مشهد ۱۰ خط قطار شهری نیاز دارد
تیننیوز| مدیر پروژه های شرکت قطار شهری مشهد گفت: با توجه به زائر پذیری، رشد جمعیت شهری و حاشیه نشینی، این کلانشهر برای روان سازی ترافیک و پیشگیری از آلودگی هوا نیازمند 10 خط قطار شهری است.
به گزارش ایرنا، علیرضا منصوریان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: طرح مطالعات و تحقیقات حمل و نقل شهر مشهد از سال 76 توسط پژوهشکده دانشگاه صنعتی شریف توسط 250 کارشناس و استاد انجام شده و به عنوان نخستین شهر این طرح را نهایی کرده است.
به گفته وی، در طرح مطالعات حمل و نقل شهر مشهد، یکپارچه سازی سیستمهای حمل و نقل شهری، استفاده از نرم افزارهای به روز و سازگار با SIS و استفاده از روش های نوین در مدیریت تقاضا سفر، مد نظر بوده است.
منصوریان ادامه داد: در مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر مشهد، تا کنون 4 خط شبکه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده که باید در آینده ای نزدیک خطوط دیگری به آن اضافه شود.
مدیر پروژه های شرکت قطار شهری مشهد گفت: خط نخست قطار شهری از فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد تا انتهای بلوار وکیل آباد به طول 24 کیلومتر، خط دو از رضا شهر تا طبرسی به طول 5/14 کیلومتر که تست گرم این خط با سه رام قطار سبک شهری به طول 800 متر از هفته پیش شروع شده و در دهه فجر امسال از طبرسی تا میدان شهداء به بهره برداری میرسد.
وی درخصوص حفاری خط سه قطار شهری که از شهریور ماه امسال با دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) آغاز شده است، گفت: این خط از شمال غرب و محدوده متراکم شهری به سمت مرکز شهر و حرم مطهر و در نهایت منطقه محروم جنوب شرقی شهر، امتداد پیدا می کند.
به گفته منصوریان، اهمیت خط سه به واسطه طول زیاد و اتصال مناطق حساس و پر ترافیک شهر از جمله گره های اصلی و مهم ترافیکی شهر، مرکز شهر و اتصال به خط ٢ و ٤ (میدان شهدا) حرم مطهر، امتداد بلوار امام رضا(ع)، ترمینال مسافربری و مناطق متراکم مسکونی جنوب و غرب شهر می باشد.
مدیر پروژه های خطوط قطار شهری مشهد با اشاره به طرح احداث خط 4 متروی شهر گفت: این خط که مطالعات آن به طول 14 کیلومتر پایان یافته، شمال مشهد را به شرق این کلانشهر متصل می کند.
وی اضافه کرد: خط 4 قطار شهری مشهد از آرامگاه خواجه ربیع آغاز و پس از عبور از پیرامون حرم مطهر رضوی و از میدان مصلی به سمت شهرک شهید رجائی و جاده سرخس امتداد خواهد یافت و در صورت تأمین اعتبار پروژه احداث تونل ریلی آغاز می شود.
مدیر پروژه خطوط قطار شهری مشهد گفت: احداث یک کیلومتر خط قطار سبک شهری 200 میلیارد ریال هزینه دارد، که اجرای آن با دستگاه پیشرفته حفاری(TBM) که طول آن 110 متر است، انجام میشود.
اعتبارات دولتی امسال قطارشهری مشهد هزار و 200 میلیارد ریال است که 450 میلیارد ریال آن تاکنون در قالب اسناد خزانه تخصیص یافته است.
به گفته وی، در طرح مطالعات حمل و نقل شهر مشهد، یکپارچه سازی سیستمهای حمل و نقل شهری، استفاده از نرم افزارهای به روز و سازگار با SIS و استفاده از روش های نوین در مدیریت تقاضا سفر، مد نظر بوده است.
منصوریان ادامه داد: در مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر مشهد، تا کنون 4 خط شبکه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده که باید در آینده ای نزدیک خطوط دیگری به آن اضافه شود.
مدیر پروژه های شرکت قطار شهری مشهد گفت: خط نخست قطار شهری از فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد تا انتهای بلوار وکیل آباد به طول 24 کیلومتر، خط دو از رضا شهر تا طبرسی به طول 5/14 کیلومتر که تست گرم این خط با سه رام قطار سبک شهری به طول 800 متر از هفته پیش شروع شده و در دهه فجر امسال از طبرسی تا میدان شهداء به بهره برداری میرسد.
وی درخصوص حفاری خط سه قطار شهری که از شهریور ماه امسال با دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) آغاز شده است، گفت: این خط از شمال غرب و محدوده متراکم شهری به سمت مرکز شهر و حرم مطهر و در نهایت منطقه محروم جنوب شرقی شهر، امتداد پیدا می کند.
به گفته منصوریان، اهمیت خط سه به واسطه طول زیاد و اتصال مناطق حساس و پر ترافیک شهر از جمله گره های اصلی و مهم ترافیکی شهر، مرکز شهر و اتصال به خط ٢ و ٤ (میدان شهدا) حرم مطهر، امتداد بلوار امام رضا(ع)، ترمینال مسافربری و مناطق متراکم مسکونی جنوب و غرب شهر می باشد.
مدیر پروژه های خطوط قطار شهری مشهد با اشاره به طرح احداث خط 4 متروی شهر گفت: این خط که مطالعات آن به طول 14 کیلومتر پایان یافته، شمال مشهد را به شرق این کلانشهر متصل می کند.
وی اضافه کرد: خط 4 قطار شهری مشهد از آرامگاه خواجه ربیع آغاز و پس از عبور از پیرامون حرم مطهر رضوی و از میدان مصلی به سمت شهرک شهید رجائی و جاده سرخس امتداد خواهد یافت و در صورت تأمین اعتبار پروژه احداث تونل ریلی آغاز می شود.
مدیر پروژه خطوط قطار شهری مشهد گفت: احداث یک کیلومتر خط قطار سبک شهری 200 میلیارد ریال هزینه دارد، که اجرای آن با دستگاه پیشرفته حفاری(TBM) که طول آن 110 متر است، انجام میشود.
اعتبارات دولتی امسال قطارشهری مشهد هزار و 200 میلیارد ریال است که 450 میلیارد ریال آن تاکنون در قالب اسناد خزانه تخصیص یافته است.
فقط درخواست دارم یک روز به خط فرودگاه مشهد بروید فاجعه است بقدری ایستگاه مترو با پایانه فرودگاه فاصله دارد که انسان عدم استفاده از مترو ترجیح میدهد نمیدانم انزمان طراح خط فکر نکرد مسافر بدبخت این فاصله را چگونه تا فرودگاه با بار و ساک برود؟؟؟ بنظرم واقعا این قضیه درس عبرت شه حداقل شهر های دیگر مترو در مکانیابی ان دقت کنند و رفاه مردم در نظر گرفته شود تا استقبال شود. اگر امکان دارد در اینده مترو فرودگاه مشهد اصلاح شده و بگونه ای نزدیک تر شود برای مردم