| کد خبر: 102744 |

◄ روی خوش مجلس به بنادر کوچک

تین‌نیوز| بندرها همیشه هم بزرگ نیستند. گاهی کوچکند. این بنادر کوچک، اسکله‌های بزرگ با کشتی‌های غول‌‌پیکر و هیاهوی صنعتی کانتینرها را ندارند. با این‌همه بندرند و در حیات اقتصادی و اجتماعی اقلیم‌، و چه بسا کشورشان نقش انکارناپذیری را ایفا می‌کنند. به این ترتیب بنادر کوچک بر خلاف نام‌شان، «می‌توانند» در یک شبکه مویرگی، جریانی زنده از اقتصادِ صنعتی و دریایی یک سرزمین باشند.

ایران به دلیل گستردگی نوار ساحلی و شرایط خاص اقلیمی، از جمله سرزمین‌هایی است که از دیرباز در نوارساحلی خود بنادر کوچک و بزرگی داشته است. بنادری که با توجه ویژگی‌های خاص‌شان کاربری‌های متفاوتی داشته‌اند.

با اینهمه در سال‌های اخیر بنادر کوچک به دلایل گوناگون یکی از مباحث مهم سیاسی و اقتصادی در کشور بوده‌اند. میزان اهمیت، کارکرد، و شرایط سرمایه‌گذاری و توسعه بنادر کوچک، بخشی از دغدغه‌هایی است که به ویژه در پسابرجام بیش از پیش پرسش‌هایی را ایجاده کرده است.

از سوی دیگر سرنوشت ناخوشایند برخی بنادر کوچک مانند ترکمن، آینده بنادر دیگری مانند آستار را سوال‌برانگیز کرده است. در حال حاضر سرمایه‌گذاری جهت توسعه بندرآستارا یکی از دغدغه‌هایی است که در سطح سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شود.

چندی پیش جلیل اسلامی معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با تین‌نیوز، بر اهمیت این بنادر در نظر مدیران سازمان متبوعش تاکید کرد و ایجاد «شبکه بنادر» را راه حل مناسبی برای توسعه بنادر کوچک دانست.

تین‌نیوز در همین راستا، نظر دو نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را جویا شده است.
 
سید هادی بهادری نماینده ارومیه: فعلا هیچ قصدی برای محدود کردن این بنادر وجود ندارد

بهادری در گفتگو با تین‌نیوز بر حمایت کمیسیون عمران از بنادر کوچک تاکید می‌کند؛ «سیاست کمیسیون عمران این است که حتی بنادر کوچک‌تر از بنادر آستارا نیز حمایت شوند. ما به طور کلی دیدگاه‌مان این است که بنادر را کوچک را به عنوان یکی از ظرفیت‌های تجاری نگاه می‌کنیم و فعلا هیچ‌گونه قصدی برای محدود کردن این بنادر وجود ندارد.»

نماینده ارومیه می‌گوید بنادر کوچک باید به سمت بخش خصوصی حرکت کنند؛ «این بنادر باید به اندازه ظرفیت‌شان کار کنند و هر کدام بتوانند با هم رقابت کنند. اعتقاد داریم که این بنادر کوچک باید به سمت بخش خصوصی حرکت کنند؛ چراکه این اقتضای توسعه در حال حاضر است.»


نائب رییس کمیسیون عمران مجلس دهم، مشکلات بخش‌خصوصی را برای مشارکت در بنادر کوچک چیزی غیر از مسائل زیرساختی می‌داند؛ «معمولا مشکل بخش خصوصی مشکل مجوزها و برخی مسائل جاری است تا این‌که مسائل زیرساختی دست و پا گیر این بخش باشد. برای مثال در همین بندر آستارا باوجود مشکلاتی که هست، این بندر از قدیم‌الایام زیرساخت‌های لازم را داشته است.»

او علاوه بر این کاربری‌های دیگری را نیز برای بندر آستارا متصور است؛ «بندر آستارا چون در محدوده منطقه آزاد نیز هست، می‌تواند کارهای زیادی  انجام دهد و این ظرفیت را دارد که بندری مهم محسوب شود. به نظرم می‌آید اگر یک بخش خصوصی علاقه‌مند و دارای انگیزه بیاید می‌تواند این بندر و این موضوع را به طور کلی مدیریت کند.»

محمد دامادی نماینده ساری: مشکل، مدیریتی است
محمد دامادی نماینده ساری در گفتگو با تین‌‌نیوز معتقد است: «ما بنادر بزرگی برای کشتی‌های بزرگ داریم. کشتی‌هایی که قطعا در پسابرجام بیش از پیش در بنادر بزرگ ما پهلو خواهند گرفت. اما توسعه بنادر کوچک نکته دیگری است و اینها هیچ ربطی به هم ندارند. هر کدام کاربری خودشان را دارند.»


دامادی می‌گوید نباید نگران این باشیم که توسعه بنادر کوچک تاثیر سویی بر بنادر بزرگ بگذارد؛ «نظر شخصی من این است که این دو کاربری‌های مجزایی دارند و هیچ تاثیری رو هم نخواهند گذاشت. وقتی بندری مشکل دارد باید نحوه اداره بندر را ببینیم. این ایده خوبی است که برخی برنامه‌ریزی‌ها را در بنادر کوچک داشته باشیم و برخی را در بنادر بزرگ.»
نماینده ساری در خصوص کاربری بنادر کوچک نیز، می‌افزاید: «این بنادر کوچک می‌توانند در حوزه توریسم، صیادی و مسائلی از این دست نقش مهمی ایفا کنند.»
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.