◄فرودگاه مشهد با ایرلاینهای خاطی قاطعانه برخورد میکند
تیننیوز | مدیرکل فرودگاههای استان خراسان رضوی با بیان اینکه مردم در وقوع اتفاقات اخیر در فرودگاه مشهد باید نگاه منصفانه میان عملکرد فرودگاه و وظایف ایرلاینها داشته باشند زیرا فعالیت این دو بخش، جدای از هم است، گفت: فرودگاه مشهد در شرایط پیش آمده طی سه روز گذشته با چالشهایی مواجه شد؛ در این زمینه برخورد قاطعانهای با ایرلاینهای خاطی خواهیم داشت و ایرلاینی که پاسخگوی قصور خود نبوده است، نباید در مشهد پرواز داشته باشد.
محمدباقر قاسمزاده در گفتوگو با خبرنگار تیننیوز با بیان اینکه از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه (۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۵) برف شدیدی در شهر مشهد شروع به باریدن کرد و بارش این مقدار برف در ۱۰ سال گذشته بیسابقه بود، عنوان کرد: همزمان با بارش برف در فرودگاه مشهد، سطوح پروازی آن برفروبی میشد و پروازها نیز تا ساعت ۲۰ آن روز برقرار بود و آخرین پرواز به مقصد نجف اشرف صورت گرفت اما پس از آن باند مملو از برف شد و دامنه دید به شدت کاهش یافت و امکان برقراری پروازها فراهم نبود.
وی ادامه داد: از ساعت ۲۴ روز یکشنبه تا ساعت ۹ صبح همان روز عملیات برفروبی به طور مستمر در فرودگاه مشهد انجام میشد که در ساعت ۹ صبح به ایرلاینها اعلام کردیم که باند باز است و قابلیت نشست و برخاست هواپیماها بر روی آن فراهم است. انتظار میرفت ایرلاینها پروازهای خود را به سرعت از سرگرفته بگیرند اما نخستین پرواز ورودی در ساعت ۱۲ ظهر و نخستین پرواز خروجی در ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه انجام شد.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان رضوی گفت: طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه (۲۹ و ۳۰ بهمن و یکم اسفند ۹۵) تعداد ۳۷۶ پرواز در این فرودگاه انجام شد که به وسیله آنها حدود ۵۴ هزار مسافر اعزام و پذیرش شدند. متاسفانه به دلیل قصور برخی ایرلاینها، ساماندهی اعزام و پذیرش این تعداد مسافر و برقرار پرواز در شرایط جوی ایجاد شده، نادیده گرفته شد و چالشهایی برای فرودگاه مشهد ایجاد شد.
وی ضمن یادآوری وظایف فرودگاهها و ایرلاینها، از مردم و مسافران خواستار تمایز خدمات این دو از یکدیگر شد و بیان کرد: خدمات فرودگاهی متمایز از خدمات جابجایی مسافر در حوزه شرکتهای هواپیمایی است اما کوتاهی ایرلاینها سبب شد تا نوک پیکان اتهامات به سمت فرودگاه مشهد گرفته شود که این نگاه دور از انصاف است زیرا باند و سطوح پروازی فرودگاه مشهد آماده برقراری پروازها بود اما ایرلاینها خود از انجام این پروازها ممانعت کردند.
به گفته قاسمزاده، کارکنان فرودگاه مشهد طی ۴۸ ساعت بدون خروج از فرودگاه و داشتن استراحت، مدام مشغول برفیروبی سطوح پروازی بودند که اگر باند را آماده نمیکردند حدود ۲۷ هزار مسافر در فرودگاه مشهد و ۲۷ هزار زائر مشهد مقدس در سایر فرودگاههای ایران معطل میماندند. همچنین لغو یا تاخیر برخی پروازها به صلاحدید فرودگاه مشهد بر اساس استانداردها و رعایت ایمنی پروازها بوده است.
تامین دیآیس (یخزدا) برعهده شرکتهای پشتیبان ایرلاینهاست
وی در پاسخ به این سوال که «چه تعداد دیآیس در فرودگاه مشهد وجود دارد و بر اساس استانداردها باید چه تعداد باشد؟» گفت: دیآیسهای فرودگاهها به شرکتهای پشتیبان ایرلاینها تعلق دارد. اکنون در فرودگاه مشهد ۴ شرکت پشتیبان وجود دارد که شرکت زاگرس به هواپیماهای زاگرس خدمات ارایه میدهد. شرکتهای ایرانایر، سامان و آرمان نیز خدمات پشتیبانی از ایرلاینها را به سایر شرکتهای هواپیمایی ارایه میدهند. در حال حاضر ۱۰ دیآیس در فرودگاه مشهد وجود دارد که باید مجهز به مواد یخزدای مناسب با مقدار کافی باشند.
وی افزود: اینکه باند فرودگاه باز است، طبیعی است که با سیل پروازهای ورودی روبهرو شود. اما شرکتهای پشیبان باید به گونهای عمل میکردند که زمان یخزدایی و خروج این پروازهای ورودی کاهش یابد. همچنین عملیات یخزدایی از بدنه هواپیما پس از سوار شدن مسافران انجام میشود. بنابراین تاخیر پروازها یا ابطال آنها مربوط به ایرلاینها بود.
مدیرکل فرودگاه مشهد یادآور شد: شرکتهای خدماتی خود تشخیص میدهند تعداد دیآیسها چه میزان باشد اما سازمان هواپیمایی کشور به عنوان متولی باید بررسی کند که برای فرودگاه پرترافیکی مانند مشهد چه تعداد دیآیس لازم است تا دیگر شاهد شرایطی که رخ داد، نباشیم.
برخورد قاطع با ایرلاین خاطی و غیرپاسخگو
وی گفت: به عنوان نماینده شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از مسئولان ایرلاینها همواره تقاضا کردم در شرایط خاص و پرترافیک فرودگاهی، از دو ساعت قبل در فرودگاه حاضر باشند و پاسخگوی مردم و مطالبات آنها باشند. در شرایط پیشآمده طی سه روز گذشته ایرلاینها باید میانوعده، غذا و اسکان مسافران را تامین میکردند در حالی که مسئولان ایرلاینهای فرودگاه مشهد در این شرایط اصلا حضور نداشتند و نسبت به ارایه این خدمات به مسافران بیتوجه بودند.
وی تصریح کرد: در روزهای گذشته ایرلاینها به علت نقص فنی هواپیما یا امتناع خلبان از پرواز، نتوانستند پروازی برقرار کنند، که در این شرایط برای جلوگیری از سرگردانی مسافران مستقیما وارد مذاکره با فرودگاههای دیگر شدیم و توانستیم ۴ هواپیما را وارد فرودگاه مشهد کنیم تا مسافران را به شهرهای مقصد برسانیم. در حقیقت انجام این اقدام اصلا برعهده فرودگاه نیست و ایرلاینها خود باید به این موضوع رسیدگی کنند.
قاسمزاده در پاسخ به این سوال که «با ایرلاینهای خاطی که منجر به نارضایتی مسافران در فرودگاه مشهد شدند، چگونه رفتار خواهید کرد؟» عنوان کرد: اکنون درحال تهیه گزارش تکمیلی اتفاقات سه روز گذشته هستیم تا در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دهیم. قطعا با ایرلاینهای خاطی برخورد قانونی و قاطعانه خواهیم داشت. به این معنا که بر اساس میزان اشتباه و کوتاهی ایرلاین اجازه پرواز در فرودگاه مشهد را از آن سلب کرده یا پروازهایش را کاهش میدهیم. همچنین بسته به نوع کوتاهی مسئول ایرلاین در ترمینال برخورد خواهیم داشت.