◄ در آستانه فصلی سرد
، لباس سفید بر قامت طبیعت و رسیدن فصل لباسهای گرم و نزول نعمتهای آسمانی اگرچه زیباییهای منحصربهفردی دارد و بعد از هرم آتشین تابستان حسابی شرایط را عوض میکند و هوای پاک به ارمغان میآورد، اما گاهی با معضلاتی نیز همراه است.
به گزارش خبرنگارتیننیوز، عمده این مسائل را شاید بتوان در حوزه حملونقل متمرکز دانست، بهطورکلی حملونقل و بهطور جزئی حملونقل جادهای شرایط بسیار شکنندهای دارد و نسبت به وضعیت جوی از حساسیت بالایی برخوردار است، با کوچکترین تغییر آبوهوا معضلات جدیای در این بخش اتفاق میافتد.
کافی است در یک جاده بارشی رخ بدهد، بلافاصله عبور و مرور از آن مشکل خواهد شد، حال اگر این بارش به شکل برف باشد و خودرو نیز تجهیزات کافی به همراه نداشته باشد عملاً حملونقل جادهای بهزانو درخواهد آمد و این نقلوانتقال متوقف خواهد شد.
ازآنجاییکه زمان دقیق رسیدن زمستان مشخص نیست و گاهی زودتر و گاهی دیرتر از راه میرسد، آمادگی در بخش حملونقل جادهای برای آغاز فصل سرد ضروری به نظر میرسد.
زمستان با ورودش مسئولیتهای سنگین و متنوعی برای سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز به همراه دارد، مسئولیتی به مهمی حفظ جان شهروندان.
هرساله راهداری با فرارسیدن زمستان، فعالیتهای زمستانی خود را که شامل ایجاد راهدارخانهها، تأمین خودروهای برفروب و دپوی شن و نمک و مواردی ازایندست میشود را از سر میگیرد.
امسال اما شاهد عجله زمستان و بارشهای زودهنگام بودیم، علی ناوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، در این خصوص گفت: همهساله طرح زمستانه راهداریهای کشور از اول آذر تا ۱۵ فروردین سال بعد اجرا میشود، اما چون در استانهای سردسیر مانند زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، البرز و دیگر استانهای سردسیر احتمال بارش برف وجود دارد این طرح در استانهای برفگیر آغازشده است.
ناوی گفت: راهداریها در گردنههای برفگیر نقاط مرتفع این استانها تجهیز و فعال هستند. به گفته ناوی، در حال حاضر دستورالعمل اجرای طرح زمستانه به همه استانها ابلاغشده و حتی اعتبار موردنیاز برای دپوی شن و ماسه، تهیه سوخت و سرویس و تجهیز ماشینآلات ابلاغشده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور گفت: برای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتهشده که بر اساس طول راه، تعداد گردنههای برفگیر و کمبود تجهیزات در هر استان تقسیمبندی شده تا از همینالان راهداریها به آمادگی لازم برسند. هرچند در حال حاضر ۶۵۰ راهدارخانه در کشور داریم اما باید ۲۰۰ راهدارخانه دیگر بسازیم تا به استاندارد لازم در این زمینه برسیم. بر اساس استاندارد، در مناطق سردسیر در هر ۵۰ کیلومتر باید یک راهدارخانه داشته باشیم.
این اقدامات اهمیت بسیار زیادی در تأمین امنیت عابرین زمستانی دارند و از آنجایی که بخش زیادی از محورهای پرتردد کشور برفگیر هستند، در صورت وجود هرگونه سهلانگاری ممکن است فاجعهای عظیم اتفاق بیافتد.
«سید یعقوب میرکتولی»، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز نیز در گفتوگویی با «ایران» تصریح کرد: به دلیل سرمای زودرس در سطح استان بهویژه در محور کرج – چالوس و جادههای طالقان، استان ما زودتر خود را آماده تردد ایمن برای مسافران کرده است. به گفته وی، نخستین برف پاییزی استان اواخر هفته گذشته در کندوان به زمین نشست.
میرکتولی در خصوص جزئیات عملکرد زمستانی راهداری گفت: در حال حاضر ۱۳ راهدارخانه با ۲۵۰ نیرو در حاشیه جادههای استان فعال است که این راهدارخانهها مجهز به ۸۵ دستگاه ماشینآلات سبک و سنگین شامل لودر، گریدر، بولدوزر و یک دستگاه پیشرفته برف خور است، ضمن اینکه انبارهای راهداری بهاندازه کافی نمک و شن دپو کردهاند. دستگاه برف خور میتواند در هر ساعت ۳ هزار تن برف را از سطح جاده به فاصله ۳۰ متری پرتاب کند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز از رانندگانی که در زمستان قصد تردد در جادههای برفگیر را دارند خواست تا ضمن به همراه داشتن زنجیر چرخ، لباس گرم، پتو و مواد خوراکی حتماً شیوه صحیح بستن زنجیر را آموزش ببینند. قرار است ۲/۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح زمستانی جادههای البرز اختصاص یابد که هنوز چیزی به دستمان نرسیده است.
بر اساس این گزارش و اظهارات مسئولان راهداری، اقدامات لازم از سوی سازمان راهداری تاکنون به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و تا داشتن زمستانی با آرامش و لذتبخش تنها یک گام دیگر باقیمانده است، رعایت قوانین و مقررات و نکات ایمنی توسط رانندگان تضمینکننده زمستانی آرام خواهد بود.