◄ برقیسازی خط آهن تهران مشهد ظرف ۴۲ ماه / راهاندازی قطار توریستی شیراز بوداپست
تین نیوز | مدیرعامل راهآهن از اجرا ی پروژه برقیسازی خط آهن تهران - مشهد ظرف ۴۲ ماه خبرداد و اعلام كرد: مجموع قرارداد این پروژه دو میلیارد دلار معادل ۵۳۰۰ میلیارد تومان است و با بهره برداری از آن سرعت قطار در این مسیر ۲۰۰ كیلومتر در ساعت می رسد.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسید آقایی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به هدف گذاری های صورت گرفته در راه آهن گفت: توسعه زیربناهای حمل و نقل، فراهمسازی مشوقهای اقتصادی و مجوزها برای فعال شدن بخش ریلی و نظارت بر عملكرد بخش خصوصی در ارائه خدمات و حمایت از حقوق مردم از هدفگذاری های راهآهن جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینكه بودجه ۹۳ راهآهن ۲ هزار میلیارد تومان است،افزود:دو خطه كردن مسیرهای گلوگاهی و پر ترافیك راهآهن از برنامههای در دستور كار است ضمن اینكه دو خطه كردن مسیر بافق - اصفهان در آغاز سالجاری شده است.
مدیر عامل راه آهن از آغازدو خطه كردن راهآهن اردكان - چادرملو در آینده نزدیك خبر داد و تصریح كرد: در حال حاضر دو خطه كردن مسیر اهواز - بندر امام نیز آغاز شده و زیرسازی ۴۰ كیلومتر از مسیر انجام شده است.
پورسیدآقایی در ادامه خط آهن تهران -كرج را مدنظر قرار داد و گفت: در حال حاضر این مسیر ریلی وجود دارد و در حال تكمیل نواقص آن هستیم اما به منظور رفع گلوگاهها دو خط دیگر در مسیر تهران - كرج راهاندازی میشود.
وی افزود: با توجه به اینكه با راهاندازی خط آهن میانه - تبریز و قزوین - رشت، خط آهن قزوین - تهران پرتردد میشود؛دو خطه كردن مسیر قزوین - كرج از دیگر برنامه های در دستور كار است.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینكه كنترل اتوماتیك قطار و سیستم ATC موجب میشود كه سرعت قطارها از حد مجاز عبور نكندخاطرنشان كرد: طبق برنامه ریزی انجام شده ATC تهران - مشهد تا پایان شهریور عملیاتی میشود.
به گفته پورسیدآقایی سیستم ATC موجب میشود حركت قطارها پشت سر هم در فواصل ۵ كیلومتری با ایمنی بالا تردد كند.
وی از بازسازی خطوط ریلی قدیمی به خصوص راهآهن جنوب خبر داد و گفت: امسال در خط آهن درود - اندیمشك كل مسیر خط عوض میشود و ریل و تراور نخواهیم داشت بلكه سیستم ریل غرق در بتن خواهد بود كه اجرای این كار روی خط گرم برای اولین بار در كشور انجام شده است و تا پایان این دولت مشكل خط آهن جنوب در این منطقه رفع میشود.
وی همچنین با بیان اینكه در مسیر جنوب از قم تا اهواز كل علائم را تغییر می دهیم، افزود: این مسیر اولین مسیر راه آهن سراسری است كه از بندر گز تا بندر امام خمینی(ره) فعلی كشیده شده است، بنابراین در این مسیر هم نیازمند به بازسازی و نصب كنترل سرعت اتوماتیك قطار هستیم.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به برقیسازی خط آهن تهران - مشهد خاطرنشان كرد: قرارداد این پروژه به صورت فاینانس منعقد شده و بانك عامل بانك صنعت و معدن است كه عملیات اداری این فاینانس در داخل انجام شده است و در انتظارموافقت طرف چینی به عنوان فاینانسر هستیم تا قبل از پایان امسال فاینانس اجرایی شود.
پورسید آقایی از اجرا ی این پروژه ظرف ۴۲ ماه خبرداد و گفت : مجموع قرارداد این پروژه دو میلیارد دلار معادل ۵۳۰۰ میلیارد تومان است و با بهره برداری از آن سرعت قطار در این مسیر ۲۰۰ كیلومتر در ساعت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارائه مشوق به بخش باری گفت: هر سرمایه گذاری كه واگن باری جدیدی خریداری كند كه منجر به افزایش حمل بار شود، از یك تا پنج سال بسته به نوع واگن خریداری شده از پرداخت حق دسترسی معاف می شود كه این كار صرفهجویی ۴۰ درصدی را در قیمت واگن خواهد داشت.
وی به دلیل اینكه حق دسترسی در بخش بار در كل شبكه تا ۸ سال آینده افزایشی ندارد و حتی تخفیف های زیادی را هم اعمال می كنیم، امیدواریم كه حمل و نقل باری افزایش یابد، افزود: با وجود ركود حاكم در اقتصاد كشور، آمارها نشان می دهد كه تا امروز رشد ۷ درصدی در حمل و نقل بار داشتیم و تا پایان سال این رقم را به ۱۳ درصد می رسانیم.
پورسیدآقایی تصریح كرد: مذاكراتی را با شركت های لیزینگ داریم تا بخش خصوصی از آنها واگن خریداری كند و از محل سود مشوق های شركت راه آهن اقساط آن را بپردازد.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینكه از آذر ۹۲ افزایش قیمتی در نرخهای بلیط قطار اعمال نشد، گفت:امسال در مهرماه پس از پایان بررسیها درصدی در قیمتها اصلاح انجام میشود.
پور سید آقایی افزود: اما شركتها نمیتوانند در این عرصه وارد شوند و این مورد در اختیار حاكمیت است.
مدیرعامل راهآهن در ادامه از ستارهدار شدن شركتها بر مبنای كیفیت خدمات خبرداد و گفت: رتبهبندی شركتها در راستای رشد كیفیت خدمات انجام میشود و قطعا با كاهش خدمات تنزل رتبه شركتها عملیاتی میشود و شركتهای متخلف جریمه سنگینی خواهند داشت.
مدیرعامل شركت راه آهن در خصوص بخش ترانزیت گفت: در سال گذشته تلاشهایی داشتیم تا با كشورهای آسیای میانه همكاریهای بیشتری داشته باشیم، به همین جهت امسال بدون در نظر گرفتن ترانزیت نفت و سوخت ۷۴ درصد در ترانزیت كالا رشد داشته ایم و امیدواریم كه تا پایان سال این رقم به دو برابر برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از سیاست های اشتباهی كه در سال های گذشته منجر به كاهش ترانزیت در ایران شده بود، افزود: قراردادی با ازبكستان داشتیم كه بر اساس آن در فصل جدید ترانزیت پنبه از ازبكستان به ایران به ۴۰۰ هزار تن می رسد، در حالی كه سال گذشته ۸۸ هزار تن بود.
وی به حمل و نقل ریلی كالا از بنادر اشاره و افزود: بندرامام خمینی با رشد ۱۴۰ درصدی و بندر شهید رجایی با رشد ۴۶ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است ضمن اینكه هدف ما این است كه تا سال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد از بارهای بنادر از سوی راه آهن حمل شود.
مدیرعامل شركت راه آهن در خصوص تفاهمنامه با شركت ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل گفت: با تفاهم نامه امضا شده شركت ذوب آهن هم از پایان شهریور سال آینده كار تولید ریل را شروع می كند و ظاهرا كارخانه تولید ریال را از آلمان خریداری كرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: از منابع صندوق توسعه ملی یك میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار برای بخش ریلی مصوب شده است كه این رقم به بانك ها ابلاغ شده و صندوق توسعه اعلام كرده در صورت جذب این رقم در بخش نوسازی ناوگان مسافری آمادگی دارند تا باز هم اعتبار تخصیص دهند. ما در حال معرفی شركت های خصوصی به بانك های عامل هستیم.
وی از راهاندازی قطار بوداپست- تهران-شیراز خبر داد و گفت: این قطار، توریستی است و برای جذب توریست، ما تخفیف هایی را به آنها داده ایم و مقصد این قطار هم شیراز است، ضمن آنكه به ما اعلام كردند تاكنون ۸۰ بلیت این قطار فروخته شده است.
به گفته پورسیدآقایی راه اندازی این قطار فقط جنبه مالی ندارد و مبلغ فرهنگ و امنیت ایران در جهان خواهد بود.
دکترجان!! سنگ بزرگ علامت…!!!!