تا برای اصلاح مشکلات احتمالی آن در مقام اجرا اقدام شود. جای این گلایه از برخی مسئولان سابق و معدودی از ارباب جراید نیز باقی است که بدون اطلاع کامل از ابعاد و جنبههای مختلف این طرح، به طرح ابهاماتی پرداختند که پاسخ آنها در توضیحاتی که تاکنون از سوی مدیران شهرداری تهران اعلامشده، وجود داشته است.
سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران بهصراحت اعلام میکند که در دوره مدیریت جدید، توزیع کارتهای شناور طرح ترافیک بهطور کامل متوقفشده و ۶۴۲ کارت باقیمانده از قبل نیز باطلشده است. بعدازاین هم پرونده کارتهای شناور که صدور و توزیع آنها از اساس با ابهام قانونی مواجه بوده و مراجع نظارتی هم بر ممنوعیت آن تأکیددارند، برای همیشه بسته خواهد شد. در طرح جدید هم برخلاف آنچه برخی ادعا کردهاند، هیچ تبعیضی بین مدیران شهرداری با دیگران وجود نخواهد داشت و عوارض خودروهای مدیران همه ترجمانها با آحاد مردم برابر خواهد بود.
شهرداری تهران در طرح ترافیک جدید قصد دارد ضابطه را برای همیشه جایگزین رابطه کند و در حذف سلیقه مداری و قدرت ناشی از اعطای آرم به اینوآن پیشقدم شود. البته این تصمیم دشواری است که موفقیت در آن نیازمند همراهی نهادهای مختلف، اصحاب رسانهها و همهکسانی است که بهنوعی دراینباره به ابراز نظر میپردازند. لذا از همه اشخاص و نهادهایی که دراینباره اعلام موضع میکنند، میخواهیم بهجای منافع شخصی و گروهی، منافع عموم مردم را مدنظر قرار دهند و کمک کنند که شرایطی عادلانهتر برای مردم تهران فراهم شود و به سمت شهری با ترافیک و آلودگی کمتر حرکت کنیم.»
پیشازاین محسن پورسیدآقایی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در تشریح جزئیات طرح جدید ترافیک تهران گفته بود: در طرح جدید، اگر فردی در ترافیک صبحگاهی یا عصرگاهی در شهر تردد کند، باید 3 برابر دیگر خودروها عوارض پرداخت کند و درواقع زمان به سه قسمت اوج صبحگاهی، ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر و اوج ترافیک عصرگاهی تقسیمبندی شده است.