◄ هزینه پایین حملونقل دریایى مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمیگذارد
مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی میگوید ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه میتواند به توسعه شاخهای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند.
اگر چه مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی میگوید ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه میتواند به توسعه شاخهای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند اما یک کارشناس حملونقل معتقد است امروزه حملونقل دریایى و هزینه بسیار پایین آن مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمیگذارد، جز از یک بندر به مقصد یک کشور محصور در خشکى.
به گزارش تیننیوز، محمد اسماعیل علیخانی تاکید میکند: شکوفایى و کارآمدى جاده ابریشم مربوط به قبل از اختراع ماشین بخار و ساعتهاى غیر پاندولى (و قابل استفاده در کشتى) و توسعه صنعت دریانوردى (از ساحل نوردى به دریانوردى) و بیشتر از آن اقیانوس نوردى بوده است.
وی میافزاید: امروزه حملونقل دریایى و هزینه بسیار پایین آن مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمیگذارد، جز از یک بندر به مقصد یک کشور محصور در خشکى.
این کارشناس حملونقل میگوید: براى جابجایى بار انبوه در فاصله زیاد ارزانترین امکان حملونقل دریایى است .تعرفه حملونقل دریایى حدود یک سوم تعرفه حملونقل ریلى است.
علیخانی خاطرنشان میکند: بنابراین اگر فاصله حملونقل دریایى دو برابر حملونقل زمینى باشد، باز هم حملونقل دریایى ارزانتر است.
گفتنی است مهدی صفریمقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی پیش از این گفـته بود :مناقشات با آمریکا در دریای چین جنوبی موجب شده چین به فکر ایجاد کریدورهای ریلی با حجم تبادل بار بالا جهت دستیابی به بازارهای غرب آسیا و اروپا و ارتباط با آبهای آزاد از طریق اتصال زمینی با بندر گوادر پاکستان بیفتد.
وی افزوده بود: در کریدور شمالی اگرچه با عبور از تعداد کشور کمتر (مغولستان-روسیه-بلاروس) دستیابی به بازارهای شمال اروپا فراهم میشود اما مسیر نزدیکتر ایران برای دسترسی به بازارهای جنوب اروپا و دسترسی به بازار غرب آسیا در کنار غیر منطقی بودن اتکای تام و تمام چین به رقیبی مانند روسیه و مسیر عبوری از این کشور، کریدور عبوری از ایران را برای چین جذاب میکند.
این کارشناس حملونقل تاکید کرده بود: ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه میتواند به توسعه شاخهای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند.
صفری مقدم گفـته بود: این کریدور ضمن تسهیل صادرات ایران به عراق و سوریه میتواند بهعنوان یک کریدور گردشگری اسلامی بین سه کشور مورد استفاده قرار گیرد و در ضمن مشکل اتکای صرف به کشوری نه چندان قابل اعتماد مانند ترکیه جهت ادامه مسیر به سمت غرب و دسترسی به بازارهای اروپا را نیز مرتفع کند.