| کد خبر: 69205 |

معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داد:

◄ تاسیس مرکز تحقیقات مشترک ایران - آلمان / سند جامع انرژی حمل و نقل و مسکن در دست تنظیم است

تین نیوز | رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از مذاکره با دستگاه ها و دولت آلمان برای تاسیس مرکز تحقیقات مشترک ایران- آلمان با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و نفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمد شکرچی زاده در حاشیه کارگاره مشترک ایران-آلمان که امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: مسئولیت مهم و اصلی وزارت راه و شهرسازی ایجاد زمینه های بهره وری در حوزه حمل و نقل و ساختمان است. اما واقعیت امروز کشور، اتلاف بیش از حد انرژی است.

وی افزود: میزان اتلاف انرژی پیش از کاهش قیمت ها متجاوز  از 15 میلیارد دلار در بخش ساختمان بود و در صورت ادامه این رویه ایران به یک کشور وارد کننده انرژی تبدیل خواهد شد. لذا نیاز به استفاده از تجربیات آلمان در این زمینه هستیم چرا که  آنها امروز موفق به کاهش 80 درصدی انرژی در ساختمان های شهری و حتی تولید انرژی شده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "صحبت ها و مذاکرات حاکی از ایجاد محلی برای استقرار دائم متخصصان آلمانی در ایران است " گفت: این کار موجب همکاری مداوم در حوزه حمل و نقل و مسکن می شود. همچنین بخش هایی از وزارت نفت نیز از این اقدام اعلام خرسندی و آمادگی برای همکاری مشترک کرده اند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مذاکرات انجام شده با اتاق بازرگانی آلمان گفت: در این مذاکره به این نتیجه رسیدیم که باید از سیاست های تشویقی استفاده شود اما به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در کشور، این کار قابلیت اجرا ندارد. لذا راهکار آلمان ها تخفیف بر میزان عوارض شهری از سوی شهرداری ها برای واحدهای موفق در زمینه کاهش مصرف انرژی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر با دستور اکید وزیر راه و شهرسازی در صدد تنظیم سند جامع انرژی حمل و نقل و مسکن هستیم.

شکرچی زاده با توجه به جایگاه قوی مهندسی و اقتصاد آلمان در اذهان ایرانی ها یادآور شد: سابقه همکاری ایران و آلمان بیش از 80 سال است و راه آهن شمال-جنوب، شاهکار مهندسی دانشگاه تهران و ایستگاه راه آهن از نمونه های بارز آن هستند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    استفاده از دانش و تجربه دیگر کشورها امری پسندیده و ستودنی است ولی استخدام متخصصین آلمانی در موضوعی نظیر روشهای صرفه جویی سوخت در حمل و نقل نادرست است. اکنون صدها متخصص در این زمینه در کشور وجود دارد و روشهای این موضوع به صورت کلی شناخته شده است. آنچه کم است دستورالعملهای اجرایی و شجاعت در تصویب و همت مدیران در اجراست که این مسائل بومی کشور ماست و این نوع مسائل استخدام کارشناس آلمانی لازم ندارد. ما مفتخریم که با انقلاب اسلامی و رشد علمی کشور از مستشاران خارجی بی نیاز شده ایم ولی برخی هنوز این را باور ندارند و شاید هم برای آنکه مدیریت خودشان را موجه نشان دهند رو به متخصصین خارجی آورده اند. به عنوان نمونه بنده در سال ۷۸ یک مقاله در همایش انرژی عرضه کردم ولی بعد از ۱۵ سال تازه مسئولان وزارت راه اهمیت انرژی در بخش حمل و نقل را درک کرده اند. این که تقصیر متخصصین داخلی نیست. بروید به ستاد مدیریت سوخت مراجعه کنید و دهها بلکه صدها روش برای ترویج موضوع صرفه جویی سوخت را مطالعه کنید کجاست شجاعت تصویب و همت اجرایی کردن آنها؟