| کد خبر: 101981 |

در گفتگوی تین‌‌نیوز با معاون اموربندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شد

◄ طرح شبکه بنادر، راهکار توسعه بنادر کوچک

تین‌نیوز| توسعه بنادر کوچک یکی از مباحث مهم در حوزه دریاست. بنادر کوچک به دلایل متعدد می‌توانند به اقتصاد کشور و به‌ویژه اقتصاد مناطق بندری کمک کنند. نکته‌ای که در همه جای جهان مد نظر سیاست‌گذاران حوزه دریایی است.

به گزارش تین‌نیوز، در این میان اما بحث بر سر سرمایه‌گذ‌اری است. بخش خصوصی در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در بنادر کوچک را مقرون به صرفه نمی‌داند و بنابراین بنادر کوچک به دولت چشم دوخته‌اند.

به این دلیل بحث توسعه یا عدم توسعه بنادر کوچک یکی از مسائلی است که این روزها سازمان بنادر و کمیسیون عمران مجلس با آن درگیر هستند. در شرایط پساتحریم و توسعه بنادر بزرگ برای جذب سرمایه‌گذاری برخی نگران هستند تا بنادر کوچک آنچنان که باید دیده نشوند.

از سوی دیگر اتفاقات ناخوشایندی نظیر آنچه برای بندر ترکمن رخ داد، نگرانی‌ها را افزایش داده است. در همین زمینه در گفتگویی کوتاه این موضوع را با جلیل اسلامی معاون اموربندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرده‌ایم و سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی را در خصوص بنادر کوچک جویا شده‌ایم.
 
با توجه به مسائل مطرح شده در ماه‌های اخیر، سیاست سازمان بنادر در خصوص بنادر کوچک چیست؟
این بحث بسیار مفصل و تحلیلی است. در واقع نیاز به بحثی تفصیلی دارد تا ببینیم تغییراتی که ایجاد بنادر بزرگ، ظرفیت‌های بزرگ تبدیل آنها به مناطق و بسیاری مسائل دیگر ایجاد کرده چه تاثیری بر بنادر کوچک دارد. این‌ها موضوعاتی است که طبیعتا بنادر کوچک را متاثر می‌کند.

زمانی بندر خرمشهر بود و خب البته جنگ تحمیلی اتفاق افتاد، اما اگر جنگ هم نبود، بندر امام(ره) ساخته می‌شد که ساخته شد. پس تغییر اندازه بنادر، تغییر سایز کشتی‌ها، تغییر روش تجارت و همه‌ اینها شاخص‌هایی است که باعث شد این بنادر بزرگ به این شکل ساخته شود و طبعا بنادر کوچک را متاثر کرد.

با این وصف تکلیف چیست؟
در پاسخ به سوال شما باید اینطور بگویم که آیا قرار است ما بگوییم چون اینها انجام شده ما کاری نباید انجام دهیم؟ خیر! تفکر وزارت راه و شهرسازی، جناب آقای وزیر و سازمان بنادر این است که در این بنادر هم امکان کاربری‌ وجود دارد. بر اساس نوع تجارت، فعالیت‌های دریایی اعم از شیلاتی، تجاری و مسافری می‌توان ظرفیت‌های درونی بنادر کوچک را فعال کرد.

در حال حاضر آیا طرحی برای این بنادر کوچک در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد؟
بله! اخیرا ایده‌ای را به دستور آقای وزیر دنبال می‌کنیم و آن هم بحث شبکه بنادر است. این ایده به این دلیل ارائه شده که بتوانیم از ظرفیت بنادر کوچک‌تر در کنار بنادر بزرگ با ساختار فیزیکی و موقعیتی که دارند، به نحو مطلوب بهره ببریم. لذا این به عنوان یک دستور کار است. بنادر کوچک هر کدام کارکرد خودشان را دارند اما در قالب یک شبکه باید تعریف شود و بر اساس آن عمل شود.

و اینکه در خصوص اتفاقی که برای بندر ترکمن رخ داد، موضع شما چیست؟
آنچه برای بندر ترکمن رخ داده یک مورد خاص است. در واقع یک بحث مهندسی است که دوستان باید توضیح بدهند چرا رسوب گرفته. چطور می‌شد که رسوب نگیرد یا هر نکته دیگری. اما چون این اتفاق افتاده باید ببینیم آثار آن در بنادر چیست.

 مشکل دسترسی، حوضچه، حجم انبوه لایروبی، هزینه‌های بسیار سنگینی که ایجاد می‌کند، باید این محاسبات را انجام دهیم. واقعیت این است که این تغییرات رخ داده است. در دوره‌ای یک بندر کارکردی داشته اما بعد از مدتی کارکردشان کمتر می‌شود، تغییر پیدا می‌کند. این جزو بحث‌هایی است که ما در حال پیگیری آن هستیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.