خط آهن میانه-تبریز برقی میشود
معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راهآهن از مذاکره با آلمانیها برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت برقی کردن خط آهن میانه-تبریز خبر داد.
معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راهآهن از مذاکره با آلمانیها برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت برقی کردن خط آهن میانه-تبریز خبر داد.است
مازیار یزدانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا سهم راه آهن از خط اعتباری اتریش، گفت: در حال رایزنی هستیم که آیا می توان از بخشی از این فاینانس برای خرید ریل از این کشور اقدام کرد یا خیر.
وی ادامه داد: کشور اتریش از ظرفیت قوی تولید ریل، سوزن، تجهیزات ماشین آلات مکانیزه خطی، تجهیزات رادیویی برخوردار است. به این فکر هستیم که از محل همین اعتبارات برای تامین این اقلام اقدام کنیم اما هنوز چیزی قطعی نیست.
معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه آهن ادامه داد: ریلی که از هند وارد می شود ادامه همان قرارداد قبلی با هندیها است و هنوز تمام پکیجهای 10 هزار تنی ریل مورد قرارداد با هندیها وارد کشور نشده است.
یزدانی با بیان این که برقیسازی خط آهن گرمسار- اینچه برون در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: پروژه دیگری که در اولویت برقی شدن قرار دارد، خط آهن میانه – تبریز است که به دنبال تامین منابع مالی اجرای این پروژه هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه خط آهن میانه- تبریز یک مسیر جدیدی است و به زودی به افتتاح میرسد. این مسیر جدید ، مسیر کوتاهتری است و با برقی شدن این خط، زمان سفر تا یک سوم کاهش می یابد.
معاون فنی و امور زیربنایی راه آهن با بیان این که مطالعات برقی شدن راه آهن میانه- تبریز انجام شده است، گفت: برای انجام این پروژه به 1.5 میلیارد یورو منابع نیاز داریم و به دنبال تامین این منابع مورد نیاز هستیم. اخیرا با آلمانی برای تامین مالی این پروژه وارد مذاکره شدهایم اما این مذاکرات هنوز نهایی نشده است.
یزدانی افزود: بخش انتهایی این خط آهن، برقی است و اگر مسیر تهران- تبریز هم برقی شود، مسیر مشهد تا مرز ترکیه را به صورت خط آهن برقی خواهیم داشت.
امیدواریم خط اهن ابریشم ایران مشهد تهران تبریز برقی شود.
این راه اهن با توجه به افزایش ظرفیت و افزایش سرعت میتواند باعث تحول ترانزیت ایران شود .معادن اهن هرات و سنگان را به ترکیه اروپا وصل کند .
و یا ترانزیت چین به اروپا بسیار کوتاه میکند در مقایسه کانال سوئز .
مضاف که ترکیه راه اهن تونلی زیر بسفر زده و سعی در دورزدن دریاچه وان دارد.قطار پکن دونهانگ بدون وقفه تا المان میتوانند بروند. راه اهن برقی ایرانی باعث میشود .کریدور ترکمنستان آذربایجان بی اعتبار شود.
چون چینی ها بجای دادن گمرک سه کشور ترکمنستان ،آذربایجان گرجستان و یا ترکیه و هزینه بارگیری تخلیه کشتی .
از مسیر ایران با هزینه گمرکی پایین و تماما ریلی با سرعت ریلی بالا میروند که باعث میشود ایران گزینه اول ترانزیتشان شود بعد از روسیه