◄ اتمام عملیات نصب تیرهای فلزی پل بزرگ راهآهن «قزوین –رشت»
پروژه ریلی راهآهن قزوین به رشت تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است و یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است که اوایل سال 97 به بهرهبرداری میرسد.
عملیات نصب تیرهای فلزی دهانه وسط پل در کیلومتر 55 راه آهن قزوین -رشت بر روی آزادراه به پایان رسید. بر این اساس با پایان نصب عرشه فلزی پل روی اتوبان به طول ۱۰۵ متر و وزن کل هزار تن از روز گذشته، آزادراه قزوین-رشت بازگشایی شد.
پروژه ریلی راه آهن قزوین به رشت تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است و یکی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور است که اوایل سال 97 به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از اتمام عملیات نصب تیرهای فلزی پل بزرگ راه آهن قزوین رشت خبر داد.
در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین از اتمام عملیات نصب تیرهای فلزی پل بزرگ کیلومتر 55 راه آهن «قزوین –رشت» در محل تقاطع با آزادراه «قزوین- رشت» خبر داد.
«مسعود حق لطفی» با اعلام این خبر گفته است: با توجه به اتمام عملیات و پاک سازی و آماده سازی مسیر لاین جنوبی آزادراه «قزوین -رشت» که به منظور اجرای پل محل تقاطع آزادراه و راه آهن مسدود شده بود از امروز دوم اسفند بازگشایی شد..
وی افزود: این پل از پروژه های خاص کشور است که به صورت فلزی با تیرهایی با طول 100 متر توسط مهندسان ایرانی و کارخانه های داخلی طراحی و اجراشده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یادآور شد: پل مذکور از آخرین بخش های باقی مانده در ابنیهٔ پروژهٔ راه آهن «قزوین -رشت» بود. اجرای این پل با دهانه 100 متر از پروژه های شاخص کشور است که به دست توانای مهندسان ایرانی در حال نصب است.
به گزارش تین نیوز پیش تر اعلام شده بود که اجرای پل کیلومتر 55 راه آهن قزوین-رشت نیازمند هدایت ترافیکی و همراهی مسافران دارد و احتمال انسداد چندروزه در آزادراه قزوین-رشت برای نصب این تیرها وجود دارد.
بااین حال تلاش مجموعه راه وشهرسازی این بود که با ایجاد کمترین زمان انسداد در آزادراه قزوین-رشت قطعات این پل به وزن حدود 250 تن و طول 7 متری نصب شود که کار دشوار و حساسی است.
گفته می شود پروژه ریلی راه آهن قزوین به رشت تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است و یکی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور است که اوایل سال 97 به بهره برداری می رسد.
در سال ۹۶، پنج طرح ریلی جزو طرح های اقتصاد مقاومتی بودند. اولین پروژه ریلی مربوط به همدان بود که افتتاح شد و دومین پروژه مربوط کرمانشاه است که مقرر شده است تا هفته آینده افتتاح شود
در این میان راه آهن قزوین-آستارا یکی دیگر از پروژه های ریلی است که فراتر از اتصال چند استان و حتی شبکه سراسری محسوب می شود و با تکمیل کریدور شمال-جنوب، کشورهای همسایه را به همدیگر متصل می کند.
گفته می شود یکی از مهمترین آثار افتتاح راه آهن قزوین-رشت توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه است. تکمیل این پروژه حتی از نظر سیاست بین المللی نیز موجب تقویت کشور می شود و می تواند عاملی برای تحکیم روابط سیاسی بین ایران و کشورهای همسایه باشد.
در طول ماه های گذشته دو کشور ایران و آذربایجان برای اتصال منطقه آستارای ایران به آستارای آذربایجان توافق هایی را نهایی کرده اند تا به وسیله آن با یک پل ریلی مشترک امکان جابه جایی قطارها میان دو طرف فراهم شود.
این تصمیم در حالی گرفته شده که ایران هنوز یک حلقه گمشده در کریدور شمال به جنوب خود دارد و این موضوع منوط به اتصال راه آهن رشت تا آستارا خواهد بود که مشروط به تکمیل راه آهن قزوین- رشت است.
هم اکنون اولویت اصلی کشور در حمل ونقل، توسعه خطوط ریلی است و بر همین اساس تکمیل کریدورهای ریلی مبنای برنامه ریزی در این حوزه قرار دارد.
یکی از تعهدات دولت اجرای ۹۱۹ کیلومتر شبکه ریلی است که مهم ترین پروژه آن راه آهن قزوین به رشت و آستارا و اتصال آن به آذربایجان است که برای ما اهمیت خاصی دارد.
تاکنون ۵۱۶ کیلومتر از مجموع ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی تعهد داده شده کشور ریل گذاری شده است و در همین راستا پروژه راه آهن قزوین به رشت قرار است تا اوایل سال جاری شاهد عبور قطار باشد.
کریدور شمال-جنوب خط ریلی جنوب ایران را به مرز آستارا، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان متصل می کند و نقش مهمی را در جابجایی کالا بین کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای CIS و اروپا دارد..