| کد خبر: 62761 |

طرح تحول خدمات فرودگاهی در فرودگاه شیراز اجرا می شود

تین نیوز | مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور از اجرای طرح توسعه خدمات‌رسانی به مسافران در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز خبر داد.

 
به‌ گزارش تین نیوز از روابط‌ عمومی فرودگاه‌های استان فارس؛ رحمت‌اله مه‌آبادی در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی فرودگاه بین‌المللی شیراز در جمع خبرنگاران گفت: امسال طرح تحول خدمات‌رسانی به مسافران در فرودگاه مهرآباد به عنوان كهن‌ترین و پرترافیك ترین فرودگاه بین‌المللی و فرودگاه بین‌المللی مشهد به عنوان مقدس‌ترین و پرترددترین فرودگاه كشور در حال اجراست.

وی گفت: به‌زودی این طرح در فرودگاه بین‌المللی شیراز نیز برای توسعه خدمات‌رسانی و ارتقای سطح كیفی خدمات اجرا خواهد شد.

مه‌آبادی اضافه كرد: در سه دهه گذشته نگاه توسعه‌یی به فرودگاه‌های كل كشور داشتیم و تنها به ساخت تاسیسات و تجهیزات فیزیكی و كلنگ‌زنی‌ها اكتفا كردیم و به‌همین دلیل از ارائه خدمات مناسب به مسافران غافل شدیم، از این رو در نظر داریم طرح توسعه خدمات رسانی به مردم را در تمامی فرودگاه‌های كشور اجرا كنیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور در ادامه در خصوص طرح توسعه فرودگاه‌های استان فارس گفت: در سال گذشته اقدامات مناسبی در حوزه توسعه فرودگاهی در این استان صورت گرفته و امسال نیز حدود 100 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم كه تا پایان امسال بخش عمده‌یی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.
مه‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر ساخت و تكمیل تجهیزات ترمینال خارجی فرودگاه شیراز به 150 میلیارد تومان نیاز دارد.
به گفته وی، این ترمینال در فضایی به متراژ 21 هزار مترمربع ساخته می‌شود كه هم اكنون در مرحله طراحی است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، مبلغ ذكر شده هم اینك مورد نیاز است و اگر ساخت پروژه به سنوات دیگر موكول شود، تكمیل پروژه به 300 تا 500 میلیارد تومان نیاز دارد.

مه‌آبادی تصریح کرد: در صورت اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، می‌توان گفت که طی 10 تا 15 سال آتی، زیرساخت‌های فرودگاه شیراز پاسخ تقاضاهای سفر را خواهد داد.
وی با اشاره به اجرای طرح بررسی سطح سرویس‌دهی فرودگاه‌های کشور گفت: سطح سرویس‌دهی فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز با توجه به اجرای طرح توسعه آن، بین Bو Cقرار دارد.

به گفته وی طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شیراز شامل توسعه ترمینال پروازهای داخلی، ساخت پارکینگ طبقاتی، محوطه‌سازی و گسترش فضای سبز، پارکینگ هواپیما(اپرون)، باند، ساختمان پلیس، ساختمان ایمنی و آتش‌نشانی می‌شود.

مه‌آبادی با تاكید بر اینكه به هیچ عنوان منابع مالی موجود كفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، افزود: یكی از نگرانی‌های ما، تامین منابع است چرا كه در حال حاضر شركت فرودگاه‌های كشور تنها در حوزه جاری و در 5 سال آینده به 15 هزار میلیارد تومان نیاز دارد و این در حالی است كه كل درآمدهای شركت به 1300 میلیارد تومان و در حالت متوسط به 1000 میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: تامین منابع، دغدغه اصلی این شرکت در ارتقا سطح خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.

وی، در خصوص راهکارهای تامین منابع نیز گفت: برای تامین منابع چند راهکار وجود دارد که از جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی و به‌ویژه سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد که امیدواریم در شرایط پسا تحریم با رفع موانع روند سرمایه گذاری و توسعه شتاب گیرد.

او اظهار کرد: راهکار دیگر، استفاده از تسهیلات داخلی است که تاکنون به این بخش با شرایط و کارمزد مناسب تعلق نگرفته است.

مه‌آبادی افزود: علاوه بر این موارد، می‌توان به فرودگاه اجازه داد که با استفاده از منابعی که در تمام دنیا متکی بر ذینفعان است، برای تامین هزینه‌های توسعه اقدام کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: اگر این سه مسیر را به شکل موازی دنبال کنیم می‌توان یک چشم‌انداز مطلوب داشت اما اگر در هیچ یک از موارد ذکر شده حمایتی انجام نشود، در بدترین شرایط ما گلوگاه توسعه خواهیم شد و در شرایط متوسط نیز خدمات‌رسانی مناسبی نخواهیم داشت.

وی، ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء ارایه خدمات فرودگاهی در کشور گفت: در این زمینه نیاز داریم که کار بیشتری انجام دهیم و سطح سرویس‌دهی را به سطح بین المللی برسانیم که تحقق این مهم مستلزم فراهم شدن شرایط و امکانات و تلاش بسیار است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: بسیاری از این پروژه‌ها معطوف به بازسازی و نوسازی زیرساخت‌ها و تجهیز فضای کشور است که باید انجام شود و در صورتی که منابع لازم برای اجرای این پروژه‌ها تامین نشود، فرودگاه می‌تواند به یکی از گلوگاه‌های دوران توسعه پسا تحریم تبدیل شود.

او اضافه کرد: انتظار داریم که مجلس مساعدت لازم را در این زمینه داشته باشد تا بتوانیم منابع لازم برای اجرای طرح‌های توسعه را تامین کنیم و در زمان لازم نسبت به اجرا و اتمام آنها اقدام کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص تاخیر پروازها نیز گفت: تاخیر در پروازها به عوامل متعددی چون بدی آب و هوا، وضعیت ترافیكی و كمبود قطعه برمی‌گردد كه ارتباطی به شركت فرودگاه‌ها ندارد، اما آنچه كه این شركت موظف به اجرای آن است، خدمات‌رسانی به مسافران در بحث كنترل ترافیك است كه خوشبختانه در این بخش میزان تاخیرها به صفر می رسد.

وی درخصوص بدهی ایرلاین ها و شركت های هواپیمایی به مجموعه فرودگاه‌های كل كشور نیز گفت: این میزان بدهی به 1500 میلیارد تومان می‌رسد.

مه‌آبادی ادامه داد: فرودگاه‌ها اگر نتوانند درآمدی ایجاد كنند باید برای تامین منابع مالی از خدمات‌رسانی و توسعه بكاهند.

وی گفت: برخی شرکت‌های هواپیمایی به‌دلیل برخی موانع و مشکلات دچار ضرر و زیان‌هایی می‌شوند و آنها را در پرداخت بدهی‌هایشان دچار مشکل می‌کند.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکلات، شرکت‌های هواپیمایی باید در گام اول انضباط مالی را رعایت کنند تا امکان دریافت حق و حقوق شرکت فرودگاه‌ها فراهم باشد.

او تصریح کرد: جدای از تاثیر تحریم‌ها، علت وضعیتی که امروز برخی از شرکت‌های هواپیمایی با آن مواجه هستند به نامناسب بودن زیرساخت‌های اقتصادی باز می‌گردد که امیدواریم در مقطع کنونی به آن توجه شود تا شاهد رفع مشکلات باشیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: البته وقتی آزادسازی قیمت بلیت انجام شود انتظار می‌رود در یک محیط رقابتی، مردم خدمات بهتر، مطلوب‌تر، اقتصادی تر و توسعه محور را دریافت کنند.

مه‌آبادی، توافق هسته‌یی کشورمان با گروه 1+5 را گامی در جهت بهبود شرایط در کشور دانست و افزود: در دروان پسا تحریم طبعا باید شرایط بهتری را تجربه کنیم با این فرض که تقاضاهای سفر افزایش پیدا می‌کند، گردشگری رونق می‌یابد و موانع افزایش گردشگر رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: البته تحقق تمام این موارد نیازمند ناوگان است و تامین ناوگان هم نیاز به تامین منابع دارد که باید حمایت‌های لازم از بخش حمل‌ونقل هوایی به عمل آید تا توسعه ناوگان حمل‌ونقل در خدمت توسعه کشور و خدمات‌رسانی به مردم قرار گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.