مهرآباد نفس پایتخت را بند آورد
تیننیوز| فرودگاه بینالمللی مهرآباد در سال۱۳۱۷ ساخته شد؛ یعنی زمانی که شهر تهران وسعت کنونی را نداشت و در حاشیه آن جمعیتی با تراکم بالا ساکن نبود. حالا اما مهرآباد در همسایگی خانههای بسیاری قرار گرفته و نشست و برخاست بیش از 109هزار پرواز طی سال آلودگی صوتی و هوایی بسیاری را به همسایهها و كل شهر تحمیل میكند.
این در حالی است كه بیم سقوط هریك از هواپیماها نیز میرود. نگاهی به تاریخچه حوادث فرودگاه مهرآباد مثل 7مهرماه سال 60با 80كشته، 9بهمن سال71با 134كشته، 15آذر سال84با 128كشته، 26آذر سال85با 36كشته و 19مرداد93با 40كشته هراس تكرار چنین اتفاقاتی را در دل میاندازد.
طی 34سال اخیر 434نفر بهخاطر حوادث فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست دادهاند. میزان آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد برای مناطق اطرافش دوبرابر اندازه مجاز است. نشست و برخاست هواپیماهای مهرآباد معادل تردد 90هزار خودرو در روز آلودگی ایجاد میكند.
فاصله محدوده باند فرودگاه تا محلههای اكباتان، هاشمی و استاد معین بین 250تا 500متر است. بخشی از باند 4هزار و 30متری فرودگاه مهرآباد از روی رودخانه كن در منطقه21عبور میكند كه خود خطری نهفته بهحساب میآید. چنانچه سیلاب در رودخانه كن مانند آبانماه سال91جاری شود، احتمال ریزش پایههای پل باند فرودگاه وجود دارد.
پس از آنكه هواپیمای ایران 140(آنتونوف) 2سال پیش (19مرداد93) حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط كرد و 40سرنشین آن كشته شدند، بحث انتقال فرودگاه مهرآباد و راهكارهای نحوه انجام آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. در این بین مدیریت شهری به جد پیگیر این قضیه شد؛ اگرچه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز همزمان از یك طرح مطالعاتی خبر داد كه از یكسال پیش از حادثه مذكور شروع شده بود. این طرح در حالی ارائه شد كه گفتوگوهای متناقض از سوی برخی مسئولان نشان میداد آنها چندان علاقهای به خروج فرودگاه ندارند.
حسین خانلری، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی كشوری (30اردیبهشت92): روزانه ۱۷۰سورت پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام میشود. هر فروند هواپیما كه در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست میكند، بهاندازه ۳هزار خودرو آلودگی زیستمحیطی ایجاد میكند.
محمدعلی ایلخانی، سرپرست شركت فرودگاههای كشور (25مرداد93): با توجه به رشد سالانه 9درصدی جابه جایی مسافران هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران، بهطور قطع تا 10سال آینده امكان جابهجایی این فرودگاه وجود ندارد.
علیرضا جهانگیریان، رئیس سابق سازمان هواپیمایی كشور (25دی93): برای جابهجایی فرودگاه مهرآباد به 5سال زمان نیاز داریم و طی این مدت باید ظرفیت فرودگاه امام به 25میلیون مسافر برسد. باید فضای اطراف فرودگاه مهرآباد مناسبسازی شود.
آمار مقایسهای نشان میدهد فرودگاه مهرآباد با وجود عوارض تحمیلی به شهر، بهرهوری اقتصادی لازم را ندارد. گفتنی است فرودگاه مهرآباد با مساحت زیربنایی 58هزار مترمربع و با فضای كلی شامل فضای حریم باندها، آشیانهها، پاركینگ هواپیماها و فضای بیابانی نزدیكبه هزار هكتار وسعت دارد.
بخشی از این زمینهای بیابانی درصورت انتقال اغلب پروازها به فرودگاه امام و پیام، فضایی مناسب برای توسعه فضاهای خدماتی و اقتصادی بهوجود میآورد. در این بین شاید بتوان اصلیترین دلیل در عدمجابهجایی پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی را تأمین منابع مالی دانست. آنطور كه 2سال پیش برآورد شده بود برای این اقدام دستكم 12هزار میلیارد تومان نیاز است كه با منابع مالی فعلی دولت و همچنین افزایش هزینهها، از سوی وزارت راه و شهرسازی ناشدنی اعلام میشود.
از سوی دیگر باید ظرفیت فرودگاه امام از 6.5میلیون مسافر فعلی به 20میلیون در سال برسد. جالب اینجاست فرودگاههایی كه در شهرهای دیگر دنیا هستند كه سالانه حجم مسافر بالایی از طریق آنها جابهجا میشوند اما عوارض زیستمحیطی و حوادثشان به اندازه مهرآباد نیست.
گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی به نقل از گروه تحلیلگران ENAC هرساله آمار دقیقی از پروازهای فرودگاههای بینالمللی كشورهای مختلف ارائه میدهد. آمار این گروه در مورد 50فرودگاه پرترافیك خاورمیانه و آفریقا جالب بهنظر میرسد.
فرودگاه مهرآباد از میان 50فرودگاه پرترافیك خاورمیانه و آفریقا از لحاظ اعزام و پذیرش مسافر رتبه نهم را دارد.
۱۳میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۹۳ مسافر در سال ۲۰۱۵ از طریق فرودگاه مهرآباد جابهجا شدهاند. تعداد مسافر فرودگاه مهرآباد در سال2015نسبت به سال گذشته 2درصد كاهش یافته است.
۱۰۹ هزار و ۷۵۰ نشست و برخاست هواپیما طی سال2015در فرودگاه مهرآباد انجام شد. میزان جابهجایی بار فرودگاه مهرآباد در سال2015نسبت به 2014، با رشد منفی 10درصد روبهرو بوده است.
فرودگاههای دوحه، جده و تونس بالاترین میزان درصد رشد ارسال و پذیرش بار و پست در سال۲۰۱۵ نسبت به سال۲۰۱۴ را بهخود اختصاص دادند.
فرودگاههای دوبی، ژوهانسبورگ و دوحه از لحاظ تعداد نشست و برخاست هواپیماها جایگاه نخست تاسوم را كسب كردهاند.
نام فرودگاه * ویژگی * تعداد مسافر سالانه
شارل دوگل/ پاریس - دومین فرودگاه پرازدحام اروپا - ۶۳.۸ میلیون نفر
شیكاگو اوهر - شلوغترین فرودگاه دنیا با پرواز به 200مقصد - ۶۹.۹ میلیون نفر
بینالمللی دوبی - شلوغترین فرودگاه دنیا از نظر پذیرش مسافر خارجی - ۷۰.۴ میلیون نفر
پرینسس جولیانا/ جزیره سینت مارتن - یكی از باندهای آن به منطقه ساحلی منتهی میشود اما تاكنون حادثهای نداشته است. - 4.5میلیون نفر
هانهدا/ توكیو - دومین فرودگاه پرازدحام آسیاست - 72.8میلیون نفر
كپیتال / پكن - به ۱۲۰ مقصد مختلف جهان پرواز دارد - ۸۶.۱ میلیون نفر
مهرآباد/ تهران - 434كشته طی 34سال - 13میلیون نفر
با سلام، الف - همانطور که مقاله اشاره می کند، هنگامی که مهرآباد ساخته شد، اطرافش این همه ساخت و ساز نبود. کسانی که بعد از ساخت مهرآباد اطرافش ساکن شدند کاملا به عیوب موجود مهرآبد وقوف داشتند. شهرک هایی مانند اکباتان هم در ابتدا یکی از دلایل بنایشان اسکان کارمندان هواپیمایی و کسانی بود که محل کارشان در همان نزدیکی است. ب - فکر انتقال همه پروازها به فرودگاه امام فکری نادرست و ناپخته است زیرا برای پروازهای داخلی اصولا هیچ توجیه منطقی ندارد. چرا باید برای یک پرواز یک ساعنه تا دوساعته، مسافر یکساعت هم زمینی طی نماید، آنهم با این هزینه های موجود؟ پ - همه شهرهای بزرگ دنیا چند فرودگاه دارند(و چند ایستگاه قطار) که معمولا یکی از آنها در داخل شهر است و با رعایت محدودیت های زمانی و صوتی فعالیت میکند. ت - برای مهرآباد بهترین کار برچیدن و انتقال فرودگاه نظامی به محلی که از پیش برایش تعیین شده بود و تخصیص فرودگاه برای پرواز های داخلی و موقعیت های اضطراری است، با رعایت محدودیت های صوتی و زمانی. ث- از واگذاری فرودگاه که زمین بزرگ شرقی - غربی بدون برج سازی های عجیب و غریب است و یکی از تنها کریدورهای باقیمانده ورود هوا به داخل تهران است به شهرداری نگران و وحشت زده می شویم که تبدیل به سرنوشت منطقه ۲۲ می شود.