◄ نباید به تولیدکنندگان داخلی واگن بیمحلی کنیم
تیننیوز| بهرام پرورش مدیرعامل هلدینگ توکاریل مانند همه شرکتکنندگان و متخصصان این حوزه، چهارمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی را با دورههای گذشته قابل مقایسه نمی داند و حتی از اصطلاح «اروپایی شدن» نمایشگاه امسال استفاده میکند.
به گزارش تیننیوز، پرورش اعتقاد دارد نمایشگاه امسال اصلا با دورههای گذشته قابل مقایسه نبوده و وضعیت پسابرجام در این نمایشگاه آنقدر واضح خود را نشان داده که هر چند شاید برای برخی خوشایند نباشد اما میتوان گفت نمایشگاه امسال اروپایی بود.
البته مدیرعامل هلدینگ توکاریل از این مساله هم ابراز خوشنودی میکند که در همان افتتاح نمایشگاه، وزیر صنعت، معدن و تجارت آب پاکی را روی دست ریلیها ریخته و هرگونه قرارداد یا معاملهای را تنها در صورتی قابل قبول خوانده که منطبق با اقتصاد مقاومتی باشد و برمبنای تولید داخل.
او این مساله را چندان دور از ذهن هم نمیداند و به این نکته اشاره میکند که به عنوان مصرفکننده واگن باری در کشور، در واگنهای شش محورهای که استفاده میکنند، غیر از سه قلم، بقیه قطعات واگن داخل خود ایران ساخته میشود.
پرورش اما این را هم دور از نظر ندارد که شرکت برترینهای حملونقل دنیا در این نمایشگاه فقط برای خرید و فروش نیست و متخصصان و شرکتهای داخلی میتوانند با شراکتهای علمی و تخصصی با این شرکتهای خارجی از این موقعیت استفاده کنند.
مدیرعامل توکاریل اعتقاد دارد بخش زیادی از مشکلاتی که در حوزه تولید واگن باری در کشور وجود دارد بیمحلی به تولیدکنندگان داخلی و مشکلات آنان است که باعث میشود تولیدکنندگان داخلی به سمت خارجیها بروند.
او در اینباره شرکت خودش را مثال میزند که به شرکت واگن پارس سفارش داده اما از وزارت دارایی و شرکت بیمه، نامهای دریافت کرده که حق ندارد ریالی برای این شرکت واریز کند چون واگن پارس بدهی دولتی دارد. اگر دولت به این دست مسائل و مشکلات کمک کند بسیاری از مشکلات برطرف میشود؛ نمیگویم دولت تمام دیون آنها را ببخشد اما حداقل کمکی بکند.
از طرف دیگر رقابتی که حضور شرکتهای خارجی ایجاد میکند، باعث میشود قیمت نهایی واگنهای داخلی برای ما پایین بیاید.
پرورش در اینباره مثال میزند که در حال حاضر مشغول انعقاد قرارداد خرید 500 واگن با روسیه هستیم که بازپرداخت آن پنحساله و بدون هیچ پیشپرداختی است که این هم خود شرایط ایدهآلی ایجاد میکند که واگن با درآمد حاصل از کار خودش؛ اقساطش را پرداخت کند.
مدیرعامل توکاریل در پاسخ به اینکه با وجود تاکید بر تولید داخلی چرا این خرید را انجام دادهاند، میگوید: «چون قیمتش پایینتر است و شرایط بازپرداخت هم عالی است. این در شرایطی که بانکهای داخلی چنین همکاریهایی با ما ندارند و همین الان دو سال است که بانکهای داخلی میخواهند تسهیلات بدهند و تازه اگر این کار را هم بکنند با توجه به حجم بالای سود بانکی در ایران این وام استفاده چندانی برای ما نخواهد داشت.
بهرام پرورش تاکید دارد که در دنیا به ریل هم مانند جاده نگاه میشود؛ جاده برای کشور سرمایه است، در ایران هم باید باراهآهن اینطور برخورد شود و شرکت راهآهن باید زیرساختها را در اختیار ما قرار دهد نه اینکه من از پول بارم یک سوم را به سیر و حرکت بدهم، یکسوم برایم باقی بماند.