| کد خبر: 114347 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ تلاش به منظور کاهش قیمت خودرو

تین‌نیوز| دبیر انجمن خودروسازان کشور از تلاش به منظور کاهش قیمت خودرو، خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، احمد نعمت‌بخش با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت تمام شده قطعات، اظهار داشت: خواستار حمایت هرچه بیشتر دولت از صنعت قطعه و خودروسازی کشور شد.

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرذ: با توجه به نوسانات قیمت دلار و اثرگذاری مستقیم آن بر قیمت فولاد، در صورت عدم همراهی دولت به منظور حمایت مالی از این بخش، طبیعی است که شاهد افزایش قیمت خودرو در کشور خواهیم بود.

نعمت‌بخش خواستار تخصیص ارز مبادله‌ای به قطعه‌سازان از سوی دولت شد و گفت: با این اتفاق قطعه‌سازان ناگزیر از افزایش قیمت محصولات خود نشده و خودروسازان نیز به این‌کار مبادرت نخواهند کرد زیرا، با این کار کنترل قیمت‌ها به راحتی میسر خواهد بود.

به گفته وی، نمی‌شود انتظار داشت پتروشیمی و آلیاژها گران و در مقابل قیمت خودرو گران نشود به‌طور قطع این تفکر با شرایط فعلی صنعت خودرو همراه نیست زیرا، 9 درصد قیمت یک خودرو را ارزش افزوده و 25 درصد قیمت را نیز عوارض گمرکی به خود اختصاص می‌دهد و همه این عوامل تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو دارد که ناگزیر به نظر می‌رسد.

نعمت‌بخش با بیان این مطلب که «شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث هم بی تاثیر نیست و در عمل از 20 میلیون تومان پراید 12 میلیون تومان سهم خودروساز و باقیمانده به دولت تعلق می‌گیرد»، افزود: با توجه به توان خرید کم مصرف کنندگان، تولید کنندگان نسبت به افزایش قیمت‌ها تمایلی ندارند تا، آسیبی از این رهگذر به خریدار و بازار خودرو وارد نشود.

وی با اشاره به وضعیت تولید در دوران رکود در ایران و کشورهای دیگر، ابراز داشت: هر تولیدکننده خارجی زمانی که تولیداتش کاهش پیدا می‌کند اقدام به تعدیل نیرو می‌کند و از این طریق بخشی از مشکلات مالی خود را جبران کرده و از زیان‌دهی بیشتر جلوگیری می‌کند، این در حالی است که میزان تولید ما نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته اما به بنا به خواست مسئولان، تولیدکننده ایرانی حق تعدیل نیرو را نداشته که این امر چندان کارشناسی شده نیست.

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر این موضوع که صنعت خودرو صنعتی پیشتاز است و هرچه تولید ما بیشتر شود صنایع وابسته نیز با پویائی همراه می‌شوند، گفت: متاسفانه دولت حمایت ویژه‌ای از صنعت خودرو نکرده و این امر باعث شده تا این بخش همواره با مشکلات خاص خود دست و پنچه نرم کند.

در ادامه این گزارش رئیس انجمن قطعه‌سازان ضمن تائید سخنان همکار خود، اظهار داشت: گرانی نرخ ارز قطعه‌سازان باعث افزایش قیمت قطعات خودرو شده اما باید حاشیه امن خودرو به‌گونه‌ای باشد که نوسانات قیمت دلار صنعت خودرو را دچار تلاطم کند، بلکه قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که حق مصرف کنندگان در این بین ضایع نشود.

رضا رضایی با اشاره به این‌که، صنعت قطعه و خودروسازی یک خانواده را تشکیل می‌دهند و شرکت‌های رقیب هم به دنبال شکاف در این خانواده هستند، تصریح کرد: انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان تلاش کردند تا در زمان تحریم‌ها افزایش تولید کیفی داشته باشند، تا قطعه و خودروسازان متحمل ضررهای ناشی از تحریم نباشند اما، حال به یک‌باره شاهد افزایش 12 تا 15 درصدی در قیمت مواد اولیه در کشور هستیم و این افزایش قیمت غیرقابل تحمل است زیرا، حدود سه ماه است که مواد اولیه گران شده و ذخیره مواد اولیه هم به حداقل ممکن رسیده است.

رئیس انجمن قطعه سازان با یادآوری رکود اقتصادی  در سال‌های 2006 تا 2008 در دنیا تحمیل خسارت آن بر صنعت خودروسازی، گفت: ما امسال 40.7 درصد افزایش تولید را در کشور تجربه کریم که خوب بوده اما در حال حاضر قیمت مواد اولیه مانند پلیمر 20 تا 30 درصد گران شده است.

به گفته رضائی، قطعه سازان باید حق بیمه و عائله و افزایش حقوق را جلوتر به دولت پرداخت کننددر حالی که در سایر کشورها شاهد چنین پرداختی‌هایی نیستیم، این عوامل دست ما را برای تولید و صادرات و حتی رقابت با خارجی‌ها می‌بندد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان در پایان خاطر نشان کرد: قرارداد با خودروسازان به‌گونه‌ای است که اگر قیمت‌ها تا 5 درصد افزایش پیدا کند خودروساز قادر خواهد بود تا در قیمت قرارداد توافق شده تجدید نظر اعمال کند اما، انجمن در صصد است تا با حفظ کیفیت، خودرو را با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده برساند، پیشنهاد ما این است که عرضه و تقاضا را آزاد و قیمت دلار را هم رها کنیم تا بتوان جایگاه خود را در این بخش از صنعت پیدا کنیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.