◄ تدوین برنامه پنجم توسعه از سوی اعضای شورا
تیننیوز| رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران از تدوین برنامه پنجم توسعه از سوی اعضای شورا خبر داد.
به گزار تیننیوز، محسن سرخو با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی در حال حاضر در دستور کار شورای شهر تهران قرار دارد که به ظاهر تدوین نهایی آن به دوره پنجم شورای هم خواهد رسید، بحث و بررسی برنامه پنج ساله سوم شورا است در این برنامه چشمانداز آینده تهران تا سال 1402 بهویژه مبحث حملونقل و عمران مورد توجه قرار گرفته، در فرصت کمی که تا تاریخ اعلام شده باقی است بعید به نظر میرسد تحقق آن چندان عملی به نظر برسد.
به گزار تیننیوز، محسن سرخو با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی در حال حاضر در دستور کار شورای شهر تهران قرار دارد که به ظاهر تدوین نهایی آن به دوره پنجم شورای هم خواهد رسید، بحث و بررسی برنامه پنج ساله سوم شورا است در این برنامه چشمانداز آینده تهران تا سال 1402 بهویژه مبحث حملونقل و عمران مورد توجه قرار گرفته، در فرصت کمی که تا تاریخ اعلام شده باقی است بعید به نظر میرسد تحقق آن چندان عملی به نظر برسد.
وی در ادامه تصریح کرد: این روزها قرار است موضوعاتی از قبیل بحث آلاینده ها و آلودگی هوادر برنامه پنج ساله سوم شورا به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار بگیرد اما، آیا راهکار اجرائی خوبی نیز بهدست خواهد آمد؟
به گزارش روابطعمومی پردیس دانشکده فنی تهران، سرخو افزود: بر همین اساس گفته میشود، در تهران حدود 78 هزار تاکسی وجود دارد که این تعداد تناسبی با وضعیت شهر و ناوگان حملونقل عمومی این کلانشهر ندارد، علت آن نیز کمبود ناوگان حملونقل عمومی است، در شهرهای پرجمعیت دنیا مانند پکن، نیویورک تعداد تاکسیهای آن بسیار کمتر از تهران است اما شهر تهران دو برابر بیش از این شهرها تاکسی در خود جای داده است ولی، باز مسافران بسیاری در روزهای بارانی و یا شلوغ سال در خیابان منتظر اتوبوس، مینیبوس و تاکسی برای رسیدن به مقصد هستند.
عضو شورای اسلامی شهر گفت: در صورتی که بتوان ظرفیت مترو، اتوبوس و مینیبوس را افزایش داد میتوان به تعریف درست تاکسی در دنیا رسید، تاکسیها در همه جای دنیا یک وسیلهنقلیه اختصاصی هستند و کارکرد واقعی آنها دور تا دور است اما تا زمانی که ظرفیت حملونقل عمومی تهران در وضعیت فعلی باشد این اتفاق نخواهد افتاد، از 16 هزار تاکسی فرسوده نیز تاکنون 10 هزار دستگاه نوسازی شده و 6 هزار دستگاه دیگر نیز باید تا پایان سال جاری نوسازی شود.
به گفته وی، در حال حاضر تصمیم مدیریت شهری بر این است که هر چه زودتر تکلیف تقاطعهای نیمه کارهای مانند بزرگراه شوشتری و چند تقاطع کوتاه در غرب تهران را روشن و آنها را به پایان برساند، با مطالعاتی که در گذشته انجام شد، شهر تهران و حومه آن نیازمند 740 کیلومتر خطوط مترو است که در حال حاضر نه تنها این اتفاق نیفتاد که بسیار با این رقم فاصله بسیار داریم، قرار بود در سالهای اول برنامه پنجساله دوم، سالی 30 کیلومتر مترو ساخته شود و سال آخر این رقم به 50 کیلومتر برسد و در مجموع 300 کیلومتر مترو ساخته شود که متاسفانه این اتفاق به هر دلیلی تا به سالی که به تازگی شروع شده است نیفتاد.
سرخو در ادامه ابراز داشت: از این میزان 11 میلیون جابهجایی با استفاده از وسایل نقلیه شخصی و 11 میلیون جابهجایی نیز با استفاده از وسایلنقلیه عمومی اعم از مترو، تاکسی و ناوگان اتوبوسرانی انجام میشود، در کنار توسعه خطوط مترو، ورود سالانه حداقل یک هزار دستگاه اتوبوس که شامل 500 دستگاه اتوبوس جدید و 500 دستگاه اتوبوس نوسازی و بازسازی شده به ناوگان اتوبوسرانی تهران ضرورت دارد که از برنامه اعلام شده این بخش به شدت عقب مانده است.
رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در برنامه پنج ساله دوم قرار بود اتوبوسهای شهر تهران از 6 هزار و 500 دستگاه در سال 93 که 2 هزار دستگاه آن فرسوده بود به 9 هزار دستگاه اتوبوس آماده به کار غیر فرسوده در سال 97 برسد که این امر نیز تاکنون محقق نشده است.
سرخو خاطر نشان کرد: مدیریت شهری موظف است در طول سال تصمیماتی را بگیرد که این تصمیمات بر سرنوشت تهران و شهروندان بسیار تاثیرگذار است، بنابراین هرچه این تصمیمات علمیتر و با مطالعات دقیقتر صورت بگیرد، بازدهی مناسبتری دارد نکته مهم در این تصمیمگیریها زمان است که متاسفانه این موضوع خیلی در نظر گرفته نمیشود.
پس از پایان صحبتهای سرخو برخی از اساتید پردیس دانشکدهفنی از جمله رییس آن و چند تن دیگر درباره ظرفیتهای این دانشکده در حل مشکلات حمل و نقلی کلانشهر تهران و راههای کاهش آلودگی هوای شهر تهران صحبت کردند و در این خصوص پیشنهادهایی نیز مطرح شد.