◄ حملونقل شالوده تمام فعالیتهای انسانی است
؛ «حملونقل شالوده تمام فعالیتهای انسانی است» این جمله اقتصاددان معروف «لئون سه» بهنوعی لید و چکیده این گزارش محسوب میشود، بهراستی هر آنچه یک خبرنگار حوزه حملونقل بنویسد را میتوان با این جمله آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، درک اهمیت حملونقل میتواند نقش بسیار مهمی در بهبود جایگاه این بخش در کشور بشود و این درک حاصل نمیشود مگر با ارتباط تنگاتنگ فضای علمی و فضای کار جامعه. از سویی این ارتباط نیز بهنوعی از وظایف رسانهها محسوب میشود، لذا تیننیوز بهعنوان تنها رسانه جامع تخصصی حملونقلی کشور همواره نگاه ویژهای به این مهم داشته و دارد.
یکی از مشکلات اصلی حملونقل در کشور نبود یا کم تعداد بودن شرکتهای عظیم و برندهای معتبر در این بخش است، زمانی که برندهای بزرگی در این صنعت وجود داشته باشد، سطح کیفیت ارتقا پیدا خواهد کرد و اعمال استانداردهای روز دنیا در سیستم حملونقل بهمراتب سهلتر خواهد شد.
در این نوشتار با بهرهگیری از مقاله «خدمات حملونقل و نقش عوامل موفقیت در شرکتهای حملونقل بینالمللی جادهای کالا» نوشته «محمدعلی عباسی عضو هیئتمدیره شرکت راهآهن و حملونقل صنایع» تلاش خواهیم کرد تصویری علمی و کارشناسی از وظایف، مسئولیتها و حقوق شرکتهای حملونقل ارائه دهیم.
وظایف حامل 1) انعقاد قرارداد حمل و صدور راهنامه.
2) تهیه اسناد و مدارک برای امکان سفر از قبیل کارنهتیر، کارنهدو پاساژ، دوزبلاغ، ویزا، بیمهنامه و گواهی قبول و ...
3) تودیع ضمانتهای لازم به ارگانهای ذیربط جهت مدارک و اسناد ضروری.
4) تأمین کامیون مناسب برای حمل با توجه به مهلت مقرر در قراردادها.
5) تحویل گرفتن کالا از فرستنده یا فورواردر و نظارت در بارگیری کامیون ازنظر تطبیق مندرجات اسناد حمل با محموله.
6) ارائه اسناد مربوط با مقامات گمرک از مبدأ تا مقصد راهنامه و مراقبت در سالم نگهداشتن پلمپهای گمرکی.
7) تحویل کالا به گیرنده در محلهایی که بهوسیله مقامات گمرکی تعیین و اجازه داده میشود.
8) رعایت مسیر مشخصشده و مدتزمان حمل کالای ترانزیتی که مقامات گمرکی تعیین میکنند.
9) رعایت مسیر و مدتزمان حمل کالا بر طبق قرارداد حمل.
10) تخلیه یا نظارت بر تخلیه و شمارش کالا و امضای اسناد کسر و اضافه و آسیبدیدگی.
11) دقت در تحویل محموله به مقصد و اخذ گواهیهای مربوطه. مسئولیت ها 1) پرداخت کرایه حملونقل و حق توقف و سایر حقوق متعلق به راننده.
2) قبول کلیه مسئولیتهای مذکور در کنوانسیون CMR درزمینهٔ مفقود شدن، تأخیر و آسیبدیدگی و تعهد پرداخت غرامت به میزان توافق شده یا طبق کنوانسیون مذکور.
3) مراقبت در تائید روی تهقبضهای کارنهتیر توسط مقامهای گمرکی بینراهی و مقصد و استرداد لاشه کارنهتیر به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مهلت مقرر.
4) رعایت کلیه دستورالعملها و آئیننامههایی که در رابطه با امور حمل به تصویب مراجع ذیصلاح میرسد.
5) آگاهی از مقررات مربوط به تردد کامیونها در کشورهای مسیر و اعلام آن به رانندگان.
6) آموزش رانندگان برای حمل صحیح بینالمللی کالا بر اساس دستورالعملهای ابلاغی.
7) قبول کلیه مسئولیتهای مذکور در کنوانسیون TIR و ضمایم مربوط در مواردی که کالا به صحابت کارنهتیر حمل میشود.
8) شرکتهای حامل ضمن مراقبت در حسن انتخاب و اعمال و رفتار راننده و سایر عوامل مربوط در صورت احراز مراتب تخلف، همکاری لازم را با سازمان و مؤسسات و اشخاص ذیربط جهت برخورد قانونی لازم با عوامل مذکور به عمل خواهند آمد. حقوق 1) مسئولیتهای حامل در پرداخت غرامت محدود به موارد مذکور در کنوانسیون CMR و بهشرط رعایت مفاد این کنوانسیون از جانب فرستنده و گیرنده کالا خواهد بود.
2) درصورتیکه حوادث و عواملی خارج از حیطه اختیارات حامل (مثلاً قوه قهریه) موجب عدم اجرای تعهد شود، حامل مسئولیتی در پرداخت غرامت ندارد.
3) حامل مسئولیتی در قبال مغایرت ناشی از محتویات بستههای آکبند یا کانتینرهایی که با پلمپ شمارهدار سالم به همان نحوی که تحویل گرفتهشده است به مقصد تحویل میشود نخواهد داشت.
4) درصورتیکه فرستنده کالا با اظهار خلاف واقع خود ازنظر کمیت و کیفیت کالا موجبات زیان و یا انجام هزینههای غیرعادی برای حامل فراهم کند متعهد به جبران آن است.
5) تا هنگامیکه کرایه و هزینههای مربوط به آن پرداختنشده باشد حامل میتواند اجازه دخل و تصرف در کالا را به صاحب آن ندهد.
6) در مواردی که کامیون به انتظار بارگیری و یا تخلیه بیشازحد مقرر معطل بماند مشتری متعهد به پرداخت حقوق توقف خواهد بود. به نظر میرسد تبیین جایگاه، حقوق وظایف شرکتهای حملونقلی میتواند نقش مؤثری درروند فعالیت این شرکتها، تعیین وظایف و حقوق مشتریان و مجموعاً افزایش کارایی حملونقل داشته باشد.